Home Innovatie & Strategie CIO: Manage de chaos!

CIO: Manage de chaos!

47

Een constatering: we werken in een grote chaos. Marktontwikkelingen volgen elkaar in moordend tempo op: je knippert één keer met je ogen en de markt waarin je opereert ziet er anders uit. Ook ontwikkelingen op economisch en technologisch gebied zijn moeilijk om echt op de voet bij te houden. Waar je nu in investeert, is morgen misschien al weer achterhaald. Je kunt dit als organisatie heel vervelend vinden, maar deze chaos is de nieuwe status quo. We kunnen er niet omheen. Alleen bedrijven die deze chaos niet uit de weg gaan – en juist omarmen als een kans − zullen zich onderscheiden van de concurrentie. Maar hoe doe je dat?

Snelheid
Als we kijken naar technologische ontwikkelingen van de laatste jaren, dan bieden die niet alleen veel nieuwe mogelijkheden, ze maken ook de rol van een CIO ook extra lastig. Trends als Bring Your Own Device en Bring Your Own Software dragen bij aan die lastige positie. Sceptici beweren dat tegelijk met alle BYO-initiatieven ook BYOC, oftewel ‘Bring You Own Chaos’ wordt binnen gehaald. Ondanks dat is het logisch dat de business steeds vaker besluit om zelf met data in de weer te gaan, bijvoorbeeld door zelf een analysetool te installeren of work-arounds te organiseren. Zij hebben behoefte aan snelheid en willen niet wachten tot IT eindelijk antwoord geeft op hun vragen. Begrijpelijk, maar het komt de betrouwbaarheid van de analyses niet ten goede. Ik heb daarom twee dringende adviezen voor CIO’s.

Intuïtieve IT
Om je organisatie wendbaar te houden en de chaos te managen heb je middelen nodig die daaraan bijdragen. Middelen die het voor gebruikers makkelijker maken om zelf met data en informatie aan de slag te gaan en middelen die het voor de CIO beheersbaar houden. Mijn eerste advies is daarom de inzet van intuïtieve IT. Eenvoud in gebruik en begrip tijdens data-analyse zijn primaire vereisten. De business verwacht nu eenmaal dat ze de informatie in eigen hand kunnen hebben, zonder tussenkomst van IT. De kunst is de juiste systemen aan te bieden, waarmee medewerkers hun informatie met de rest van de business kunnen delen. Op die manier kan iedereen binnen de organisatie zelf inzichten verkrijgen en ontdekkingen doen met de beschikbare bedrijfsdata – waar en wanneer ze maar willen. Ook kunnen ze beslissingen on the spot nemen, zonder daarvoor eerst naar IT te hoeven gaan. De CIO die zo’n bedrijfsbrede aanpak voor data en informatie uitrolt, weet het datapotentieel binnen een organisatie optimaal te benutten.

Governance en beheer
Een tweede punt dat belangrijk is bij het managen van de chaos, is dat de toename van het datagebruik in alle lagen van de business ook het vraagstuk van goverance met zich meebrengt. Het voldoen aan regelgeving, de zorg over de accuratesse van de informatie en de vraag wie er nu eigenaar is van de data. Dat ownership blijkt in de praktijk een complexe zaak te zijn. De CIO zal de business de juiste voorwaarden moeten bieden om hun werk zonder IT-belemmeringen met de juiste data uit te kunnen voeren, maar zal daar ook als een investigator controle op uit moeten oefenen. Bij de keuze voor IT-middelen is het daarom belangrijk om rekening te houden met de mate waarin deze voldoen aan governance-richtlijnen.

Wanneer de CIO zich realiseert dat zijn rol verschuift naar het wendbaar maken van de organisatie en het beheersbaar houden van de chaos  –  met intuïtieve IT en goverance in het achterhoofd  –  dan weet ik zeker dat organisaties daar als geheel veel profijt van zullen hebben. Want het credo blijft: IT is de kern van elke organisatie, juist in tijden van constante chaos.

Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here