Home Ondernemen & Business Creditratings en hoe nu verder?

Creditratings en hoe nu verder?

21
beleid

In tijden van recessie en andere neergang, wordt de business altijd een stuk krapper. Niet alleen de ratings van landen staan onder druk, maar ook die van onze eigen afnemers en toeleveranciers.

We horen er nog niet veel van, maar iedereen weet dat kredietlimieten onder druk komen te staan. De vraag is dan hoe dit te omzeilen. Er zijn vele “by passes” mogelijk, om risico’s te verleggen cq. te omzeilen, want niet alleen in de B2C omgeving zal dit thema snel merkbaar worden, maar ook in de B2B zal dit gebeuren.

De kleinere spelers in het MKB segment zijn de eersten die dit zullen merken. Jammer. Met name, omdat hier de innovatieve ondernemersgang geremd gaat worden door financiële krapte. Voor groteren worden deze spelers een prooi om gemakkelijk in te lijven.

Vergeet echter niet, dat ook grotere spelers in het gedrang komen,  “big is niet altijd beautiful. Het verhaal in de markt gaat, dat ook bij een aantal grotere spelers de druk op de ketel staat. Niet alleen financieel, maar ook qua continuïteit in hun dienstverlening. 

Zoals zo vaak in de ICT industrie zijn het golfbewegingen. Die spelers die kiezen voor focus (waar ben ik echt goed in!) zullen overleven. Dit zijn de echte “die hards” die zich niet in de war laten brengen. De “greed players” zullen sneller merken dat niet alles blinkt.

Een transformatie / integratie doorvoeren in een krimpende markt is knap moeilijk. Als dan je afnemers en de banken (financiering) je afknellen ben je mooi de sigaar.

In ICT distributieland zal dit ook zijn sporen nalaten. Hoe laat je groei zien in deze markt? Er zal een run ontstaan op de “mooie klanten”  waar het volume wordt gemaakt.

Anderzijds zal de echte marge elders worden gemaakt. In de software en de niches die in opkomst zijn. De spelers met een businessmodel waarin veel recurring onderdelen zitten zullen vooralsnog weinig last hebben. De ‘one off’s’ (“ijzerboeren” , “tabletschuivers”) zitten mijns inziens aan de verkeerde kant van het spectrum.

Zaak is, om goed op te blijven letten waar je afnemers hun krediet limieten “ onderbrengen” . In het verleden bleek vaak, dat er flink wat werd geschoven. Door deze ondoorzichtigheid bracht dit toch risico’s met zich mee.

In distributieland, maar ook elders is het key om sterk mee te denken met je klanten. Op deze manier is creatief business maken nog steeds mogelijk. Zelfs groei is te realiseren op deze wijze in een krimpende markt. Na de recessie zal  een hechte band zijn ontstaan tussen partijen.  Meedenken blijft dus ook in deze marktfase key!

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here