Home Cloud Cloud Computing – Big Communication Fail

Cloud Computing – Big Communication Fail

62

Je zou niet zeggen dat we in de fase na de hype zitten wat Cloud Computing betreft. Want heeft niet iedere zichzelf profilerende ICT leverancier het erover, dan staat in elk geval het gemiddelde vakblad er helemaal vol mee. Cloud Computing kent inmiddels vele verschijningsvormen. En eigenlijk is alles dat we via het internetlijntje op onze kantoren, werkplekken en noem maar op kunnen gebruiken wel op een of andere manier als Cloud Computing te brandmerken.

De beoogd gebruiker van al dit moois ziet door de bomen het bos niet meer. En om hem (of haar) tegemoet te komen hierin is een explosie aan subcontainers gekomen. Immers SaaS, PaaS, IaaS, XaaS, private-, hybride- en public cloud zijn allemaal zeer onderscheidende termen. En ik vergeet er vast nog een heleboel.

Innovatie pas bij problemen

Het is dus niet vreemd, dat dan de houding van veel eindgebruikers en zeker de IT verantwoordelijken onder hen, verandert in een meer defensieve houding. Het wordt een ‘eerst zien dan geloven’ houding. Daarbij ondertussen barricades opwerpend in de vorm van kreten als ‘bescherming van data’, ‘continuïteitsgaranties’ en ‘bandbreedte issues’. Alweer moet de ICT sector de schuld bij zichzelf zoeken. Want er is behoefte aan standaardisatie zo blijkt uit vele onderzoeken. Maar eigenlijk is er gewoon behoefte aan duidelijkheid. Op de vraag van wat men nu eigenlijk krijgt wordt nog te vaak een complex en veelomvattend antwoord gegeven.

Wat moet de aanbieder dan doen? Om te beginnen zou communicatie richting de vraagzijde van de markt geholpen zijn met een aantal inzichtelijke gidsen of routes naar. Waar moet ik nu aan denken wanneer ik iets wil. Wat is er van toepassing en waarom is dat van toepassing. Simpele vragen en al even simpele antwoorden. Ik daag u uit. Zoek en vind ze maar eens.

De technologie- & trend watchers, de consultants en de belangenorganisaties komen er in deze ook niet goed vanaf. Want aan het zoveelste kwadrant of technology insight heeft de gebruiker pas iets wanneer hij ook echt weet wat hij wil. Misschien moet daar de eerste golf van communicatie over gaan. Namelijk objectieve voorlichting.

Ruud Alaerds is directeur van Heliview Consultancy

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in