Home Innovatie & Strategie BYOD: voordelen, risico’s en oplossingen

BYOD: voordelen, risico’s en oplossingen

143
management

Bring Your Own Device (BYOD) blijft terrein winnen en is zeer waarschijnlijk de sleutel tot verhoogde productiviteit en efficiëntie van werknemers. BYOD brengt een groot aantal voordelen met zich mee, maar ook risico’s. Iedere IT-afdeling van elke organisatie zou deze tegen elkaar moeten afwegen.

Voordelen
Productiviteitsverbetering – Uit onderzoek blijkt dat medewerkers productiever zijn wanneer zij hun eigen apparatuur mogen gebruiken.

Kostenverlaging – Door medewerkers de mogelijkheid te bieden hun eigen apparatuur mee te nemen en te gebruiken, hoeft de organisatie niet te investeren in nieuwe hardware. BYOD verschuift de kosten van het bedrijf naar de gebruiker.

Risico’s
Ondersteuning van verschillende devices – Omdat niet iedereen één standaardapparaat gebruikt, moet de IT-afdeling meerdere typen apparaten en besturingssystemen kunnen ondersteunen.

Geen controle op BYOD-programma’s – Je kunt ervan uitgaan dat werknemers waarschijnlijk geen spelletjes of ander entertainment downloaden op hun zakelijke computer. Dat is echter niet het geval bij BYOD. Organisaties hebben daardoor geen controle op welke applicaties op de apparatuur worden gezet en dat maakt het moeilijk om securityregels af te dwingen.

Security risico’s – Met BYOD bestaat er een groter risico op inbreuk op belangrijke informatie. Wanneer een medewerker het bedrijf verlaat, behouden zij immers de apparatuur waarop bedrijfsapplicaties en gevoelige data aanwezig kunnen zijn. Dat betekent dat sommige bedrijfsgegevens onveilig zijn. Sommige compliance-eisen zijn moeilijk af te dwingen wanneer een apparaat niet het eigendom is van het bedrijf.

Oplossingen
De nieuwe apparatuur die wordt meegenomen door werknemers moet door de IT-afdeling stuk voor stuk toegevoegd worden aan het netwerk. Dat kan zeer tijdrovend zijn. Met identity management software kunnen IT-medewerkers zeer eenvoudig deze nieuwe apparaten registreren door ze toe te voegen in de Active Directory. Indien nodig, is het zelfs mogelijk dat eindgebruikers zelf in staat zijn hun apparaten te registreren in het netwerk.

Registreer alleen bepaalde apparatuur – Omdat er ontzettend veel verschillende typen apparaten zijn die werknemers kunnen gebruiken, moet de organisatie beslissen welke het zal toestaan ​​en ondersteunen. Door te focussen op een kleine selectie apparaten is het eenvoudiger om eventuele problemen op te lossen. Wanneer een gebruiker een apparaat probeert te registreren, kan de identity management software zo worden ingesteld dat alleen ondersteunde apparaten kunnen worden geregistreerd.

Garandeer de security – Zodra een medewerker een organisatie verlaat, is het met identity management software mogelijk om het user account automatisch en tijdig uit te schakelen waardoor hij/zij geen toegang meer heeft tot het netwerk en alle beveiligde data.

Arnout van der Vorst is Managing ICT Consultant bij Tools4ever, expert in Identity & Access Management

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here