Home Innovatie & Strategie Data-analyse in de sport verandert het spel

Data-analyse in de sport verandert het spel

90

Net als voor bedrijven zijn in de sport data belangrijk geworden voor succes. Het verzamelen en analyseren van data tijdens een sportevenement maakt het mogelijk om in real-time te beslissen over de tactiek. Op de langere termijn kunnen deze data ook worden gebruikt voor verder onderzoek. En voor de ontwikkeling van sportattributen en -technieken. De technologie zorgt voor een revolutie in de sport over de hele linie. Van tennis tot autosport. En van voetbal tot wielrennen.

Wimbledon

Tennis is een van de eerste sporten waarbinnen technologie werd ingezet voor innovatie, daterend uit 2006 met het eerste gebruik van de ‘Hawk-Eye‘ (‘haviksoog’). Dit systeem volgt de baan van de bal. En stelt vast of een bal binnen of buiten de lijn is. Hawk-Eye werd in 2001 ontwikkeld door dr. Paul Hawkins van Roke Manor Research Limited. Dit is een dochteronderneming van Siemens. Inmiddels laat Wimbledon innovaties zien die verder gaan dan de base line. Gebaseerd op geavanceerde cloud computing biedt het toernooi nu een reeks data-gedreven inzichten en AI-diensten voor organisatoren, fans en zelfs spelers. Enerzijds om het toernooi efficiënter te maken. En anderzijds om de betrokkenheid van de fans te stimuleren.

Sindsdien is het AI-gehalte van het toernooi verder omhoog gegaan. Dit, dankzij een AI-service die gebruik maakt van camera’s en sensoren die alle facetten van het spel bijhouden om vervolgens daaruit de hoogtepunten te selecteren. Elke actie, van kreten van spelers en publieksgejuich tot het geluid van de bal op het racket, wordt gemonitord en gerangschikt op grond van het statistische belang voor de wedstrijd. Hierdoor kan de spelanalist of commentator precies zien wat tijdens de wedstrijd gebeurt, om zo de spannendste fragmenten vrijwel direct vast te leggen.

Data in het zadel

Data analytics kan niet alleen het verschil maken tussen de 1ste en 2de plaats. Het kan ook de wedstrijdbeleving van sportliefhebbers op een hoger peil brengen. Tijdens de Tour de France van vorig jaar werden meer dan 150 miljoen datapunten verzameld en omgezet in spannende verhalen over innovaties, bedoeld voor wielerfans. Een interessante aanpak om die beleving te verbeteren is het uitrusten van elke racefiets met een eenvoudig apparaat dat elke seconde de GPS-coördinaten vastlegt. Dezelfde locatiegegevens worden ook gebruikt voor de evaluatie van de prestaties van de wielrenner. En voor de optimalisatie van de besluitvorming. Deze data worden namelijk gebruikt om real-time inzicht te krijgen in hoe de wedstrijd voor de wielrenner verloopt. Data, zoals rijsnelheid en de relatief afgelegde afstand, worden gekoppeld aan gegevens uit andere bronnen. Dit biedt ook inzicht in hellingshoek en klimvermogen. En in de invloed van het weer.

Geheim wapen

Bijna elke raceauto is tegenwoordig uitgerust met een apparaat waarmee ingenieurs, technici en coureurs het gedrag van de autocoureur en de interactie met de auto kunnen meten, begrijpen en evalueren. Hierdoor kunnen zij hun strategie en aanpak nauwkeurig aanpassen. Dit, om zo de algehele prestaties van het raceteam te optimaliseren. Een goed voorbeeld is Mercedes-AMG Petronas Formule 1-team dat een van de meest succesvolle teams in de geschiedenis van de Formule 1 is geworden.

Maar ook voor dit team blijft het een uitdaging om zo efficiënt mogelijk steeds grotere hoeveelheden data te verzamelen, te beheren en te delen. Mercedes had hiervoor een infrastructuur nodig die verplaatsbaar is en die voldoet aan de multidisciplinaire ontwerp- en engineeringeisen. Het storagesysteem van Pure Storage levert niet alleen de nodige performance, maar is ook zeer compact. Hierdoor kan het team dit systeem naast het circuit opstellen voor zeer tijdkritische workloads. Ook in de fabriek hebben technici direct toegang tot deze data die worden gebruikt om de prestaties van de raceauto’s voortdurend te verbeteren.

Winnende formule dankzij data-analyse

Vanwege de nodige uitdagingen bij het verzamelen, opslaan en beheren van enorme hoeveelheden data, zijn data lange tijd gezien als een last. Dit in plaats van iets van waarde. Maar de groeiende mogelijkheden van big data platforms bieden onmiskenbare mogelijkheden voor sectoren over de hele linie. Van de geneeskunde, de bouw, de detailhandel tot financiële dienstverlening. Data worden nu gezien als een van de belangrijkste bronnen voor innovatie. Dit geldt zeker in de sport, waar zowel de sporters als de sportliefhebbers de vruchten van plukken. Dat inzicht alleen is niet genoeg. Er is ook nog een moderne IT-infrastructuur nodig om die data in real-time te verzamelen, te beheren en op te slaan. En dan komt ongetwijfeld ook die felbegeerde gouden plak of beker in beeld.

Marco Bal

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here