Home Ondernemen & Business Connectiviteit: cruciaal onderdeel van ICT-totaaloplossingen

Connectiviteit: cruciaal onderdeel van ICT-totaaloplossingen

260

We zien de afgelopen jaren een enorme groei als het gaat om de behoefte aan connectiviteit en data-uitwisseling. Steeds meer mkb-bedrijven hebben behoefte aan meer bandbreedte. Dat komt omdat de digitalisering in praktisch alle sectoren hard gaat.

Als die bedrijven willen investeren in connectiviteit, dan vinden ze beslist een ICT-dienstverlener die een totaaloplossing aanbiedt. De vraag is alleen: wat verstaat die onder ‘totaal’? En hebben ze de expertise op alle terreinen waar de behoefte aan connectiviteit speelt? Als mkb’er is het belangrijk om te weten dat het in ICT uiteindelijk gaat om vier belangrijke processen, die nauw met elkaar verbonden zijn.

Vier processen

Ten eerste natuurlijk de IT-processen, zoals kantoorautomatisering en IT om de bedrijfsprocessen te ondersteunen en bijvoorbeeld in de cloud te gaan werken. Denk in dit verband aan Office365, Salesforce, HR-applicaties, ERP, internetapplicaties, E-commerce en logistiek.

Als tweede proces noem ik telecom, zoals de telefonie en internetdiensten. Het derde proces betreft de daadwerkelijke connectiviteit. Dat zijn de kabelverbindingen met een bepaalde capaciteit en snelheid en tenslotte, als vierde, de steeds belangrijker wordende security op elk van die onderdelen.

Voorkom ad hoc

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Stel, je bent helemaal klaar om te gaan samenwerken in de cloud. Of Salesforce en Outlook zijn geïnstalleerd. En dan haperen de processen omdat je nog een 10Mb lijntje hebt liggen. Het klinkt banaal maar het gebeurt nog steeds dat wij ad hoc vragen krijgen van bedrijven die onverwacht tegen een capaciteitsprobleem oplopen.

En je moet ermee rekening houden dat de bandbreedte die je nu nodig hebt over een paar jaar waarschijnlijk niet meer voldoende is. Voorzichtige schattingen door IDC gaan uit van vier keer zoveel dataverbruik tussen 2017 en 2024. Dus je moet zorgen dat de infrastructuur schaalbaar is.

Lange termijn

In de oriëntatiefase gaat het erom een ICT-dienstverlener te kiezen die met elk van de vier aspecten rekening houdt. Die inziet wat het je kan kosten als je verbinding te traag is of er af en toe uit ligt, en op basis daarvan een afweging maakt. Die vanuit business cases denkt die ook soms wat langer door kunnen lopen. Verbindingen leg je aan voor de lange termijn, dat is een diepte-investering. Dus zorg dat je business case op de toekomst is gericht.

Daarnaast zijn er binnen glasvezel ook meerdere opties die zorgen voor optimale beschikbaarheid, kleinst mogelijke vertraging en beste beveiliging van het netwerk. Daaraan zit een kostenplaatje en een goede ICT-dienstverlener helpt bij deze afwegingen. Sommen die je dan maakt zijn: ‘Wat kost het als mijn webshop er een uur uitligt en wat is de SLA die je leverancier biedt op hersteltijd van een kapotte verbinding?’ Eenzelfde afweging geldt voor vertraging. Heeft je business realtime nodig of mag er best een paar tellen tussen zitten?

Begrip

Wij trainen onze partners aan de  Eurofiber Academy erin goed door te vragen naar de business-behoefte en dit te vertalen in hun advies of aanbod aan de eindgebruikers. Want een ICT-dienstverlener die de business van de klant begrijpt is cruciaal.

De ICT-dienstverleners zou ik dus ook willen aanbevelen om inderdaad het volledige pakket te bieden of in elk geval te faciliteren, zodat je zelf niet ook voor verrassingen komt te staan en je geen ingewikkelde gesprekken met je klant hoeft te voeren. Ondernemers gaan ervan uit dat een totaaloplossing hen geheel ontzorgt. De mkb’er zal het verschil tussen IT, telecom en connectiviteit een zorg zijn. Hij of zij wil gewoon dat het werkt.

Arno Schoeman, Sales Development Manager bij Eurofiber

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in