Home Internet DataCoup: “Verkoop je persoonlijke data!”

DataCoup: “Verkoop je persoonlijke data!”

89

Verkoop je je ziel aan de duivel? Of geef je hem liever gewoon weg?
Bij de eerste kennismaking met DataCoup lijkt de logica onweerstaanbaar:
“For too long your data has lined the pockets of just about everyone except you. Datacoup helps you aggregate, package and sell your personal data. Finally, you can earn money and peace of mind from your data.”

“Ha!”, denk je dan. “Zo is het! Het zijn mijn gegevens en als er dan toch iemand aan verdient wil ik dat zelf wel zijn.”
Maar bij Datacoup het levert het vooral een ongemakkelijk gevoel op. Want uiteindelijk verkoop je nog steeds je ziel aan de duivel. (In plaats van hem gratis weg te geven, dat dan weer wel.)

Onze data wordt voortdurend gebruikt door bedrijven en overheden. Facebook, Google, en Twitter verdienen goed geld aan het bijhouden, analyseren en aan adverteerders aanbieden van alles wat we doen en zeggen. Talloze bedrijven weten inmiddels al wat wij willen voor wij het zelf door hebben. Dat alles om ons te kunnen bedienen met ‘aanbiedingen’ op maat.  Win/win, maar niet heus. Mijn keuzevrijheid wordt bijna ongemerkt, beperkt tot datgene dat  bedrijven mij laten zien.
Maar onze data is dus veel geld waard. Je hoeft maar te kijken naar de koers van het Facebook-aandeel om te weten hóeveel geld.

ScreenHunter_118 Feb. 03 15.10

DataCoup
DataCoup.com is een nieuw initiatief en naar eigen zeggen ’s werelds eerste ‘Personal Data Marketplace’. Als je door de eerste ballotage komt  (de site is nog in ‘private beta)  kun je een account aanmaken op DataCoup.com. Dat koppel je vervolgens aan je sociale netwerken en – liefst ook – aan je credit card-gegevens. Hoe meer sociale netwerken je koppelt, des te meer DataCoup van je weet en hoe beter het een profiel van je kan opstellen. Het bedrijf visualiseert wat er interessant is aan jouw data en vervolgens levert DataCoup jouw gegevens aan verschillende aanbieders. Zij betalen voor jouw data en jij verdient hier dan aan mee. Het doorverkopen gaat –vooralsnog – anoniem. Maar ondertussen weet DataCoup zelf wel heel goed wie je bent.

Het ontnuchterende komt bij de waardebepaling van je data, of van je ziel. Je uitgavenpatroon is het meest interessant, en de waarde daarvan kan wel oplopen tot 1$ per week. Alle social media doen per stuk ongeveer 0,25$. Als je alle accounts ook daadwerkelijk hebt gekoppeld kom je maximaal uit op zo’n 2 $ per week, of wel  8$ per maand.  Maar daarvoor weten ze dan wel heel erg veel van je.  Wat mij betreft voor veel meer dan 8$ per maand. En joost mag weten naar hoeveel en welke instanties de informatie verder gaat.
Natuurlijk, nu weten er ook al veel bedrijven veel van mij, en krijg ik helemaal geen geld, maar die koppeling van social media met betaalgegevens, en het niet weten waar alle info heen gaat (of hoe stabiel en veilig DataCoup is, ook op termijn), betekent dat ik er nog een tijdje vanaf zie.

Gevoel voor humor hebben ze overigens wel. Afhankelijk van hoeveel data je met ze deelt noemen ze je data-plan namelijk een ‘Half Nelson’ of een ‘Full Nelson’. De Nelson is een benaming uit de worstelsport voor een klem waarin je iemand muurvast zet.
Je kunt niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd hebben…

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

ScreenHunter_119 Feb. 03 15.21

1 REACTIE

  1. Hoewel het idee van het verkopen van je persoonlijke data niet nieuw is, is het interessant om te zien dat het werkelijkheid wordt. Het business model van Datacoup kent naar mijn idee echter een aantal tekortkomingen:

    Op de eerste plaats wordt Datacoup gelinkt aan je Facebook, Twitter en andere social accounts. Hoewel ze stellen dat je zelf bepaalt wat je wilt delen, geef je ze toegang tot meer gegevens dan je waarschijnlijk wil. Er is, voor zover ik kan nagaan, geen methode om te controleren of ze geen andere gegevens gebruiken.

    Op de tweede plaats heb je als consument geen idee wat er met je gegevens gebeurt en heb je dus geen totale controle.

    Tot slot is het voor adverteerders vooral interessant om consumenten met gerichte en gepersonaliseerde aanbiedingen te benaderen. Het platform van Datacoup biedt die mogelijkheid niet en bovendien worden de gegevens geanonimiseerd weergegeven. Adverteerders kunnen dus alleen trends uit de database halen, maar moeten zelf op zoek naar een methode om de consument te benaderen.

    De Nederlandse startup Leaflad gaat gebruikers ook betalen voor het delen van interesses, maar gaat niet koppelen met sociale services. In plaats daarvan gaat de consument zelf een profiel opbouwen met de zaken die hem interesseren en die hij ook wil delen. Op basis van dat profiel worden in een aparte omgeving (app) advertenties, aanbiedingen en reviews getoond over de onderwerpen die hem interesseren. Als tegenprestatie wordt 20% van de opbrengsten gedeeld met de gebruikers.

    De consument heeft bij Leaflad dus de volledige controle en kan zelf bepalen wat hij wil delen en wanneer hij advertenties en aanbiedingen wil zien (in plaats van ermee geconfronteerd te worden op het moment dat je het nieuws wilt lezen of wilt kijken wat je vrienden allemaal doen). Adverteerders hebben niet alleen toegang tot een database waar ze (weliswaar geanonimiseerde) analyses op los kunnen laten, maar beschikken tegelijkertijd over een platform waarop ze consumenten gericht kunnen benaderen.

    Meer informatie is te vinden op leaflad.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in