Onlangs schreef mijn collega Manoj Gujarathi op onze website een blog over het belang van technologie-gedreven innovatie. Dit naar aanleiding van Forrester’s Digital Transformation and Innovation Conference in mei van dit jaar. De belangrijkste zin in zijn verhaal is wat mij betreft de volgende: “The challenge is not that technology is changing rapidly. It’s that businesses need to understand technology better and more quickly in order to adopt it fast enough to keep pace.”
Wat hij in zijn blog stelt, is dat we ons blind staren op het feit dat er zoveel nieuwe technologie beschikbaar komt. In plaats van te denken dat je al die technologie moet gebruiken, zou je je moeten concentreren op de vraag of je organisatie wel in staat is deze toe te passen.
Gebruiksgemak
Je zou deze situatie kunnen vergelijken met een Formule 1-auto. Op autogebied is die natuurlijk het beste van het beste. Maar voor een onervaren bestuurder is die wagen absoluut oncontroleerbaar en volstrekt onbruikbaar op de openbare weg.
Zo is het met al die nieuwe technologie eigenlijk ook: deze is vaak te complex en ook het gebruiksgemak is in veel gevallen verre van optimaal. Zulke toepassingen begrijpen en kunnen gebruiken, kost tijd. En dat gaat ten koste van de snelheid die je wilt maken om je concurrenten voor te blijven. De vraag is dan dus of die Formule 1-auto wel de oplossing is.
De realiteit is dat je waarschijnlijk veel sneller van A naar B komt als je je organisatie technologie aanbiedt die ook te hanteren is voor de mensen in je organisatie.
Automatiseren
De betere sportwagens zijn tegenwoordig uitgerust met allerhande elektronische snufjes die ervoor zorgen dat ook gewone stervelingen met angstwekkende snelheden over een circuit kunnen jakkeren. Boomi Flow doet eigenlijk hetzelfde: het zorgt ervoor dat je complexe technologie kan toepassen en gebruiken. Zo stel je medewerkers in staat snel en eenvoudig die taken te automatiseren waar ze zich helemaal niet mee bezig willen houden. Zo kunnen ze zich concentreren op de weg voor hun en kunnen ze snelheid maken.
Neem bijvoorbeeld die verzekeringsmaatschappij die het indienen en afhandelen van een schadeclaim wilde vereenvoudigen. Met Boomi Flow is heel snel een app ontwikkeld waarmee de cliënt met zijn telefoon foto’s van de schade en het kenteken kan uploaden. De cliënt krijgt vervolgens, via dezelfde app, bericht over de vergoeding. En over het laten repareren van de schade.
Of neem die bank, die het proces wilde optimaliseren van het aanvragen tot en met het verstrekken van een lening. Een proces waar maar liefst zes teams bij betrokken zijn. Boomi Flow stroomlijnde het proces. En zorgde voor nauwe samenwerking tussen de teams. De gegevens zijn nu ook veilig mobiel te raadplegen. En dat alles in nog geen twee maanden tijd.
App offline
Een laatste voorbeeld dat ik wil aanhalen is dat van een Afrikaans ziekenhuis met patiënten in afgelegen gebieden. Hier is niet altijd toegang tot Wifi of 3G. In korte tijd is een app ontwikkeld die ook offline kan worden gebruikt. En die de zorg voor deze patiënten regisseert. Hierdoor krijgen ze elke vier maanden bezoek van een verpleegkundige om de verstrekking van hun medicatie opnieuw te autoriseren.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is. Er zijn nog duizenden usecases als deze. De essentie is elke keer dat door een deel van de technologie te automatiseren en te vereenvoudigen, de medewerker in staat blijft de nieuwste technologie te gebruiken. En die in te zetten voor innovatie binnen de organisatie.
Dus het is net als in die sportwagen. je hoeft niet te weten welke technologie er allemaal achter het dashboard schuilgaat en hoe die werkt. De bediening ervan is zo vereenvoudigd dat je de technologie wel kunt toepassen. Waardoor je snel van A naar B komt en je evengoed kunt blijven focussen op de weg voor je.
Max van Eeghen, director, EMEA sales and business development bij Dell Boomi