Home Innovatie & Strategie Concurreren op het derde platform dankzij convergentie van content management

Concurreren op het derde platform dankzij convergentie van content management

100

We leven in een tijd die in het teken staat van de cloud, sociale media, Big Data en mobiliteit. Deze vier trends zijn de bouwstenen voor wat IDC het derde platform noemt. Er vindt een verschuiving plaats richting een aantal kerntechnologieën die samen een nieuw platform voor innovatie en groei vormen.
Een snelle, massale convergentie staat op stapel. Daar zijn mobiele apparaten en applicaties bij betrokken, maar ook een gehoste infrastructuur, software en content, Big Data-analyse om inzicht te krijgen in de bedrijfsvoering en sociale media voor het onderhouden van contact met partners en klanten.

Bedrijven profiteren op vergelijkbare wijze van de samensmelting van Business Process Management (BPM), Imaging en Print Management (IPM) en Enterprise Content Management (ECM). De convergentie van deze drie technologieën is een belangrijke weg die organisaties kunnen bewandelen in de nieuwe wereld die IDC het derde platform noemt.

Omdat vooral BPM en ECM behoorlijk ver uit elkaar liggen, moeten nieuwe denkpatronen ontstaan om deze convergentie mogelijk te maken. Kantoren worden steeds meer gedigitaliseerd en we zien een automatisering van werkprocessen die voorheen op papier afgehandeld werden. Deze ontwikkeling sluit mooi aan bij alle elementen die deel uitmaken van het derde platform.

Cloud
In veel industrieën worden diensten uit de cloud de standaardkeuze voor veel bedrijfsonderdelen. Waar dit gebeurt moeten business processen, content management en document imaging zeker in de cloud beschikbaar zijn. Alleen op die manier kunnen ze naadloos samenwerken met alle cloud-diensten. Extra aandacht moet besteed worden aan de beveiligings- en compliancy-eisen. Om welke eisen het gaat verschilt per industrie, afdeling en dienst.

Social
Social media heeft de communicatie met collega’s en organisaties veranderd. Dit heeft ertoe geleid dat sociale technologieën worden geïntegreerd in een groeiend aantal zakelijke toepassingen. Platformen met social networking-opties maken het mogelijk om real-time te communiceren en content te delen tussen collega’s. Ze worden ook gebruikt als onderzoeksbronnen en zoekmachines, met name voor grotere organisaties. Maar dit ‘social everything’-fenomeen veroorzaakt wel een uitdaging voor de ICT-afdeling van grote bedrijven rond de integratie.

Analyse
Als het over ‘Big Data’ gaat, is het grote voordeel van een geconvergeerde aanpak dat gegevens uit verschillende systemen makkelijker bereikbaar zijn. We zijn gewend dat informatie per afdeling van het bedrijf opgeslagen werd, in zogenaamde silo’s. Dit belemmert het overzicht. Traditionele obstakels moeten gesloopt worden en analyse over alle systemen mogelijk gemaakt. Dataverzameling, bedrijfsprocessen en content management moeten in perfecte harmonie samenwerken.

Mobiel
De komst van tablets en smartphones naar de werkplek brengt complexiteit met zich mee: content en toepassingen zijn verspreid over verschillende apparaten met verschillende besturingssystemen. In sommige branches heeft de toename in het gebruik van mobiele apparaten geleid tot een afname van het aantal prints per werknemer. Dit komt onder meer door de gefragmenteerde en gesloten aard van veel mobiele platformen. Als BPM, ECM en IPM vanuit eenzelfde, geïntegreerd perspectief worden beheerd, vallen veel van deze uitdagingen weg. Het maakt niet meer uit op welk apparaat de content wordt bekeken of hoe deze wordt vastgelegd, verwerkt of uitgevoerd.

Conclusie
De zakelijke omgeving van nu bestaat uit complexe interacties tussen content, mensen en beleid in een informatie-intensieve omgeving. Systemen moeten massa’s ongestructureerde data verwerken. Deze informatie moet efficiënt en transparant worden behandeld.
Imaging en Printing blijft zich voortdurend ontwikkelen van een op papier gebaseerde output naar een verbinder van zakelijke processen via data en informatie. Deze verandering van mentaliteit vereist een voortdurende evaluatie. Niet alleen van IPM, maar ook van het BPM-ecosysteem dat het ondersteunt.

De convergentie van BPM, ECM en Imaging en Printing helpt bedrijven om effectiever te zijn bij het bepalen van hun sociale-, cloud-, mobiele- en analysestrategie. Deze snelle verandering vereist dat elk systeem het derde platform van het ICT-landschap ondersteunt op het gebied van cloud, mobiliteit, Big Data-analyses en sociale aspecten, en het traditionele verwerken van documenten.

Deze vier technologische trends gezamenlijk beschouwen in plaats van afzonderlijk helpt bij het aandrijven van bedrijfsinnovatie en het behalen van een concurrentievoordeel.

Pieter Poot, Sales Director Enterprise Benelux, Lexmark

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in