Home Outsourcing Consultants met informatiehonger: stoppen of doorgaan

Consultants met informatiehonger: stoppen of doorgaan

71

In de afgelopen weken heb ik samen met een KPMG-collega een groep studenten mogen begeleiden. Deze studenten volgen het vak ICT Advisory aan de Universiteit Utrecht. Leuk om te doen en goed om te zien dat studenten geïnteresseerd zijn in het werk van consultants. De groep studenten die wij begeleiden maken een (out)sourcing strategie. De informatie die we met deze groep studenten gedeeld hebben geeft een goed beeld van de organisatie en voldoende aanknopingspunten voor het opstellen van een (out)sourcing strategie.

Gedurende het proces zijn we bestookt met vragen. De ene vraag nog gedetailleerder dan de andere vraag. Het enthousiasme van onze groep studenten was niet te stuiten. Om er enigszins de rem om te zetten zijn we toch maar eens het gesprek aan gegaan met onze groep. Is de vraag die op het puntje van je tong ligt nu echt een “I Wish I Knew” vraag? Wat gaat het antwoord op de vraag mij verder helpen bij het geven van het advies?

Hierbij hebben we de studenten ook nog maar even gewezen op de tijd die opdrachtgevers moeten investeren in het beantwoorden van vragen gesteld door de door hun ingehuurde consultants. Bovendien is in de meeste gevallen ook niet alle informatie aanwezig.

Consultants krijgen niet alle antwoorden

In ons gesprek hebben we de studenten er van doordrongen dat ze moeten leren leven met deze onzekerheid. Het is een integraal onderdeel van het leven van consultants, daar organisaties die alle informatie tot hun beschikking hebben in de meeste gevallen zelf wel een beslissing kunnen nemen en daarom helemaal geen consultants nodig hebben. Ons advies aan de groep studenten was dan ook, zoek niet naar details maar zoek naar patronen. Op basis van patronen kun je je met de verkregen informatie een beeld vormen van de gehele situatie.

Dan rest mij niets anders dan mijzelf de vraag te stellen of dit gedrag van deze consultants in de dop wezenlijk verschilt van het gedrag van doorsnee consultants. Goede consultants weten wanneer zij moeten stoppen met het verzamelen van informatie en moeten starten met het schrijven van advies. Goede consultants hebben door ervaring genoeg aan een half (ant)woord.

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in