Home Outsourcing Curaçao, IT en Outsourcing: make or buy?

Curaçao, IT en Outsourcing: make or buy?

43
digital

Begin van deze maand was ik op Curaçao om een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de vierde jaarlijkse conferentie van United Telecommunication Services (UTS), een leverancier van telecommunicatie en informatietechnologie. Samen met partners zoals CISCO, RIM (bekend van de Blackberry) en Avaya organiseerde UTS een conferentie over “Unified Communications & Collaboration”. Er was ook een presentatie van Nieuwe Post die haar print en mail services over het voetlicht bracht.

De kracht van deze conferentie zat in de samenwerking; de samenwerking van bedrijven uit het Caribisch gebied. Met 150.000 inwoners is de schaal op het eiland beperkt. Wel zijn er naast een groot overheidsapparaat nog steeds grote offshore banken gevestigd, die behoefte hebben aan moderne technologie. Het aantal medewerkers van de meeste bedrijven op het eiland is op zijn best enkele honderden medewerkers, maar veel bedrijven maken deel uit van grote internationale organisaties met tienduizenden medewerkers.
De afstanden naar andere (ei)landen is groot. Video Conferencing gaat niet alleen voor bedrijven maar ook voor onderwijsinstellingen, zoals de University of Curaçao, een steeds belangrijkere rol spelen. De infrastructuur op het eiland is goed. Er liggen zeven zeekabels naar het eiland voor connectivity. De stroomvoorziening en connectivity op het eiland zelf zijn volwassen aan het worden.

Op de conferentie heb ik tijdens de ontbijtsessie met CEO’s een presentatie verzorgd over outsourcing. Mijn presentatie beperkte zich tot een korte toelichting op “make-or-buy” beslissingen. Wat op viel waren de grote verschillen in outsourcing-volwassenheid. De reactie en vragen gingen over de implicaties van het samenwerken met meerdere leveranciers en de noodzaak om goede afspraken te maken over innovatie in uitbestedingscontracten. Maar ook een vraag over de mate waarin outsourcing nu echt door bedrijven wordt geïmplementeerd.
De achtergrond van deze vraag is, dat nog veel bedrijven op het eiland hun informatietechnologie niet hebben uitbesteed. Bedrijven waar de servers vaak letterlijk onder het bureau van de systeem beheerder staan en de back ups worden bewaard in een kast in de kamer er naast zijn geen uitzondering. Er is dus nog een wereld te winnen.

Rol IT-professional verandert bij outsourcing

Daarnaast mocht ik een key note speech verzorgen over de gevolgen van uitbesteding. Hierbij heb ik mij met name gericht op de veranderde rol van de IT professional als gevolg van outsourcing. Deze rol verandert van technisch specialist naar IT manager, met de nadruk op de behoefte van eindgebruikers in plaats van op technologische mogelijkheden. Dat is een verandering die tijd nodig heeft, zover zijn de meeste technisch specialisten en hun werkgevers op Curaçao nog niet.

Ook het aanbod aan informatietechnologie dienstverlening op het eiland begint te verbeteren. Samen met partners wordt er gewerkt aan de inrichting van een state-of-the-art datacenter op het eiland. Housing en hosting services zijn een noodzakelijke basis om te kunnen kiezen voor outsourcing. Daarmee wordt de “make or buy” beslissing ook voor bedrijven op het eiland relevant.

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here