Home Innovatie & Strategie Data levenselixer van Formule 1

Data levenselixer van Formule 1

50
formule

De Formule 1 heeft altijd vooropgelopen in technische ontwikkelingen, op zoek naar concurrentievoordeel door meer snelheid, een grotere veiligheid en een lager brandstofverbruik. Dat hebben we de afgelopen weken weer kunnen zien. De innovatie in de Formule 1 blijft echter niet beperkt tot het circuit, maar strekt zich uit tot het digitale domein. Digitale transformatie is noodzakelijk omdat data steeds belangrijker wordt in de sport en teams veel van hun strategieën en beslissingen baseren op real-time informatie.

Sinds het ontstaan van de sport proberen fabrikanten zoals Ferrari, Lotus en McLaren hun concurrenten te verslaan door auto’s te bouwen die als eerste over de streep kunnen komen. Dit heeft geleid tot innovaties op elk gebied, van het chassisontwerp tot tractieregeling en spoilers voor een grotere downforce. Maar om te gedijen in een digitale wereld, moest de sport verder kijken dan de auto’s en pit crews.

Meer dan de auto

Door de technische ontwikkelingen op en naast het circuit draait het bij Formule 1 tegenwoordig om veel meer dan het ontwikkelen van een snelle auto. Teams vertrouwen steeds meer op data, connectiviteit, communicatiesystemen en cyberveiligheid om hun succeskansen te vergroten. Als gevolg daarvan is data nu het levenselixer van de Formule 1 en baseren teams hun strategieën op inzichten die ze verkrijgen uit real-time analyses tijdens de tests en races.

Sensoren in diverse delen van de auto bewaken alles van de motortemperatuur tot de luchtstroom, en sturen gegevens naar de pit crews die deze gebruiken om de prestaties van de auto te verbeteren. Voor de overdracht van deze gegevens is een netwerk vereist dat de bandbreedte aankan en beveiliging biedt tegen externe verstoringen en gegevensdiefstal. Connectiviteit wordt steeds belangrijker voor de sport, en bedrijven zoals AT&T spelen daarop in door speciale netwerken te leveren voor de overdracht van gegevens tussen de auto, de coureur en het team. Deze interactie tussen auto en garage illustreert hoe zelfrijdende auto’s, als ze in de toekomst op de markt komen, zullen communiceren met de ondersteunende infrastructuur.

Ontwikkelingen naast het circuit

Niet alleen de prestaties van de auto’s en teams worden beïnvloed door technologie. Eerder dit jaar deed Formule 1 zijn grootste investering in digitale technologie ooit met de lancering van een nieuwe abonneetelevisieservice. Het doel van F1 TV is om fans over de hele wereld een meer interactieve en individuele kijkervaring te bieden. Camera’s aan boord van de auto’s tonen beelden vanuit het perspectief van de coureurs en abonnees hebben toegang tot archieven met historische video’s en commentaar in meerdere talen. Deze stap in de richting van een gepersonaliseerde kijkervaring laat zien dat Formule 1 zijn fans geboeid wil houden in een steeds digitalere wereld.

Futuristische race-evenementen met zelfrijdende auto’s zijn er inmiddels al. Dus het is duidelijk dat technologie de motorsportwereld zal blijven veranderen. Automatisering gaat een enorme rol spelen bij het veranderen van de regels en veiligheid van de sport. Bijvoorbeeld door het gebruik van virtual reality om coureurs sneller en efficiënter vertrouwd te maken met circuits. Of door de introductie van robotmonteurs in de pits. Of cameratechnologieën waarmee bij botsingen beter kan worden bepaald wie de veroorzaker is, zodat het strafsysteem rechtvaardiger wordt. Digitale transformatie is de drijvende kracht achter deze sport. F1 is een uitstekend voorbeeld van de inzet van technologie om een bedrijfstak klaar te maken voor de toekomst. En daar kunnen zakelijke leiders uit alle sectoren iets van leren.

Dik Vos, CEO van SQS

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here