Home Innovatie & Strategie Communicatie met (kunstmatige) intelligentie

Communicatie met (kunstmatige) intelligentie

36
communicatie

Het Nieuwe Werken 2.0

In de afgelopen jaren hebben ontwikkelaars en computer-wetenschappers grote stappen gezet met nieuwe technologieën. Nieuwe toepassingen en diensten vereenvoudigen zowel ons privéleven als ons werk. AI komt inmiddels bij alle aspecten van het leven om de hoek kijken. Als je Siri of Alexa vraagt het alarm te zetten, Google Maps om de beste route vraagt of de liedjes afspeelt die Spotify je voorstelt, dan maak je gebruik van AI.

Ook via sociale media is AI altijd aanwezig in ons leven. Het vormt namelijk een belangrijk component van platformen zoals Facebook en Instagram. Of het nu gaat om autonome auto’s die je brengen waar je maar wilt of computers die afbeeldingen herkennen om soortgelijke afbeeldingen aan een Pinterestgebruiker te laten zien, AI is overal om ons heen.

De discussie rondom AI heeft de mainstream-media bereikt en maakt deel uit van onze alledaagse gespreksstof. Als manager moet je je eigen kijk op AI ontwikkelen. Vanuit mijn rol als specialist in zakelijke communicatie laat ik je graag een aantal manieren zien waarop AI jouw organisatie vooruit kan helpen. Vandaag de dag is communicatie de meest invloedrijke factor voor de creatie van ideeën en productiviteit. Op het eerste gezicht lijkt AI vooral invloed te hebben op de communicatie tussen organisaties en consumenten. Maar het heeft ook in sterke mate invloed op de werkvloer. In grote lijnen zijn er drie manieren waarop AI een positieve invloed kan hebben op je zakelijke communicatie.

1. AI kan de efficiëntie van communicatie maximaliseren

AI bevordert communicatie op de werkvloer. Zo kan AI bijvoorbeeld verschillende analyses toepassen om het succes van presentaties te bepalen. En vervolgens anticiperen op de types van interactie die het meest geschikt zijn voor jouw publiek. Een dusdanige evaluatie van jouw presentatie-vaardigheden kan je helpen je sterktes en zwaktes te identificeren. AI kan individuele factoren meten, zoals de reactie van jouw team op de inhoud, stijl en lengte van je presentatie. En je zo helpen om jouw manier van informatieoverdracht te optimaliseren. De feedback van deze AI-programma’s bevorderen je begrip van welke technieken goed aanslaan bij jouw publiek. Dit leidt tot een persoonlijkere en meer gerichte communicatie op de werkvloer.

AI kan je ook helpen jouw ideeën op een consistentere manier over te brengen. Feedback op basis van AI stelt je in staat een sterke band met je publiek op te bouwen. En dat helpt om de inhoud van je presentaties over te brengen. 93% van onze communicatie is non-verbaal. Anders dan wij mensen kan AI elke kleine aanwijzing en reactie waarnemen om precies te achterhalen welke presentatiemethode het beste werkt voor welk publiek. Dit maakt een sterke band mogelijk tussen een leidinggevende en haar of zijn team. En zorgt zo voor een productievere omgeving.

2. AI kan de algehele efficiëntie maximaliseren

AI gaat in de toekomst ook de efficiëntie op de werkvloer verhogen. Omdat AI eenvoudige, tijdrovende taken zoals data-analyse en -evaluatie overneemt stelt zij een team in staat om dieper in onderwerpen te duiken en nieuwe ideeën te ontwikkelen.

Zo zijn chat bots een nuttige tool om contact tussen personen te bevorderen. Ze vereenvoudigen het communicatieproces tussen teamleden en dat leidt tot een succesvollere werkomgeving. Teamleden krijgen meer tijd om kritisch na te denken.

Dit moet het hoofidee zijn bij elke toepassing van AI, niet het vervangen van de menselijke factor. Zo kan AI onze productiviteit verhogen en ons in staat stellen ideeën op een efficiëntere manier te delen en te veranderen. In plaats van ons eigen denken te vervangen, neemt AI de kleinere taken over en maakt zo de weg vrij voor ons om echt groot uit te pakken.

3. AI kan innovatie maximaliseren

AI bevordert de snelle ontwikkeling van onze kennis en verlegt zo de huidige grenzen voor productiviteit op de werkvloer. De samenwerking tussen mens en machine leidt tot een mengvorm van biologisch en niet-biologisch denken. Een combinatie die de intellectuele prestaties maximaliseert. Een systematische benadering van meer abstracte ideeën suggereert een interdisciplinaire methode die wetenschappelijke en artistieke denkwijzen combineert en de deuren opent naar een geheel nieuwe wereld aan mogelijkheden.

Kijk eens naar Ray Kurzweil, Google’s hoofdontwikkelaar. Hij kwam met het idee van nanobots die in je bloedbaan komen. Ze verbinden je hersenen met een AI, waardoor je je eigen geest in een zoekmachine verandert. In een oogwenk kun je jezelf naar de cloud denken of online naar informatie zoeken. En die realiteit is misschien nog geen dertig jaar weg. Maar het zijn wel dit soort ideeën die ons een blik in de spannende toekomst geven.

Bovendien breidt AI de mogelijkheden van de menselijke geest uit door alternatieve inzichten in nieuwe concepten te geven. Concepten zoals digitaal ademen, waarbij AI levende netwerken analyseert en exacte inzichten levert, real-time updates (tot op de minuut nauwkeurig) en trendanalyses biedt, creëren een pad voor constante innovatie.

De toekomst van communicatie: mensen EN machines

Om gelijke tred te houden met de competitieve wereld waarin we leven, moeten we de ontwikkelingen van AI bijbenen. Naarmate AI steeds toegankelijker wordt en onderdeel uitmaakt van de werkplek, zal zij van invloed blijven op communicatie.

Het belangrijkste om in gedachten te houden is dat we ondanks alle mogelijkheden van AI nog steeds de controle hebben. Terwijl AI helpt om onze zwakheden te verminderen en ons werk kan aanvullen, weerspiegelt de technologie ook de kwaliteit van onze menselijke input.

Nieuwe software optimaliseert onze eigen productiesnelheid maar neemt het roer niet over. In tegenstelling tot wat veel AI-sceptici misschien denken, maakt het de mens niet overbodig. We moeten een evenwicht vinden tussen menselijke en kunstmatige intelligentie om ons volledige potentieel te bereiken. In plaats van bang te zijn voor AI, is de praktische en rationele aanpak om haar te omarmen.

Markus Krammer, VP Products & New Business en Managing Director van NFON.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here