Home Innovatie & Strategie Coronacrisis versnelt digitalisering gezondheidszorg

Coronacrisis versnelt digitalisering gezondheidszorg

61

De wereldwijde uitbraak van het coronavirus heeft de digitalisering van de gezondheidszorg een ongekende impuls gegeven. Veilig thuiswerken en op locatie met applicaties en digitale patiënten informatie uit de cloud: het zijn zaken die noodgedwongen een grote vlucht hebben genomen. Met een grotere afhankelijkheid van en vraag naar bandbreedte als gevolg. Snel opschalen van de internettoegang en het waarborgen van continuïteit van de verbindingen zijn daardoor nog belangrijker dan voorheen geworden.

Noodprocedures in werking

‘Toen de contouren van de corona-pandemie zichtbaar werden, zagen wij al een scherpe toename van het bandbreedtegebruik bij onze klanten in de gezondheidszorg. Onze inschatting was dat dat op korte termijn alleen maar sneller zou groeien’, blikt Abdelhati Dada, senior strategisch accountmanager Zorg bij Eurofiber Nederland, terug. ‘Bij Eurofiber hebben wij toen direct spoedprocedures en -processen ingesteld voor klanten die eventueel heel snel meer bandbreedte of redundante verbindingen via ons glasvezelnetwerk nodig zouden kunnen hebben.’ Die voorzorgsmaatregelen bleken geen overbodige luxe te zijn. In de dagen die daarop volgden, kreeg Eurofiber inderdaad veel verzoeken van zorgorganisaties, van ziekenhuizen tot ouderenzorginstellingen, om hun bandbreedte op te schalen. En wel zo snel mogelijk.

Verdubbeling bandbreedte binnen paar uur

Abdelhati Dada: ‘Om een voorbeeld te geven: ik werd ’s avonds gebeld door het Bravis ziekenhuis, een ziekenhuis  met locaties in onder andere Roosendaal en Bergen op Zoom. Zij zijn één van onze klanten in de gezondheidszorg. Bravis vroeg of wij zo snel mogelijk hun internetsnelheid via ons glasvezelnetwerk konden verdubbelen. Zij merkten dat tijdens de coronacrisis door thuiswerken, digitaal vergaderen en een toename in videoconsulten het bandbreedtegebruik explodeerde. Wij hebben de  bandbreedte in beide ziekenhuizen binnen een paar uur kunnen opschalen.’

Goed begin is het halve werk

Mede door de corona-pandemie heeft de digitalisering in de zorg een grote vlucht genomen. Met betrouwbare en snelle netwerkverbindingen als fundament. Het landelijk dekkende glasvezelnetwerk van Eurofiber biedt die betrouwbaarheid en schaalbaarheid, stelt Dada.’ Volgens hem is het nu meer dan ooit van belang dat de continuïteit van de verbindingen gewaarborgd blijft. Ook na de corona-pandemie, want de digitalisering zal zich alleen maar doorzetten.

Om die continuïteit van de netwerkverbindingen te waarborgen, is een goed begin het halve werk, aldus Dada. ‘Maak allereerst een risicoanalyse. Breng in kaart welke netwerkverbindingen cruciaal zijn voor het ongestoord kunnen doorgaan van de zorgverlening. En maak een goede afweging tussen kosten en risico’s. Vervolgens kijk je naar de basis: het glasvezelnetwerk dat door de zorginstelling wordt gebruikt voor de uitwisseling van data en applicaties tussen vestigingen en naar cloud datacenters. Om een voorbeeld te geven: bij Eurofiber is het eigen landelijk dekkend glasvezelnetwerk volledig ondergronds aangelegd. Het komt pas in de datacenter- of klantlocatie naar boven. Daarmee voorkom je al dat er een storing kan optreden bij een ‘tussenstation’, zoals een wijkcentrale.’ Een ander voordeel van deze werkwijze, aldus Dada, is dat de latency in de datacommunicatie uitermate laag is. ‘Dat is weer belangrijk bij specifieke toepassingen zoals zorg op afstand, het remote besturen van medische robots of het versturen van real time camerabeelden vanuit een operatiekamer. Dat soort toepassingen vereisen een zo laag mogelijke vertraging in de verbindingen.’

Voorkomen beter dan genezen

‘Redundantie in de netwerkverbindingen is de eerste stap’, zegt Abdelhati. ‘Zorg ervoor dat er altijd twee gescheiden netwerkverbindingen met de buitenwereld zijn. En dan bedoel ik ook echt fysiek gescheiden verbindingen zonder kruisingen. Want je ziet nog weleens dat partijen redundantie aanbieden, waarbij de twee glasvezels in dezelfde kabel zitten of dezelfde kabelgeul gebruiken. Een graafmachine die de bewuste kabel beschadigt, doet in een klap de vermeende redundantie teniet.’

Bij Eurofiber is de redundantie gegarandeerd door het feit dat de glasvezelpaden daadwerkelijk fysiek gescheiden zijn.

‘Daarna kijk je naar de overige netwerklagen en past daar waar nodig eveneens redundantie toe. Hoever je daarin gaat, is een kwestie van de juiste balans vinden tussen de ideale situatie en een verantwoord kostenplaatje’, vervolgt Abdelhati Dada. ‘Denk daarnaast ook aan zaken zoals het dubbel uitvoeren van de netwerkhardware en- software, zoals routers. Vergeet daarbij ook niet de netwerk hardware van gescheiden electriciteitsgroepen te voorzien. Voorkom schijn-redundantie met twee verschillende Internet Providers. Want zelfs twee verschillende Internet Providers kunnen dezelfde onderliggende glasvezelnetwerken gebruiken of op hetzelfde tijdstip besluiten werkzaamheden aan het netwerk uit te voeren. Tijdens een pandemie en de daardoor dreigende overbelasting van de gezondheidszorg, is dat het laatste waar iedereen op zit te wachten. Het voorkomen van netwerkverstoringen is dan letterlijk meer dan ooit van levensbelang voor zorgverleners en hun klanten.’

Abdelhati Dada, senior strategisch accountmanager Zorg, Eurofiber Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in