Home Ondernemen & Business Data SAP Commerce Cloud: retailers profiteren nog volop van decembermaand

Data SAP Commerce Cloud: retailers profiteren nog volop van decembermaand

119

Consumenten zijn ondanks de economische uitdagende omstandigheden nog altijd bereid flink uit te geven voor de feestmaand. Wel heeft de inflatie invloed op de manier waarop dat gebeurt. Zo zagen we dat retailers al vanaf begin november uitpakken met hun salesacties. Dit, om geen marktaandeel en omzet mis te lopen. Dat blijkt uit de cijfers uit het SAP Commerce Cloud-platform.

Cyber Week was ook in 2022 de belangrijkste week voor retailers. Dit jaar heeft SAP Commerce Cloud tijdens de Cyber Week meer dan 8,3 miljard dollar aan bruto goederenwaarde (GMV) voor digitale handel gefaciliteerd. Met name onze retailklanten zagen de gemiddelde orderwaarde op jaarbasis met 22,3% toenemen.

Inflatie

De National Retail Federation (NRF) voorspelt 6% tot 8% omzetgroei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is beduidend minder dan de 13% groei het jaar daarvoor. Wij denken dat een deel van die groei kan worden toegeschreven aan de inflatie, die in de VS eind oktober 7,7% en in Nederland zelfs 14,3% bedroeg.

De inflatie – in combinatie met een dreigende recessie – was zeker van invloed op het koopgedrag. Alleen niet op de manier die je zou verwachten. Veel insiders en analisten voorspelden dat het winkelend publiek minder zou kopen en meer zou betalen. Retailers hadden echter grote voorraden, met een groot aantal aanbiedingen en promoties als gevolg.

Aankopen spreiden

Bovendien koopt het winkelend publiek niet per se minder, maar spreidt het de aankopen door vroeger te starten met kopen. Om de cashflow te ondersteunen, doen veel shoppers een beroep op hun spaargeld, hun creditcard of maken ze gebruik van de mogelijkheid voor uitgestelde betalingen.

Deze uitgaventrends komen ook terug in het onlinegedrag van shoppers, zoals blijkt uit het gemeten websiteverkeer. Op Black Friday steeg het totale websiteverkeer voor SAP Commerce Cloud-klanten met 23% ten opzichte van vorig jaar. Voor dezelfde klanten steeg het totale websiteverkeer op Cyber Monday met 53%.

Naast het websiteverkeer zagen retailklanten die SAP Commerce Cloud gebruiken, op Black Friday een 3,4 keer hogere conversie dan vorig jaar en op Cyber Monday een 2,9 keer hogere conversie dan vorig jaar.

Salesevents

Nog indrukwekkender zijn de statistieken van het websiteverkeer en de conversieratio’s als we inzoomen op onze B2C-klanten (business-to-consumer) die salesevents organiseren. Daaruit blijkt dat shoppers actief op zoek zijn naar deals en toeslaan als deze aantrekkelijk genoeg zijn. Het verkeer op Black Friday voor retailers met SAP Commerce Cloud die verkoopevenementen organiseerden, was 33% hoger op jaarbasis, tegenover een stijging van 16% voor de totale dataset.

De conversiepercentages tijdens deze evenementen waren nog indrukwekkender. Met een explosieve stijging van 209% op jaarbasis voor degenen die ze uitvoerden, vergeleken met een stijging van 4% voor de totale dataset. Op Cyber Monday was het verkeer voor retailers die verkoopevenementen organiseerden met SAP Commerce Cloud 58% hoger op jaarbasis, tegenover een stijging van 40% voor de totale dataset. Ook de conversiepercentages waren geweldig: 382% hoger op jaarbasis voor de verkoopevenementen, tegenover 5% minder op jaarbasis voor de hele dataset.

Verwachtingen en aanbevelingen

EMarketer’s Insider Intelligence voorspelt dat de rest van het seizoen met 7% zal groeien. Met de huidige consumentenvertrouwensindex op 96,5 is het moeilijk te zeggen of de uitgaven gedurende de rest van het shoppingseizoen tot in het nieuwe jaar zullen aanhouden.

Ondanks de huidige onzekerheid kunnen retailers wendbaar blijven om tegemoet te komen aan de behoeften van het winkelend publiek. Ze moeten hiervoor hun verwachtingen overtreffen. En tegelijkertijd inspelen op dynamische marktomstandigheden. De inzet van de juiste middelen op het juiste moment is de sleutel tot succesvolle omzetgroei tijdens de feestdagen. Dat betekent dat ze technologie moeten inzetten om veranderend winkelgedrag te monitoren en groeikansen te identificeren. Retailers moeten deze vervolgens benutten door snel nieuwe touchpoints en ervaringen te creëren.

Ten slotte kunnen ze ervoor zorgen dat het laatste traject voor het winkelend publiek vlot verloopt. Hiervoor is het belangrijk de voorraadniveaus te matchen met de vraag. En te zorgen dat de afhandeling geen vertraging oploopt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in