Home Data & Storage Een containerstrategie als DevOps enabler

Een containerstrategie als DevOps enabler

87

DevOps is niets nieuws meer. Bijna iedereen weet inmiddels dat in de wereld van software development de samenwerking tussen Developers en Operations en de CI/CD tooling cruciaal is om snel en effectief waarde te creëren voor je organisatie. Ik zeg ‘Bijna iedereen’, omdat tegenwoordig 78% (bron: RightScale 2017 State of the Cloud Report) van de IT Enterprises de DevOps werkwijze omarmt. Of zich er in ieder geval van bewust is dat DevOps de next step is in applicatie en service delivery.

Complexe installatie

Toch blijft applicatie en service delivery verre van eenvoudig. Dit komt door complexe installatie en integratie met als gevolg dat de service delivery een langdurig en traag proces wordt. De kwaliteit van de service blijft laag en gaat veelal gepaard met downtime. Daarnaast hebben de partijen, verantwoordelijk voor service delivery, nog steeds verschillende belangen en doelstellingen binnen het proces. De developer wil met de nieuwste tools en frameworks werken. Hij wordt geacht zo snel mogelijk functionaliteit te leveren, geïntegreerd met allerlei bestaande processen. Operations wordt daarentegen helemaal niet enthousiast van weer een nieuwe set aan tools of een framework dat ze niet kennen. Zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de betreffende service. Ze zijn nu genoodzaakt tijdrovende testen uit te voeren. En om grondig te onderzoeken of is voldaan aan alle voorwaarden/compliance regels voordat de functionaliteit uiteindelijk in productie wordt genomen.

Containerstrategie verzacht

Een containerstrategie kan helpen deze pijnpunten te verzachten of zelfs volledig oplossen.
Denk hierbij aan zeecontainers binnen de transportsector. In een ver verleden, toen er nog geen zeecontainers waren, vergde het vele handen om een schip te laden. De te verschepen goederen hadden verschillende vormen en pasten niet netjes op elkaar waardoor passen en meten veel tijd in beslag nam en veel ruimte verloren ging. Door de invoering van zeecontainers veranderde dit hele proces enorm en werd vele malen efficiënter.

Deze analogie is als containerstrategie nagenoeg exact toe te passen binnen het applicatie en service delivery proces.
Voorzie je klanten (Developers) van een vooraf gedefinieerd formaat container waarin ze de verschillende goederen (moeten) aanleveren. Doe er een vorkheftruck (CI/CD tools) bij voor het laden en onderhoud deze grondig. Geef ze alle vrijheid hoe de container gevuld gaat worden, zolang het maar in de container zit wanneer ze het bij de haven (Operations) afleveren. Het vaste formaat container zorgt ervoor dat de haven exact weet wat er op hem af komt. De lading wordt voorspelbaar en kan door een minimaal aantal mensen worden afgehandeld. Door de vorm van de containers zijn ze eenvoudig te stapelen waarmee de ruimte op het schip (Server) ook nog eens optimaal benut wordt.

Bouwblokken

Ontwikkel een containerstrategie die je developers voorziet van standaard bouwblokken op basis van containers. Geef ze binnen de container alle vrijheid om te ontwikkelen wat nodig is. Zorg ervoor dat de bouwblokken (containers) volledig compliant zijn met de security, monitoring en patching eisen. Zo kan Operations de service snel beschikbaar stellen en garanderen. Stel je developers in staat hun aandacht puur op het schrijven van code te richten.

Voorzie ze van een geïntegreerde en, minstens zo belangrijk, managed CI/CD straat en ontsluit deze via selfservice. Maak je developers niet zelf verantwoordelijk voor de CI/CD tools (vorkheftruck) en integratie daarvan. Hiermee bied je hen focus op het schrijven van code! Daarnaast voorkom je een mogelijk nog kostbaardere shadow IT-omgeving.

Eenvoudig & voorspelbaar

Op deze manier weet Operations altijd precies wat er op hen af komt. En is de developer binnen de container vrij om zijn gang te gaan. Beide partijen zitten elkaar niet meer in de weg. Applicatie en service delivery worden eenvoudig en voorspelbaar. We bereiken sneller en vooral samen het uiteindelijke doel. Het creëren van waarde voor de klant.

Frank de Groodt, customer manager van Agello (een dochtermaatschappij van Rhodix).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in