Home Ondernemen & Business Connected Business: omzetgroei door integratie

Connected Business: omzetgroei door integratie

210

Bedrijven staan onder grote druk om alle moderne digitale kanalen in te zetten voor een perfecte customer experience. Voor gestroomlijnde operationele activiteiten. En voor inzichten voor besluitvorming op basis van actuele informatie en analyses. Voor veel organisaties is dit een nieuw maar overtuigend business-model, dat ze nodig hebben om flexibeler te werken en te blijven groeien.

Uit onderzoek blijkt echter dat het bij veel organisaties ontbreekt aan de goede integratie van systemen, processen en activiteiten die voor het nieuwe businessmodel noodzakelijk zijn. Circa 87% van de bedrijven heeft daar nadelige gevolgen van ondervonden in de vorm van hoge kosten. Of gemiste kansen en een gebrekkige samenwerking. Bijna driekwart van de ondervraagde bedrijven is er dan ook van overtuigd dat integratie de komende jaren cruciaal wordt voor het behouden van de concurrentiepositie. En voor het verbeteren van de productiviteit en winstgevendheid (bron: The Connected Business Survey– Vanson Bourne iov Dell Boomi).

Integratie is de sleutel

Door alle bedrijfsmiddelen aan elkaar te koppelen – back-end, front-end, cloudapplicaties enzovoorts – ontstaat een volledig geïntegreerd systeem voor geautomatiseerde workflows. Werknemers, klanten en partners kunnen zo overal en via elk platform rechtstreeks gebruikmaken van bedrijfsprocessen die ze helpen het gewenste resultaat te bereiken.

Een naadloze zakelijke dienstverlening speelt samen met data-integriteit een belangrijke rol bij een digitale customer experience. Een goed voorbeeld daarvan is de verzekeringsmarkt. Een verzekeraar werkt vaak met verschillende systemen voor het leveren van zijn diensten. Sommige van die systemen zijn bedoeld voor interne gebruikers. Denk aan polisbeheerders en vertegenwoordigers. Andere systemen staan ter beschikking van de klant.

Die kan bijvoorbeeld een web portal gebruiken om een polis te kiezen, een claim in te dienen of zijn informatie te updaten. Hoewel al die systemen enerzijds gescheiden zijn en allemaal anders functioneren, moet de output van al die systemen gekoppeld kunnen worden. Die integratie maakt van een bedrijf een Connected Business die in staat is realtime data te combineren en te interpreteren, zodat er veel sneller en beter tegemoet kan worden gekomen aan de uiteenlopende eisen en wensen van de klant.

De infrastructuur voor een Connected Business

In een Connected Business spelen API’s de hoofdrol. Die bieden zowel consumenten als interne gebruikers toegang tot belangrijke services, vanaf elke locatie en met elk apparaat. Door API’s toe te passen in bijvoorbeeld magazijnen, fabrieken of showrooms krijgt de Connected Business een veel groter bereik.

Integratieprocessen en API’s vormen samen het fundament van een Connected Business. Dankzij de integratie kunnen interne en externe systemen en processen aan elkaar worden gekoppeld en wordt data-integriteit gewaarborgd. Integratie is de basis waarop verder wordt gebouwd met API-management, master data management (MDM) en EDI.

API’s maken op hun beurt de data uit geïntegreerde systemen op eenvoudige en veilige wijze toegankelijk. Dit, voor iedereen die de data nodig heeft. Met ondersteuning voor dynamische integraties en workflows tussen klanten, bedrijfssystemen en partners, wordt zo een end-to-end geautomatiseerde workflow mogelijk.

Op weg naar de Connected Business

Overstappen van een businessmodel dat is gebaseerd op traditionele silo’s naar een Connected Business betekent een forse verandering voor veel organisaties. Daar staan grote voordelen tegenover: bijna 90% van de bedrijven verwacht dat meer integratie gaat leiden tot een omzetgroei van gemiddeld 11%.

Een Connected Business vergt een heldere strategie en een goede planning van operationele activiteiten en IT-architectuur. En wel met verschillende pilots en proofs of concept gedurende het hele project. De tools en technologie zijn nu al voor iedereen beschikbaar. Voor ondernemers die werkelijk vooruitdenken, ligt de Connected Business binnen handbereik.

Max van Eeghen, director, EMEA sales and business development bij Dell Boomi

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in