Home Data & Storage Datagedreven is iets anders dan technologiegedreven

Datagedreven is iets anders dan technologiegedreven

76
dainamics

Ik mocht deze week aanschuiven bij een ontbijtsessie – georganiseerd door het Financieele Dagblad in samenwerking met MicroStrategy. Big Data is Big Business, zo luidde de titel. En hoewel je bij MicroStrategy het eerst denkt aan technologie, draaide de hele discussie toch vooral om de mens.

‘Legacy zit met name in de hoofden’ zo betoogde René Frijters van KNAB. ‘De grootste belemmering voor de doorbraak van Big Data in organisaties is niet zozeer een IT-probleem, als wel een mindset-probleem.’ Daarbij gaat het om de interne mindset binnen bedrijven, maar ook om de mindset bij de klant, de consument. Deze is namelijk op zoek naar ‘gratis diensten’, met veel gemak, maar wil daar niet altijd de consequenties van onder ogen zien.

Zodra een partij als ING eens luid en duidelijk aangeeft wat het met bepaalde data zou willen doen – om er voor zowel de klant als de bank meer rendement uit te halen – valt half Nederland erover heen. Publiekelijk wordt de zaak dan afgeblazen, maar achter de schermen gaan de ontwikkelingen natuurlijk gewoon door.

Zodra Big Data ingezet wordt voor het verbeteren van de klantervaring, en dus een ‘value to the customer’ biedt in plaats van een ‘value to the firm, stijgt de acceptatie door die eindgebruiker ook navenant, zo concludeerden de aanwezigen. De data-economie is een feit, en voor de meeste consumenten is de privacydiscussie waarschijnlijk ver van het bed. Zolang er maar toegevoegde waarde tegenover staat. Concrete toegevoegde waarde, in de vorm van actionable content. Plat gezegd: informatie waar je iets aan hebt. Liefst mooi en zinnig gevisualiseerd en met ingebouwde beloningen in de vorm van directe voordelen of zelfs badges en awards…

Diederick van Thiel, CEO bij AdviceGames, liet aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe simpele mobiele interfaces en het inbouwen van game-technologie mensen ook kan stimuleren (big data) toepassingen ook echt te omarmen en te gebruiken. Maar hoewel Big Data dan veel van de beslissingen mag voorkoken, wil de klant wil uiteindelijk wél het gevoel houden zelf de controle te houden.

ScreenHunter_197 Jun. 04 23.03Hiermee kwam de discussie aan het einde toch weer terecht op het terrein van privacy. Ofwel: wie is eigenaar van de data? Wie mag eraan verdienen? En gaan we meer modellen zien waar mensen kiezen om meer te betalen als er niets met hun data gedaan wordt? Of willen ze er gewoon meer tegenwaarde tegenover zien?  Meerdere deelnemers spraken de verwachting uit dat we – wellicht ook onder invloed van Brussel – binnenkort systemen gaan zien waarbij de consument zelf zijn data blijft beheren en via gelaagde autorisatie bepaalde data actief gaat delen met derden. Het Nederlandse OnlyOnce is bezig een dergelijk systeem te ontwikkelen. Want de consument zit uiteindelijk in de driving seat.

Datagedreven organisaties hebben aantoonbaar een 6% hogere winst, zo blijkt uit onderzoek. En dat is omdat ze de klantervaring weten te verbeteren. Datagedreven is dus uiteindelijk klantgedreven in plaats van technologiegedreven. En daarom is Big Data méér dan weer een nieuwe hype. Het is Big Business.

En we staan pas aan het begin, bij het ontbijt, zeg maar.

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here