Home Ondernemen & Business BYOD, maar dan anders

BYOD, maar dan anders

65

Als ik kijk naar de bedrijven waar ik mee te maken heb, dan zijn ze vrijwel allemaal om: dat wil zeggen dat ze Bring Your Own Device (BYOD) mogelijk maken voor hun werknemers of dat binnenkort doen. In vergaderingen zie ik mensen met de meest uiteenlopende soorten laptops, tablets en smartphones. Blijkbaar zijn al die devices prima in staat om te doen wat ze van en voor de gebruiker moeten doen. Ook tijdens de Olympische Spelen heb ik coaches gezien met tablets, dus ook voor dat werk zijn het geschikte devices. Gezien de enorme verkoopcijfers van al die mobiele apparaten, gaat BYOD gewoon door. Is die trend alweer voorbij? Nee, zeker niet!

Mobiele apparaten zijn onmisbaar geworden, behalve voor hardnekkige technologiehaters. Er bestaan mensen die computers, mobiele telefoons en internet afzweren. Dat is blijkbaar zo bijzonder dat het in de krant komt. Door die onmisbaarheid is BYOD onontkoombaar geworden. Allerlei diensten worden nu vanuit de cloud aangeboden. Diensten zoals unified communications kunnen de gebruiker ook probleemloos volgen van het ene naar het andere device. In feite is het device de interface voor de dienst geworden en dat biedt een enorme flexibiliteit. Alleen scholen zijn de uitzondering. Mijn ervaring is dat zij vaak worstelen met BYOD, gemiddeld hebben de leerlingen drie devices – laptop, tablet en smartphone – en dat levert de nodige uitdagingen op.

Natuurlijk zijn er op BYOD-gebied nog wel ontwikkelingen te verwachten en zijn er zaken die nog aandacht vergen. Bij de ontwikkeling van zakelijke applicaties zal nog meer rekening gehouden moeten worden met verschillende platforms. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat ook dit geen issue meer is.

BYOD in optima forma
Nu heb ik het voornamelijk over werknemers (en studenten) die hun eigen apparatuur voor hun werk willen gebruiken. Maar de onmisbaarheid van die mobiele devices blijkt meer en meer tot een heel andere vorm van BYOD te leiden. We nemen onze smartphones overal mee naar toe, niet alleen naar het werk, maar ook naar winkels, stadions en musea: ‘bring your own’ in optima forma!

Als ik dit bekijk vanuit het perspectief van winkel, stadion of museum, dan zie ik dat de bezoekers of gasten hun eigen apparatuur op zak hebben. Steeds meer winkels en gelegenheden bieden gratis WiFi aan. Op basis van informatie vanuit het netwerk (Bluetooth, WiFi) is het mogelijk om te zien waar bezoekers zich bevinden. Een supermarkt zou op basis van een boodschappenlijstje op de smartphone de snelste route in de supermarkt kunnen bepalen en die aan de klant doorgeven. Uiteraard met de nodige aantrekkelijke aanbiedingen, al moeten we er maar op vertrouwen dat de supermarkt-app ons inderdaad de snelste weg wijst en niet de voor de winkelier meest profijtelijke. Een slimme winkelier zal ongetwijfeld het optimum vinden: én de klant van dienst zijn én meer verkopen.

Vanuit het perspectief van het bedrijf – stadion, winkel, enzovoort – spelen hier dezelfde zaken als bij BYOD door de eigen werknemers. Hoe moet er met als die verschillende devices worden omgegaan? Moeten content en apps worden aangepast? Hoe moet de toegang tot het netwerk worden ingericht? Enzovoort.

Nieuwe dimensie
Je kunt je eigen apparatuur niet alleen thuis en op je werk gebruiken, maar letterlijk overal en in alle situaties. Een voor de hand liggende ontwikkeling natuurlijk, maar wel een die tot bedenkingen leidt. Zo heeft het onaangekondigd volgen van smartphones van klanten door Nederlandse winkels tot ongerustheid geleid, onder meer bij het College Bescherming Persoonsgegevens en bij een aantal leden van de Tweede Kamer. Deze commotie maakt duidelijk dat er in elk geval duidelijk moet worden aangegeven dat bezoekers gevolgd worden. Maar ik denk dat nog belangrijker is dat er duidelijk gemaakt wordt wat de voordelen zijn voor die bezoekers. Als we dat weten, moeten we er verder niet te moeilijk over doen. Retailers weten immers al erg veel over hun klanten. Ik denk dat als we weten dat onze gegevens worden verzameld, wat er mee gebeurt en wat dat voor ons betekent, de acceptatie van BYOD over de hele linie geen probleem meer zal zijn.  Voor ons als werknemer, bezoeker of klant betekent het dat we dan ook echt het optimale uit onze (mobiele) apparatuur kunnen halen.

Michel Schaalje (1970), Technisch Manager, Cisco

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in