Home Outsourcing Consulting bedrijven hebben weinig inzicht in eigen bedrijfsvoering

Consulting bedrijven hebben weinig inzicht in eigen bedrijfsvoering

109

De wereldwijde consulting branche heeft het moeilijk. Uit een recent onderzoek van IDC blijkt dat ze worstelen met verschillende issues. Dat is om te beginnen uiteraard de moeizame economie. Daarnaast hebben ze er een flinke kluif aan om in te spelen op technologische ontwikkelingen en op de alsmaar groeiende wereldwijde concurrentie. Daarbij blijkt dat veel consulting bedrijven niet goed weten hoe ze zelf presteren.

IDC interviewde 280 consulting bedrijven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, België, de Scandinavische landen en Nederland. Iets meer dan de helft van de bedrijven is actief in IT-consulting, de overige organisaties richten zich op managementconsulting, technisch advies en marketing.

Wat opvalt aan de uitkomsten IDC is het aantal respondenten dat vragen met ‘Weet niet’ beantwoordde. Zo kon een kwart niets zeggen over het gemiddelde facturabele aantal uren. Een op de drie respondenten wist niet hoeveel uren declarabele medewerkers besteden aan intern administratief werk. Bijna een op vijf had geen idee hoeveel voorstellen daadwerkelijk tot een opdracht hadden geleid. Wellicht het meest opmerkelijk: bij de helft van de respondenten was er geen inzicht in de individuele facturabele omzet per consultant.

Deze cijfers wekken de indruk dat veel consulting bureaus op een of andere manier hun informatievoorziening niet op orde hebben. Dat sluit aan bij de constatering in het onderzoek dat veel bedrijven er bijvoorbeeld nog niet in geslaagd zijn om front- en back-office goed op elkaar aan te laten sluiten. Zij gebruiken veelal losse systemen voor verschillende bedrijfsfuncties of hebben zelf systemen gebouwd die maar moeizaam met elkaar samenwerken. Degenen die er wel in zijn geslaagd om een goede verbinding te leggen tussen de verschillende activiteiten noemen als belangrijke voordelen betere omzetvoorspelling, betere resourceplanning en een grotere kans om in te schrijven op de juiste projecten.

Consulting bedrijven hebben zorgen

IDC onderzocht waar deze consulting organisaties zich vooral zorgen over maken. Dat is in de eerste plaats de gemiddelde projectomvang. Tien procent van de respondenten zegt dat hun projecten in de afgelopen twaalf maanden kleiner zijn geworden. De gemiddelde afname is 11,1 procent, maar bij bijna 18 procent van de respondenten zijn de projecten gemiddeld zelfs 25 procent kleiner geworden.

Daarnaast is omzet een issue. Van de deelnemers aan het onderzoek meldt 12,1 procent dat de omzet in de afgelopen twaalf maanden is afgenomen. De gemiddelde afname is 10,3 procent. 23,5 procent van de respondenten rapporteren een afname  van 10 tot 14 procent en 11,8 procent noemt 25 procent of meer. Dat is omgerekend 17 miljoen dollar als gemiddelde afname en 41 miljoen dollar en meer voor bedrijven met de grootste teruggang in omzet.

Naast omzet baart de winstmarge zorgen. 11,3 procent van de respondenten ziet marges dalen met gemiddeld 6,9 procent. Van deze groep meldt 15,2 procent een teruggang tussen de 10 en 14 procent en 6,1 procent van maar liefst 25 procent of meer. Verder nam bij de respondenten ook het aantal gewonnen deals af. De gemiddelde afname was 8,1 procent. Van de respondenten die hier mee te maken hadden rapporteerde 15,6 procent een afname van 10 tot 14 procent en 9,4 procent een percentage van 25 of meer.

Kijkend naar de cijfers, is het niet verwonderlijk dat bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek zegt dat omzetverhoging de grootste uitdaging is. Als tweede noemen ze het maximaliseren van de winst en als derde efficiënter en effectiever projectmanagement.

Auteur: Henk Jan Onstwedder, Vice President bij Deltek; een aanbieder van ERP-software

 

2 REACTIES

  1. Beste Henk-Jan,

    Je noemt een heleboel cijfers, maar wat wil je nu eigenlijk vertellen? Ik denk (als ik goed zoek) dat je ergens in het midden van je verhaal de boodschap hebt verstopt dat consultants meer aandacht aan ERP-oplossingen zouden moeten besteden? Je hangt dit eigenlijk alleen op aan een hoge “weet niet” respons, wat een wat magere bewijsvoering is. Misschien kan je uitleggen wat je eigenlijk wil vertellen.

    Groet,
    Peter

  2. Beste Peter. De boodschap dat de software van ons bedrijf ervoor kan zorgen dat consultancy bedrijven wel over voldoende informatie kan beschikken over de interne bedrijfsvoering heb ik niet eens geprobeerd te verstoppen 😉 Maar het opvallende is dat het IDC-rapport onderschrijft wat wij al jaren roepen. Ik kan slechts hopen dat deze discussie het bewustwordingsproces bij consultancy bedrijven zal aanwakkeren.
    Henk Jan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in