Het afgelopen jaar stond in het teken van een aantal baanbrekende ontwikkelingen in de telecomsector, waaronder de opmars van generatieve AI. Tegelijkertijd moesten telecombedrijven door de onzekere economische omstandigheden hun verdienmodellen onder de loep nemen en hun strategieën aanpassen. Een overzicht van de belangrijkste mijlpalen uit 2023 en een vooruitblik op trends die het komende jaar zullen domineren.
Inkomstengroei is van oudsher de belangrijkste prioriteit voor de telecomsector. In 2023 was echter sprake van een sterke focus op het vergroten van de efficiency in het licht van duurder geworden toegang tot financiering. Volgens Omdia is slechts één op de tien telecomaanbieders er in het afgelopen decennium in geslaagd de operationele uitgaven (opex) ten opzichte van de inkomsten te verlagen. De wereldwijde uitgaven voor digitale transformatie zullen tot 2027 naar verwachting oplopen tot bijna 3,9 biljoen dollar; de sector staat voor de vraag hoe zij kapitaaluitgaven (capex) op de juiste manier in kunnen zetten. Zo worden het beheer en de doorontwikkeling van bestaande netwerken steeds kostbaarder, met als gevolg dat telecombedrijven hun uitgaven op anders gaan afstemmen op het gebruik van deze netwerken.
Telecombedrijven moeten in 2024 rekening houden met de volgende opkomende trends:
De adoptie van de volgende fasen van generatieve AI
Geen enkele andere technologie heeft zoveel in beweging gebracht als generatieve AI. Volgens een onderzoek van Altman Solon worden de uitgaven aan generatieve AI mogelijk zes keer zo hoog als nu; use cases zullen binnen een jaar bij telecomaanbieders naar verwachting een gemiddelde adoptie krijgen van 34 procent en binnen twee jaar zal dit toenemen tot 48 procent.
De sector bevindt zich nu in de eerste fase van de inzet van generatieve AI. Oplossingen die bestaande systemen uitbreiden – zoals call summarizations of chatbots – zullen een snelle implementatie en adoptie mogelijk maken. Klantgerichte chatbots zijn de meest gebruikte use cases voor generatieve AI, waarbij 92 procent van de telecomaanbieders waarschijnlijk chatbots zal implementeren en 63 procent aangeeft er al één in productie te hebben. In 2024 staat een nieuwe adoptiefase voor de deur, waarin generatieve AI-tools en -ervaringen de fase van volwassenheid bereiken en worden opgeschaald. Daarnaast is naar verwachting sprake van een sterke focus op het integreren van generatieve AI in de klantervaring, bijvoorbeeld in de vorm van gepersonaliseerde productaanbiedingen en marketing.
Opkomst van nieuwe toepassingen op het gebied van Software as a Service (Saas)
Veel grotere telecombedrijven zijn van oudsher ontwikkelaars die onderdelen van verschillende technologieën samenvoegen met als doel nieuwe diensten te ontwikkelen. Zij maken hierbij vaak gebruik van SaaS-oplossingen om legacy-problemen, zoals verouderde toepassingen, aan te pakken, met als doel een betere klantervaring te realiseren. Operators als T-Mobile leunen onder meer op SaaS-oplossingen van Salesforce, Adobe en Amdocs om de klantervaring te transformeren tijdens de implementatie van complexe systeemmigraties. In 2024 zullen deze grotere spelers zich onverminderd richten op de inzet van SaaS in hun streven de time-to-market van nieuwe producten te verbeteren, betere financiële resultaten te behalen en hun klantenervaring te verbeteren.
Het ontsluiten van nieuwe netwerkmogelijkheden via API’s
Telecomaanbieders zullen zich in 2024 verder richten op het benutten van netwerkmogelijkheden via Application Programming Interfaces (API’s). Dit krijgt invulling door informatie van 5G-netwerken te ontsluiten, waardoor ze meer controle krijgen over de programmeerbaarheid van netwerken, met als doel de kwaliteit van hun dienstverlening en bandbreedte te beheren. Aangezien de sector API’s voor verschillende operators heeft gestandaardiseerd, moeten marktpartijen beoordelen of ze hun eigen API-netwerk hosten of hierbij gaan samenwerken met cloud-providers. Hierbij is het van belang na te gaan welke componenten nodig zijn voor een netwerk-API, zoals rekenkracht, opslag, databases en mogelijkheden voor machine learning die nodig zijn om ontwikkelaars een verbeterde ervaring voor ondersteuning te bieden.
De waarde van operators vergroten door de cloud in te zetten om netwerken te transformeren
Veel telecombedrijven zetten de cloud in om meer kostenefficiënte netwerken te bouwen die de verhouding tussen operationele kosten en inkomsten met meer dan 10 procent kunnen verlagen. De focus op cloud RAN zal ook in 2024 groot zijn. Aanbieders willen de voordelen hiervan ten volle benutten, zoals een hogere efficiency, kostenreductie en een verlaging van het stroomverbruik. Zo hebben telecomaanbieders als NTT DOCOMO en NEC Corp aangetoond dat zij hun stroomverbruik met ruim 70 procent kunnen verlagen door gebruik te maken van cloud RAN. Naast kostenoptimalisatie opent de cloud nieuwe mogelijkheden voor inkomstengroei, bijvoorbeeld door het opnieuw vormgeven van productlijnen.
In de komende jaren is het cruciaal voor spelers in de telecomsector om de juiste cloud-providers te selecteren. Deze keuze zal doorslaggevend zijn voor de introductie van effectieve en veilige toepassingen op het terrein van generatieve AI, de beschikbare ontwikkelcapaciteit voor API’s en het vermogen van de sector om de volgende generatie toepassingen te implementeren. Om voorop te blijven lopen, moeten telecombedrijven wendbaar blijven en beoordelen hoe nieuwe trends en technologieën hun groei kunnen versnellen en hen kunnen klaarstomen voor succes op lange termijn.