Home Ondernemen & Business Content marketing is belangrijk aandachtspunt

Content marketing is belangrijk aandachtspunt

66

Content marketing zal door haar succes de komende tijd door nog meer bedrijven worden geïmplementeerd en zelfs met verhoogde budgetten om de effectiviteit te vergroten. Zo blijkt ook uit een recent onderzoek dat Econsultancy samen met Responsys uitvoerde. In dit onderzoek werd geanalyseerd waar bedrijven hun geld aan uit geven wat betreft marketing, zowel online als offline.

Qua investeringen in offline marketing is een minder grote stijging merkbaar dit jaar dan in online methodes, dit komt grotendeels door de verschuiving die plaats vindt; klanten oriënteren zich steeds vaker via online middelen en maken keuzes op basis van deze media.

Zoals kan worden gezien in de onderstaande grafiek verhoogt 70% van de ondervraagde bedrijven de investeringen in content marketing. Dit heeft een reden; de koper wordt kritischer. Dit geldt in het bijzonder wanneer men grotere uitgaven van plan is te gaan doen: hoe meer geld er bij een aanschaf van een product of service gemoeid is, hoe hoger de betrokkenheid bij de koop. Dat wil zeggen dat men zich in het algemeen langer oriënteert en minder snel tot een aankoopbeslissing over zal gaan. Voordat er iets wordt gekocht zoekt de klant in de onderstaande media naar een antwoord op zijn vraag. De rol van de content van deze media is dan ook om de klant een zo volledig mogelijk beeld te geven van het product dat wordt aangeboden, zodat de klant op zijn beurt kan bepalen, of het product of de dienst voor hem geschikt is.

Digitale Marketing Budget Plannen in 2013 (% deel respondenten van het bedrijf)

content

Bron: http://econsultancy.com/nl/reports/marketing-budgets

Ook kijken bedrijven steeds meer naar de ROI; wat levert deze investering op? Daarnaast zien we ook dat resultaten steeds vaker meetbaar moeten zijn. Zo kan beter worden bepaald, welke investeringen wel lucratief zijn en welke niet.

Bedrijven worstelen echter met de vraag of er op acquisitie van nieuwe klanten moet worden gefocust, of juist op het behouden van bestaande klanten. Er is momenteel meer aandacht voor retention, het behouden van de klant, dan voor de acquisitie van nieuwe klanten. Dit betekent echter niet dat dit door elk bedrijf moet worden toegepast. De keuze tussen retentie en acquisitie hangt af van de strategie van het bedrijf.

Kort samengevat heeft Econsultancy de volgende budgettrends bepaald:
•            Een positieve kijk op marketinginvesteringen
•            Digitale marketing blijft populair wat betreft investeringen, met name omdat marketeers zich richten op cross-channel integratie en optimalisatie
•            Content marketing is het meest gewilde kanaal voor marketing investeringen
•            Acquisitie vs. Retention is een belangrijk punt van aandacht
•            Digitale marketing wordt niet langer beschouwd als beter meetbaar dan traditionele vormen van marketing
•            De werving van mensen is van groot belang om het “skill-gap” te dichten

Belangrijk blijft echter dat we ons realiseren dat trends geen regels zijn, het zijn verwachtingen.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in