Home Data & Storage Data-filantropie als nieuwe vorm van MVO

Data-filantropie als nieuwe vorm van MVO

152

Big Data is Big Business. Als je tenminste alle verhalen mag geloven. De beursgang van Facebook heeft ons nog eens goed duidelijk gemaakt hoeveel waarde bepaalde data kan hebben. Data over ons gedrag, onze persoonlijkheid, onze vrienden en onze meningen zijn miljarden waard. En ofschoon we geleidelijk meer bezorgd raken over wat er met al deze waardevolle privé-informatie gebeurt, lijkt dat ons vooralsnog er niet van te weerhouden massaal informatie met elkaar te blijven delen.

Gelukkig zou er behalve de maatwerkadvertenties ook nog wel eens iets écht goeds uit kunnen komen. UN Global Pulse is een project van de Verenigde Naties om, op basis van de enorme hoeveelheden data die er wereldwijd beschikbaar zijn, trends te ontdekken en voorspellingen te doen over globale en regionale ontwikkelingen. 

Social Media Analytics
De wereld heeft nu een punt bereikt waarop dagelijks miljarden digitale reacties worden geplaatst op openbare webfora, blogs en social media sites zoals Facebook en Twitter. Deze openbare commentaren uiten gevoelens over de werkgelegenheid, vervoer, kosten van levensonderhoud, en wat mensen ook maar bezighoudt. Als we al deze opmerkingen van het publiek verzamelen en analyseren met betrekking tot de actualiteit (financiële crisis, natuurrampen, sportevenementen), kunnen we duidelijke en gemeenschappelijke gevoelens onderscheiden. Een recente studie over de werkloosheid, uitgevoerd door UN Global Pulse met behulp van SAS Social Media Analytics, liet zien dat meer online conversaties over het uitstellen van vakantie, het toenemende gebruik van het openbaar vervoer en een kleinere auto, inderdaad kunnen duiden op een werkloosheidspiek een paar maanden later. Social media-analyse kan vast niet de plaats innemen van de officiële statistieken maar is hier wel een uitstekende aanvulling op, in de vorm van extra informatie en inzichten. Zo kunnen de officiële statistieken ons wel vertellen dat er een daling plaatsvond van het aantal kinderen dat naar school ging in een bepaald gebied, maar kunnen de social media ons vertellen waaróm die kinderen van school worden gehouden.

Data-filantropie
Veel geven zonder dat het je iets kost. In de categorie maatschappelijk verantwoord ondernemen is er voor sommige organisaties nu  een mooie manier bijgekomen om de wereld weer iets beter te maken. Want alle data die de VN nodig heeft voor Global Pulse is in principe aanwezig en beschikbaar. Overal in de ontwikkelingslanden, gebruiken mensen mobiele telefoons om toegang te krijgen tot banken, betalingsverkeer, marktinformatie, online handel, informatie over gezondheid, onderwijs, microkredieten, en sociale netwerken. Bijna 3/4 van alle mobiele telefoons in de wereld bevinden zich in ontwikkelingslanden. Er zijn nu meer gebruikers van Facebook in Indonesië dan in de Verenigde Staten. Het is dus niet een kwestie van of de gegevens er zijn. De kwestie is toegang. Veel van deze data is namelijk niet openbaar. Maar bedrijven als Unilever, Heineken, Nestlé, Procter & Gamble en alle mobiele operators, internet operators, Facebook en Twitter kunnen nu een wezenlijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de wereld, zonder dat het ze iets kost. De data hebben ze, en ze hoeven alleen maar een copie ervan te ontsluiten voor de VN. Niets weggeven, alleen ter beschikking stellen. Big Data voor goede doelen. Het kost niks, maar dan heb je ook wat!

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in