Home Cloud De communicatiestrategie aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’

De communicatiestrategie aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’

100

Tijdens de COVID-19-pandemie hebben we een enorme toename van het werken op afstand gezien. Bedrijven zijn gedwongen om de digitalisering te versnellen. En zich beter voor te bereiden op crisissituaties om de bedrijfscontinuïteit te behouden. Zonder een fysieke ruimte waarin werknemers kunnen samenkomen en samenwerken, is de manier waarop ze met hun collega’s en klanten omgaan veranderd.

Al voor de uitbraak van COVID-19 zagen we een verschuiving op het gebied van bedrijfscommunicatie. Hoewel traditionele telefoonsystemen meestal de basis vormden voor zakelijke communicatie, heeft de nieuwe generatie werknemers een nieuwe manier van werken geïntroduceerd. Deze mensen vergaderen en werken samen buiten hun kantoor. En bovendien op nieuwe digitale touchpoints, apps en apparaten die naadloos met elkaar samenwerken.

Contact

Ze verwachten niet alleen dat ze thuis kunnen werken. Maar ook dat hun communicatietechnologie hen in staat stelt om overal te werken. In een café, in een trein of zelfs in het buitenland. Tegenwoordig is de specifieke manier waarop een werknemer iemand bereikt niet meer zo belangrijk. Als hij of zij maar in contact kan blijven om zijn of haar werk te kunnen doen.

Dit is een drastische verandering in de ervaring van de werknemer. Aangezien het werken-waar-je-wilt de nieuwe norm wordt, staat het belang van cloud-communicatie niet ter discussie. Flexibiliteit, snelheid en wendbaarheid worden cruciaal voor de bedrijfsactiviteiten terwijl de werknemers verspreid zijn over verschillende locaties. Daarom moeten organisaties ervoor zorgen dat hun telefoonsystemen de digitale transformatie kunnen bijbenen en voldoen aan de behoeften van de moderne, mobiele werker.

Met voordelen zoals lagere kosten, multi-experience kennis en naadloze integratie van apps, zijn veel bedrijven al begonnen met hun overgang naar cloud-communicatie. De markt voor cloud-communicatie zal in 2023 ongeveer 20 miljard dollar waard zijn. Er zijn echter nog steeds organisaties en IT-providers die moeite hebben om hun collega’s en klanten ervan te overtuigen dat overstappen naar de cloud de juiste stap is.

Unified communications, ongeacht de locatie

Gartner voorspelt dat in 2023 minder dan een derde van de digitale werknemers het kantoor zal kiezen als zijn of haar favoriete werkplek. Met een steeds meer verspreid en op afstand werkend personeelsbestand is het cruciaal dat de communicatie- en samenwerkingservaring consistent is. Ongeacht waar je medewerkers zich bevinden, welk apparaat ze gebruiken of met welk netwerk ze zijn verbonden.

Hoewel e-mailen in het huidige communicatielandschap eenvoudig en probleemloos is, hebben veel bedrijven problemen met hun telefoon- en spraaksystemen. Eén e-mailadres kan worden gesynchroniseerd met meerdere apparaten. Hierdoor kan je op het ene apparaat beginnen met het typen van een e-mail en verdergaan op het andere. Voice kan echter veel gecompliceerder zijn.

Zo heeft elke telefoon zijn eigen nummer, eigenschappen en voicemailbox. Berichten kunnen gemakkelijk verloren gaan en medewerkers weten misschien niet hoe ze iemand moeten bereiken of welk nummer ze moeten bellen.

Doorschakelen

Unified communications helpt dit probleem te overwinnen door in de voetsporen van het e-mail-model te treden. Elke gebruiker krijgt een enkel telefoonnummer toegewezen dat gesynchroniseerd is over al zijn of haar apparaten voor spraak, tekst, fax en video. Op dezelfde manier waarop e-mails kunnen worden opgepakt waar u gebleven was, kunnen gesprekken van het ene apparaat naar het andere apparaat worden doorgeschakeld zonder enige verstoring.

Inkomende gesprekken en voicemails komen op alle apparaten binnen en zorgen ervoor dat geen enkel gesprek wordt afgebroken. Medewerkers die tussen verschillende locaties reizen hoeven zich geen zorgen meer te maken over het feit dat ze niet op elke locatie toegang hebben tot de juiste apparaten om hun communicatie voort te zetten.

Voldoen aan de verwachtingen van nieuwe medewerkers

Zoals de COVID-19-pandemie heeft aangetoond, is het centraliseren van de communicatie en kennis van de medewerkers op een digitaal platform cruciaal voor het behoud van de bedrijfscontinuïteit in een werkomgeving op afstand. In combinatie met het feit dat de nieuwe generatie werknemers – generatie Z – is opgegroeid in een wereld met diverse digitale touchpoints en apps, betekent dit dat meer werknemers deze voorkeuren zullen meenemen naar hun werk. Ze geven de voorkeur aan een moeiteloze, snelle en intuïtieve ervaring. Zelfs het in- en uitschakelen van apps op een apparaat op het werk is te veel gevraagd. Werkgevers moeten daarom verder gaan dan omnichannel en overgaan naar de multi-experience.

Open Platform

Om de uniforme en moeiteloze communicatie-ervaring te bieden die medewerkers verwachten, is een cloudoplossing nodig. Een oplossing die je in staat stelt om niet alleen naadloze communicatie tussen apparaten mogelijk te maken, maar ook tussen de favoriete apps van werknemers. Via een open en uniform platform kunnen werknemers meer dan honderd van hun favoriete zakelijke apps van Google, Salesforce, Oracle, Microsoft en meer integreren.

En dit zonder dat het gebruik moeilijker wordt gemaakt of dat dit ten koste gaat van de gebruikerservaring. Dit is de betekenis van multi-experience. De favoriete digitale touchpoints, interactiemogelijkheden en apps van medewerkers – allemaal direct toegankelijk – bereikbaar via één centraal platform.

Kleine en middelgrote bedrijven helpen productief te blijven

Een cloud-communicatiesysteem is ook perfect voor kleine en middelgrote bedrijven. Het brengt zowel kostenbesparingen als productiviteitsvoordelen met zich mee. Uit onderzoek van Deloitte bleek dat kleine bedrijven met een hoge mate van digitale betrokkenheid behoorlijk succesvol zijn. Zo behalen ze bijvoorbeeld twee keer zoveel omzet per werknemer. Ook zagen ze hun omzet met 38% stijgen en hun merkbekendheid met 31% toenemen.

Avaya Cloud Office helpt kleine en middelgrote bedrijven om hun manier van werken te veranderen. Dit, door de manier waarop hun medewerkers hun werk doen te vereenvoudigen. Door het bundelen van bellen, messaging, videoconferenties. Maar ook door het delen van bestanden, analyses en app-integraties op een enkel platform dat gesynchroniseerd is tussen de verschillende apparaten. Zo verhogen ze de productiviteit. Én gebruiken ze enterprise-grade communicatie zonder financieel uitgekleed te worden.

Voor veel mensen veranderde het werk. Maar hun telefoonsystemen niet. In mijn volgende blog bespreek ik hoe we, met de hulp van onze master-agents voor Avaya Cloud Office, bedrijven kunnen voorzien van een probleemloze migratie naar een veilig en betrouwbaar cloud-platform.

Rudo Tielrooij, Director of Cloud Sales International bij Avaya

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in