Home Ondernemen & Business De zure appel die Corona heet

De zure appel die Corona heet

37
corona

Corona raast als een negatieve golf over deze wereld. Het virus veroorzaakt gevoelens van angst en ontreddering. En zorgen over onszelf en onze naasten. Maar als de storm is gaan liggen, zijn we misschien blij dat we door deze zure appel heen moesten bijten. Voor onze eigen gezondheid en die van onze bedrijven. Maar ook voor de relatie tussen werkgevers en werknemers.

Wie me een beetje kent, weet dat ik als directeur van cloudcommunicatiebedrijf Destiny voortdurend hamer op de voordelen van connectiviteit. Van een sterke infrastructuur en zorgeloze communicatie. Dan weet je ook dat ik 100% geloof in de maatschappelijke rol die wij hierin spelen. En die elk bedrijf ter wereld zou moeten vervullen. We zijn het aan onszelf, onze medewerkers, onze kinderen en onze aardbol verplicht om beter en efficiënter te communiceren.

Thuiswerken

Al jaren pleiten we ervoor dat bedrijven een goede balans moeten vinden tussen thuiswerk en kantoorwerk. Thuiswerken? Daar reageerden bedrijven al jaren terughoudend op met de bekende bezwaren: lagere productiviteit, gebrekkige communicatie, lastige samenwerking en minder groepsgevoel. Veel bedrijven zijn ook bang voor de kosten van thuiswerkplekken en het juridisch bedrijfsbeleid. En dus werkt slechts 37% van de Nederlanders soms vanuit huis, blijkt uit cijfers van het CBS. In België werkt 22% (wel eens) thuis. De werknemers willen overigens wel, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 92% van de medewerkers graag thuis wil werken. En voor veel sollicitanten is thuiswerken steeds vaker een voorwaarde. Desondanks houden veel bedrijven vast aan het klassieke kantoorwerken. Terwijl uit onderzoek blijkt dat de productiviteit van medewerkers bij thuiswerken juist toeneemt. Is hier dan misschien sprake van een vertrouwenskwestie?

Corona als katalysator

En dan is daar ineens die zure appel: een corona-pandemie. En wat zien we? Ineens kan vrijwel iedereen vanuit huis werken. Eerst nog aarzelend, maar sinds vorige week gaat het helemaal los. Soms met een kanttekening ‘we zien wel hoe dit loopt’. De eerste gevolgen zagen we meteen: voor het eerst in jaren stonden er geen files op de Nederlandse snelwegen.

Ik ben ervan overtuigd dat organisaties hun telewerkplaatje heel anders gaan invullen als deze quarantaine aanhoudt. Zowel technisch, als organisatorisch en administratief. Ze zullen al snel doorhebben dat Het Nieuwe Werken, flexibele werkplekken en virtueel vergaderen gigantisch veel voordelen opleveren. Mét productievere en tevreden medewerkers, minder kosten aan het bedrijfswagenpark en minder verloren reistijd in binnen- én buitenland.

Is die autorit wel nodig?

Misschien komt er straks wel een kantelpunt dat elke keer voordat we de auto instappen, we ons de vraag stellen: ‘Moeten we wel met zijn allen naar De Randstad voor die wekelijkse marketingmeeting? En moeten we wel naar die klant toe terwijl een verkoopgesprek ook net zo doeltreffend via een webmeeting kan? Na jaren van discussie kan ik constateren dat het heel wat moeite kost om de mentaliteit te veranderen.

En nee, we hoeven niet 100% thuis te werken, want het heeft natuurlijk ook beperkingen. Je leert collega’s pas kennen wanneer je met ze aan tafel zit. Je klant wil soms heel graag zijn bedrijf aan je laten zien. Potentiële leiders kunnen hun ‘leadership skills’ moeilijker testen op afstand. Dus zoek vooral de balans. Combineer sterk leiderschap met open en transparantere communicatie. Zo weten medewerkers waar zij aan toe zijn en ontstaat er ruimte om om te gaan met de verkregen vrijheid. Geef als management het goede voorbeeld, in plaats van medewerkers tot in de details te controleren.

Revolutie

Met de huidige ervaring achter de rug zou het best eens kunnen dat we voor een revolutie staan. We zullen flexibel werken en virtueel vergaderen vaker zien als de standaard. Dat zal op termijn leiden tot vlotter verkeer, meer tevreden medewerkers, een beter bedrijfsresultaat en een gezondere wereld. Maar nu eerst nog even door de zure appel bijten!

Daan De Wever, CEO Destiny, ICT Personality of the year België

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here