Home Innovatie & Strategie AI helpt het menselijke brein om data toe te passen

AI helpt het menselijke brein om data toe te passen

98

Je kunt data verzamelen tot je scheel ziet, maar daarmee heb je nog niets in handen. Je moet ook nog de data begrijpen en de inzichten eruit halen die je organisatie verder helpen. Dat geldt niet alleen voor de dataspecialisten. De echte winst boek je als data-analytics voor iedereen in de organisatie begrijpelijk en inzichtelijk wordt. Daaraan kan AI waardevolle ondersteuning bieden. Zet kunstmatige intelligentie in om het menselijke brein een handje te helpen bij het toepassen van relevante data.

Inzicht in data is geen wondermiddel. Het is niet zo dat als je maar voldoende gegevens en analysetools hebt, je dan verstandigere beslissingen neemt. Het begint bij de mensen die verstand hebben van hun deel van het werk en de organisatie. Als je die voedt met relevante informatie, dan kunnen zij de juiste stappen zetten. Data-analytics geholpen door AI is het middel om hun expertise en inzicht te versterken. Augmented intelligence heet dat; kunstmatige intelligentie die het menselijke denk- en beslisvermogen versterkt.

De barrières tussen mens en machines slechten

Een dashboard waarin data visueel gemaakt wordt, is niet voldoende. Staafjes en diagrammen zijn leuk, maar je wilt weten wat de onderscheidende informatie is die uit de terabytes aan data naar voren komt. Augmented intelligence kan de taal- en kennisbarrières tussen mens en machines slechten door automatisch gedetailleerde rapporten op basis van de data samen te stellen die voor iedereen in de organisatie makkelijk leesbaar zijn. Dat doet Narrative Science bijvoorbeeld: die maakt van data begrijpelijke verhalen in natuurlijke taal.

Marktleiders in technologie zoals Dell en Microsoft zien augmented intelligence als de technologie van nu voor de digitale transformatie. Juist door relevante data in begrijpelijke taal beschikbaar te maken voor de experts in de hele organisatie, kunnen bedrijven daadwerkelijk profiteren van de datarevolutie. Forbes heeft een mooi lijstje voorbeelden van bedrijven die echt munt slaan uit de combinatie van AI en machine learning met de menselijke intelligentie.

Zinvolle inzet van data heeft twee pijlers

In Nederland is Heineken een veelzeggende case. De bierbrouwer gebruikt op vrijwel elk onderdeel van zijn operatie de gecombineerde kracht van menselijke expertise en kunstmatige intelligentie. Dit, om processen slimmer en effectiever te maken. Heineken vergaart een enorme hoeveelheid gegevens. Van de informatie over het gedrag van consumenten in de supermarkt tot en met de manier waarop elk krat, fust of blikje de winkel verlaat. Zonder geautomatiseerde filtering en duiding door machines en de vertaling naar bruikbare rapportages, zou de organisatie verdrinken in al die informatie.

De zinvolle en efficiënte toepassing van data heeft twee pijlers. Ten eerste de instrumenten om gegevens te filteren, analyseren en behapbaar te maken voor de gebruikers. Ten tweede de vaardigheden van alle medewerkers (en niet alleen de dataspecialist) om die informatie te begrijpen en toe te passen voor hun rol en functie. Augmented intelligence speelt een belangrijke rol om die datageletterdheid van medewerkers te versterken. De organisaties die dat snappen en op de juiste manier de succesvolle combinatie mens-machine weten in te zetten, zullen naar mijn sterke overtuiging de winnaars zijn van de digitale transformatie.

Emmanuel Vanderhaegen, Sales Director Benelux, Qlik

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in