Home Data & Storage Dataliteracy voor de vierde industriële revolutie

Dataliteracy voor de vierde industriële revolutie

153

Dataliteracy (zelfst. nw.): de vaardigheid om data te kunnen lezen, verwerken, analyseren en interpreteren.

In de 20e eeuw was lezen en schrijven niet langer voorbehouden aan de welgestelden, maar werd het een noodzaak en voorwaarde voor het onderwijs van iedereen in de maatschappij. Geletterdheid speelde een belangrijke rol bij het ontketenen van de industriële revolutie. En nu de vierde industriële revolutie ophanden is, wordt een andere vorm van geletterdheid steeds belangrijker; we moeten ons de taal van data eigen maken. We leven in een wereld van slimme steden, waarin mijn auto de waterkoker laat weten hoe laat ik thuis ben en de bushalte alvast doorgeeft dat ik wat later kom. Dit soort innovaties zijn allemaal gebaseerd op data.

De nieuwe olie

Volgens de Britse krant The Economist is data inmiddels de belangrijkste grondstof ter wereld. En toch kan de beroepsbevolking er geen goed gebruik van maken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er een groot tekort aan datavaardigheden dreigt. Werkgevers zijn enthousiast over de inzetten van nieuwe technologie, maar twijfelen over het opnieuw moeten trainen van werknemers die niet voldoende vaardigheden hebben om bij te blijven. Ons onderzoek geeft aan hoe groot het probleem is: slechts 17 procent van de Europese werknemers heeft de benodigde datavaardigheden en kan zichzelf ‘data literate’ noemen.

Helaas ziet het er niet naar uit dat deze situatie de komende generaties zal verbeteren. Volgens het onderzoek zit slechts 10 procent van de net afgestudeerde beginnende werknemers op het juiste dataliteracy niveau. Ze krijgen op de universiteit simpelweg niet de vaardigheden mee die ze nodig hebben in de veranderende arbeidsmarkt. Bij de meeste opleidingen wordt er geen aandacht besteed aan data-analyse, behalve bij studierichtingen op het gebied van informatiemanagement of informatica.

Kloof bij datavaardigheden

Dit sluit niet aan op de realiteit, waar elke baan vraagt om een zekere mate van data-analyse. Er is dan ook een duidelijk verband tussen goed kunnen omgaan met data en goed presteren op het werk. 76% van de werknemers met goede datavaardigheden vindt dat ze goed werk leveren; bij degenen zonder de juiste vaardigheden is dat slechts 49%. Bovendien zegt 90% van degenen die met data werken dat ze hun werk beter kunnen doen dankzij die data, maar 76% denkt dat ze nog geloofwaardiger zouden zijn als ze er beter mee zouden kunnen omgaan. De kloof tussen de verworven datavaardigheden en de noodzakelijke datavaardigheden is breed.

Het gebrek aan digitale vaardigheden is dus nu al zorgelijk, maar voor het succes van bedrijven is het essentieel dat werknemers klaar zijn voor de toekomst. Als de komende generaties werknemers niet over cruciale vaardigheden beschikken, hoe kun je dan je internationale concurrentiepositie en productiviteit veiligstellen voor de lange termijn?

Datavaardigheden verwerven

Gelukkig gloort er licht aan de horizon. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat werknemers bereid zijn om te leren. 65% zegt dat ze de kans zouden aangrijpen om hun datavaardigheden te verbeteren. En gelukkig bieden verschillende universiteiten inmiddels modules aan op het gebied van data-analyse.

Maar wat kunnen bedrijven doen om te helpen? Zij roepen tenslotte het hardst om deze vaardigheden en kunnen niet passief afwachten of net afgestudeerde nieuwe werknemers die zullen binnenbrengen. Bedrijven moeten hun mensen juist helpen met het verwerven van nieuwe digitale vaardigheden. Het begint met het stimuleren van datagelijkheid op de werkplek. 43% van de werknemers geeft namelijk aan dat ze bereid zijn om te leren, maar onvoldoende training krijgen voor het ontwikkelen van hun vaardigheden. De directie en het hoogste management hebben vaak meer mogelijkheden op het gebied van data en datavaardigheden. Als zij investeren in meer ondersteuning en training voor anderen, zal iedereen beter presteren. Sharing is caring!

Tips voor het verbeteren van je dataliteracy

Niet alleen werkgevers moeten hun met data worstelende werknemers helpen; iedereen zal eraan moeten trekken. Dit zijn wat tips waarmee je meteen van start kunt:

  • Bepaal welke problemen je met data zou kunnen oplossen.
  • Werk proactief aan een bedrijfscultuur die is gericht op datavaardigheden.
  • Zoek iemand binnen de organisatie met de juiste vaardigheden om jou en je collega’s te helpen.
  • Stel meer vragen en kijk kritisch naar de feiten en informatie die je krijgt aangeboden; zorg dat je begrijpt wat bijvoorbeeld de inhoud van een grafiek echt betekent.
  • Combineer datasets voor grondiger inzicht.

Uiteindelijk profiteert iedereen van betere datavaardigheden. De concurrentiestrijd tussen bedrijven wordt alleen maar heviger en nieuwe technologische ontwikkelingen zijn cruciaal voor het behouden van een voorsprong. Geef werknemers voldoende mogelijkheden en zorg dat ze goed kunnen werken met data. Laat een gebrek aan dataliteracy je niet tegenhouden!

Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in