Home Ondernemen & Business BYOD en iedereen aan het infuus dat internet heet

BYOD en iedereen aan het infuus dat internet heet

72

Bring Your Own Device, de trend om eigen mobiele apparaten te gebruiken voor zakelijke toepassingen, maakt een stormachtige groei door. 85% van de werknemers maakt nu al gebruik van een privé mobiel apparaat voor het werk. In 2015 zijn naar verwachting 56% van alle aangesloten apparaten BYOD-devices.

BYOD is ook Cloud, Social Media, Big Data, Chatten, Skypen, Apps, Surfen en vooral Security. Het gaat niet meer om het managen van hardware, maar om het managen van data. Welke gegevens zijn voor wie toegankelijk, waar wordt de data opgeslagen, hoe voorkom je spionage en diefstal, en…mag een werkgever ook toegang tot de privé apparaten van haar medewerkers?

BYOD moet in de visie van een onderneming geborgd zijn, want BYOD leidt tot meer consumerisation. Klanten, belangstellenden en medewerkers hebben 24/7 toegang tot gegevens. Medewerkers kunnen werken, klanten en andere belangstellenden kunnen informatie inwinnen, bestellen, kopen, kopiëren en klagen. BYOD maakt als het ware van een onderneming een grote zelfbedieningszaak.

BYOD sluit erg aan bij Het Nieuwe Werken, maakt HNW een stuk eenvoudiger. Het Nieuwe Werken, drie prachtige woorden bedacht door marketeers. Als er nieuw werken bestaat, bestaat er dan ook oud werken? Nee, werken is werken en werken is okay! BYOD maakt het mogelijk om op een andere wijze te werken, op andere wijze te communiceren door beter gebruik te maken van de allernieuwste technieken. Door de technologische ontwikkelingen is tijd- en plaatsonafhankelijk werken geen utopie, maar een reële werkelijkheid. Men kan op elke plek op de wereld en op elk tijdstip toegang krijgen tot alle relevante bedrijfsgegevens. Dat kan thuis zijn, maar ook op BYOD-locaties. Beschikbaarheid van en toegang tot het internet is vanzelfsprekend onontbeerlijk.

Naast de technologische mogelijkheden is er de maatschappelijke verandering. Mensen willen op een andere manier invulling geven aan hun werk, aan hun vrije tijd en aan hun communicatie, denk maar aan de grote opkomst van Social Media.

Bij de discussie over BYOD staat steeds de mens centraal. Mensen worden niet meer gezien als resources, maar als organisch deel van de organisatie. Belangrijk is uit te gaan van de gedachte dat een mens wíl werken, dat een mens wil mééwerken en dat een mens wil helpen bouwen aan de onderneming waarvoor hij, vast dan wel tijdelijk, werkt. Zie een  onderneming als één geheel, één organisch systeem waar allen deel van uitmaken. Met goede toepassing van de moderne technieken valt daar een heel soepel draaiend mechanisme van te maken. BYOD is een goede opstap naar modernisering van arbeid. De vraag is natuurlijk of wij alle mogelijkheden moeten benutten om het benutten, of dat we gaan zoeken naar die invulling die ons past en waarbij wij ons goed voelen. Wij gaan voor dat laatste.

De mens is creatief, inventief en inlevend. Dat kan je niet zeggen van processen, maar processen kan je wel bedenken, aanpassen en veranderen. Processen kun je net zolang kneden totdat je denkt dat er gebeurt wat er moet gebeuren. Maar… hoe meer processen je maakt, hoe minder die goede eigenschappen van de mens tot hun recht komen. Dit is geen pleidooi om processen af te schaffen, maar juist een pleidooi om met BYOD de bijzondere eigenschappen van de mens zoveel mogelijk tot bloei te laten komen.

BYOD zal het samenspel van de drie belangrijkste elementen van een onderneming – kapitaal, initiatief en arbeid – sterker maken en dat zal weer tot verdere ontwikkeling van mens en onderneming leiden.

BYOD is een gamechanger.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in