Home Cloud De drie cloud-trends voor de tweede helft van 2014

De drie cloud-trends voor de tweede helft van 2014

81

De adoptie van de cloud door bedrijven blijft groeien. Een recent onderzoek van Harvard Business Review toont aan dat 70% van de organisaties op de één of andere manier gebruik maken van de cloud. En de cloud heeft meer te bieden dan alleen kostenbesparingen. Organisaties geven in het onderzoek aan dat de cloud hen vooral een concurrentievoordeel oplevert en tevens meer efficiëntie brengt in de operationele processen. Deze voordelen zijn op de lange termijn veel belangrijker dan de kostenbesparing die vaak op korte termijn al wordt gerealiseerd.

De volgende stap in cloudadoptie zal zich meer richten op de corebusiness van bedrijven. Organisaties gaan steeds vaker zwaardere, missie-kritische workloads in de cloud zetten om zo een meer gestroomlijnde, flexibele en veiligere IT infrastructuur te realiseren. Naarmate bedrijven hiermee aan de slag gaan zal de discussie over onderwerpen als software-defined services, big data analyse en private cloud zich verder verdiepen. Hoewel dit allang geen nieuwe termen meer zijn worden ze wel van meer belang in de komende maanden en jaren.

Software-Defined Services. Bedrijven als Oracle, NetApp en Hitachi Data Systems bieden momenteel al software gebaseerde diensten aan die gemaakt zijn om in de cloud te draaien. Deze software-applicaties gaan steeds vaker ingezet worden wanneer traditionele IT en cloud-diensten de krachten gaan bundelen. Dit wordt meer noodzakelijk naarmate de vraag stijgt naar wereldwijde uitrol, snelle schaalbaarheid en een pay-as-you-go model. Er staat ons dus een ecosysteem te wachten van zakelijke IT-diensten die groeien rondom de cloud en die tevens de migratie van bedrijfs-kritische applicaties en workloads ondersteunen.

Big Data Analyses. Organisaties ervaren steeds vaker de kracht van (big) data analyse. Het stelt hen in staat informatie te verzamelen van alle aspecten binnen het bedrijf en op wereldwijde markten, de data te verwerken en direct toe te passen binnen de organisatie. Veel organisaties hebben al geïnvesteerd in analysetools en dit aantal zal alleen nog gaan groeien. De cloud biedt het perfecte platform voor het verzamelen, analyseren en delen van big data. De flexibiliteit van cloud-technologieën kan bijna oneindige data sets aan en biedt on-demand rekenkracht om de data snel en kosteneffectief te analyseren. Bovendien gaat het delen van data vrijwel naadloos, waardoor het snel met het bedrijf, de partners en klanten kan worden gedeeld. Cloud-gebaseerde big data analyse gaat een belangrijk aandachtspunt worden voor de markt de komende tijd.

Private Clouds. Bedrijven zullen nog vaak de publieke cloud infrastructuur gebruiken voor de ontwikkeling en het testen van niet kritische workloads. Maar wanneer ze belangrijke zakelijke functionaliteiten en data in de cloud willen zetten gaan bedrijven investeren in een private cloud. Enkelen zullen ontwikkeld, beheerd en bediend worden vanuit het eigen datacenter van het bedrijf, maar een groot deel zal ondergebracht worden in het datacenter van een cloud provider. Het idee is om een veilige, betrouwbare en robuuste cloud omgeving te creëren die de transformatie binnen bedrijven gaat aanjagen.

Bedrijven hebben de cloud inmiddels omarmd, alleen moeten ze nu nog bereid zijn om ook de strategische investeringen te doen in cloud diensten die hen gaan helpen om hun concurrentievoordeel te vergroten. Voor bedrijven gaan softwaregebaseerde technologieën, big data analyse en de private cloud daarin leidend zijn.

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in