Home Cloud De cloud van de toekomst

De cloud van de toekomst

128

Het is moeilijk om nu al te zeggen hoe de “cloud van morgen” eruit gaat zien met alle veranderingen die zich binnen de IT industrie voordoen. Of het nu veranderingen zijn aan de fundamentele architectuur van applicaties, service modellen of de interactie tussen verschillende componenten. De cloud blijft op steeds andere wijze IT ontwrichten, dus een voorspelling doen voor morgen is een eeuwig durend veranderend doel.

Met dit in het achterhoofd, kan wel een duidelijker beeld van de toekomstige cloud worden geschetst. Dit door te kijken naar het huidige aanbod en de veranderingen die nodig zijn om de ontwikkelingen in de cloud-markt te versnellen.

Hiervoor is het belangrijk om rekening te houden met wat de cloud zo anders maakt en waar – vanuit technisch oogpunt – de ontwrichting vandaan komt.

  • Onafhankelijke architectuur: Van oudsher kiezen bedrijven technologieën, partners en aanbieders om de verschillende elementen te integreren tot één IT-oplossing. Met cloud-diensten zijn bedrijven niet langer de beslissers. De cloud-aanbieder maakt de beslissingen over de infrastructuur en hoe deze geconfigureerd en beheerd wordt.
  • Infrastructuur van meerdere gebruikers: In de publieke cloud bevinden zich onvermijdelijk meerdere gebruikers. Op deze manier wordt een schaalbare en kostenefficiënte architectuur opgebouwd. Dit heeft een grote invloed op het gedrag en de mogelijkheden van de infrastructuur en uiteindelijk de applicaties.
  • Verschillende beheermodellen: Wanneer een bedrijf een eigen infrastructuur ontwerpt en beheert gebruikt het de bekende tools, expertise en controlemogelijkheden. Interne experts binnen elke laag van de infrastructuur – van servers tot storage arrays tot netwerk switches/routers/firewalls – worden ingezet om het complexe totaalpakket te beheren en te bewaken. In de cloud worden deze taken bijna allemaal overgedragen aan de cloud-leverancier en heeft de gebruiker alleen toegang tot bepaalde beheermogelijkheden die de beheerder voor de gebruiker heeft opengesteld. Deze kunnen behoorlijk verschillen van de bekende mogelijkheden van een eigen infrastructuur.

Deze verschillen dwingen bedrijven om hun gewoontes ten aanzien van cloud-gebruik te veranderen. Zij beperken de functionaliteit en de mogelijke activiteiten binnen de cloud. De applicaties en diensten die de stap naar de cloud hebben gemaakt zijn vaak online-applicaties die speciaal ontworpen zijn om binnen de cloud te kunnen functioneren. Uiteraard zijn er nog genoeg applicaties die de stap nog niet hebben genomen. Dit zijn meestal zakelijke applicaties zoals CRM, ERP, B2D en SCM (en ongeveer elke andere 3 letters die je combineert). Deze applicaties zijn de harde kern die een bedrijf draaiende houdt.

Deze applicaties staan te boek als moeilijk, omdat ze worden beperkt door de limieten van de cloud-architectuur. Uiteindelijk heb je twee keuzes – verander de applicatie of verander de cloud. Net zoals de technologie-industrie in haar geheel, zijn applicaties aan verandering onderhevig en zullen zij uiteindelijk worden herschreven of afgedankt als nieuwe applicaties worden ontwikkeld. Echter, er is een kans om de cloud te veranderen, zodat wij niet langer meer hoeven te wachten op deze evolutie van de applicaties.

Wat moeten we doen om de cloud beter bestendig te maken voor de toekomst?

  • Beveiliging: Vaak een probleem met twee kanten, omdat de maatregelen voor het beschermen van de servers verschillen van diegene voor de veiligheid van data.
    • Netwerk beveiliging: We hebben veel tijd gestopt in het beschermen van de datacenter perimeters, terwijl applicaties vrij waren om met elkaar te communiceren binnen het datacenter. Met de cloud is de ontwikkelaar of cloud-serviceprovider verantwoordelijk voor het beschermen van de server. Toekomstige cloud-oplossingen moeten een isolatie bieden gelijk aan de traditionele IT omgevingen. Tegelijkertijd moet de cloud een goede beveiliging bieden gecombineerd met richtlijnen die over de gehele organisatie kunnen worden uitgerold. Ontwikkelaars zijn hierdoor niet langer meer verantwoordelijk voor de veiligheid.
    • Data beveiliging: Verschillende cloud-aanbieders hebben speciale aandacht besteed aan data- beveiliging en richtlijnen ontwikkeld om de toegang tot informatie te reguleren. Er is echter meer nodig: de cloud moet meer data-beschermingsdiensten bieden zoals door de gebruikers controleerbare encryptie om klantgegevens te beschermen onafhankelijk van de cloud-aanbieder.
  • Management: De elementen die een virtuele infrastructuur vormen zijn anders en IT beheerders gaan op verschillende manieren om met de beschikbare tools en componenten. Vandaag de dag is cloud-beheer een gecompliceerde taak omdat systemen en applicaties rekening moeten houden met verschillende omgevingen. In de toekomst moet de cloud voldoende controle bieden zodat de gebruiker verschillende omgevingen kan matchen en de aanvullende vertalingen en conversies kan elimineren.
  • Onderhoud: Het aantal onderdelen dat een IT-oplossing omvat is zeer uitdagend en tijdrovend voor cloud-gebruikers door de verschillende afhankelijkheden van elk element. In een standaard IT-model is een security patch vaak een goede oplossing als er kwetsbaarheden worden ontdekt. In een cloud-omgeving is het noodzakelijk dat alle andere componenten ook worden beschouwd om te voorkomen dat de nieuwe security patch hun functionaliteiten aantast. Wanneer andere functionaliteiten worden aangetast vragen vele cloud-oplossingen extra agents, scripts of device drivers om het beheer van de cloud-omgeving te kunnen blijven uitvoeren – waardoor de kosten zullen stijgen. Hierdoor wordt een overvloed aan nieuwe afhankelijkheden en interactie gecreëerd welke het uitrollen van applicaties zeer bemoeilijkt. In de toekomst moeten cloud-leveranciers het beheerproces vereenvoudigen om te verzekeren dat het systeem blijft draaien terwijl de kosten laag blijven.
  • Prestaties: Prestaties zijn cruciaal. Veiligheid baarde bedrijven in het verleden vaak de meeste zorgen wanneer zij een migratie naar de cloud overwogen. Prestaties worden echter steeds belangrijker gevonden. Het is ontzettend moeilijk om de prestaties van de cloud te beheren en te voorspellen in de huidige cloud-omgevingen. Enkele cloud-aanbieders hebben echter een serie aan procedures ontwikkeld waarmee prestatieproblemen onder controle worden gehouden via zorgvuldige provisioning en een sterke infrastructuur. Het grootste obstakel is het voorkomen van het effect van simultane gebruikers. Toekomstige diensten moeten prestaties als een fundamenteel doel stellen. De cloud van de toekomst zal prestatie als een kritische functionaliteit moeten behandelen door gebruikers zelf de prestaties te laten uitkiezen die zij voorzien voor hun applicaties.

Als we de tekortkomingen van de huidige cloud niet zomaar accepteren zullen we steeds meer cloud-gebaseerde applicaties zien. Door steeds meer traditionele workloads aan te sluiten bij de ‘cloud revolutie’ stellen we niet alleen het “oude” in staat, maar bieden we meer controle en mogelijkheden om steeds betere cloud-applicaties te ontwikkelen. We moeten de cloud veranderen om het makkelijker te maken voor de gebruikers en hen niet te dwingen zich aan te passen aan de bestaande cloud. De enige vraag die overblijft, is wie de eerste zal zijn om een krachtig, en ook simpel, antwoord te bieden voor de cloud.

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in