Home Cloud Consolidatie en convergentie: The winner takes it all

Consolidatie en convergentie: The winner takes it all

74

Zou het met de IT net zo gaan als met auto’s? In de beginjaren van de auto waren er tal van uitvindingen en merken. Er waren meerdere types verbrandingsmotoren, 1 t/m 12 cilinders, er werd geëxperimenteerd met verschillende types brandstof, en elk land kende wel meerdere merken leveranciers. Elke leverancier bouwde ook eigenlijk maar een model tegelijk.

Inmiddels hebben we een enorme consolidatieslag gezien, waarbij we recentelijk SAAB ten onder hebben zien gaan, onder de vleugels van een ander merk dat al erder dood was, Spyker.  En waarbij de fabriek van NedCar in Born nu door Mitsubishi de wacht is aangezegd, terwijl daar eerder al Volvo’s en DAFs werden gemaakt. Eén fabriek dus, voor meerdere merken. En steeds minder merken. Steeds meer auto’s die niet alleen op elkaar lijken, maar gewoon ook echt uit dezelfde onderdelen zijn samengesteld, zoals de Volkswagen, de SEAT en de Skoda. Bijna dezelfde auto’s, maar gewoon een ander label. Verschil in de merkbeleving en de service eromheen.

Kijk ik nu naar de IT dan zie ik veel parallellen. Zo’n twintig jaar gelden had je nog hele stromingen die lijnrecht tegenover elkaar stonden. Radicaal verschillende oplossingen van hetzelfde probleem. Token Ring versus Ethernet. Lotus 1-2-3 versus Excel. Wordperfect versus Word. Hardwareleveranciers met allemaal hun eigen besturingssysteem. Van DOS en Unix tot en met Open VMS,  Heel veel partijen zijn verdwenen, en wat over is produceert meestal een smaak die algemeen erkend en geaccepteerd is. Het IP-protocol heerst. Ethernet heerst, WiFi, Bluetooth. Veel strijd is gestreden.

Alleen op de mobiele telefoon hadden we nog sterk concurrerende hard- en software combinaties. De iPhone, vs. Blackberry, vs Windows Mobile, versus Symbian, en versus Android.  Maar ook daar treedt convergentie op. Apple blijft Apple, maar de rest van de producenten, onder aanvoering van HTC, lijkt massaal over te stappen op Android. En kijken we dan naar de kantoorautomatisering, of communicatie met de consument. De Cloud heerst. Particulieren gebruiken en masse de systemen en omgevingen van Amazon, Google en Facebook. Zij wennen aan de functionaliteit, de manier van zoeken en werken, van kennis en informatie uitwisselen. En de bedrijven volgen.

Steeds meer bedrijven schakelen over op systemen als Google Apps. Draaiend in de cloud met op de desktop, of mobiel gewone standaard hardware, overal te koop. Facebook, idem dito, zo’n geaccepteerde omgeving dat bedrijven er nu apps in ontwikkelen, apps voor ontwikkelen. Nog even en een eigen website is niet meer interessant. Een eigen bedrijfs-facebookpagina is voldoende. Facebook als besturingssysteem en bedrijfsomgeving. Bedrijven als Atos schaffen de e-mail alweer af, en werken alleen nog maar met chattoepassingen en social media als Twitter. Allemaal standaardoplossingen, met wellicht een beetje finetuning. En hoe bedrijven zich dan nog van elkaar onderscheiden? Door slimme implementaties ervan. Branding. Service.

Ook in IT geldt: de echte systeembouwers zijn klaar. Net zo min als dat je je eigen kantoor niet meer bouwt maar huurt. Je huurt een kant en klaar kantoor, en richt alleen nog maar in. Want zo goedkoop en betrouwbaar als zulke kantoren zijn, dat kun je zelf niet meer maken. Maar hoe ver kunnen we blijven consolideren? Keert die wal het schip nog ergens?

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in