Home Internet De Endorsements van LinkedIn – de kiss of death?

De Endorsements van LinkedIn – de kiss of death?

65

Bent u al een beetje endorsed? Ik endors, jij endorst, wij endorsen…

In september introduceerde LinkedIn de Endorsements. Het idee hierachter was dat een Recommendation blijkbaar erg veel werk was, en je nu iemand kunt aanbevelen door een vakje aan te klikken. Een beetje vergelijkbaar met de ‘Like’-knop van Facebook. Endorsements zijn een groot succes. In volume welteverstaan. LinkedIn laat weten dat er inmiddels meer dan 550 miljoen Endorsements zijn gegeven en dat daar 10 miljoen per dag bijkomen. En dat zegt het eigenlijk al. Die endorsements zijn zo makkelijk te geven en zo zonder enige consequenties, dat de waarde ervan nihil is. Want als ik iemand endors is de kans groter dat hij mij ook endorst. Dus is er een incentive om maar zoveel mogelijk mensen te steunen: dan krijg je zelf namelijk ook meer steun.

De wet van de grote getallen. Op basis van volume laten zien hoe groot de kans is dat iemand een skill bezit. Dit in tegenstelling tot de recommendation die meer kwalitatief is. Ik heb voorstanders al horen zeggen: ‘Ook al zitten er ‘valse’ bij, als 250 mensen zeggen dat ik iets goed kan, zal er toch wel een kern van waarheid in zitten?’(social proof of wisdom of the crowds).
Dat doet me dan meteen denken aan een opmerking van René van der Gijp. Hem werd ooit gevraagd wat hij ervan vond dat het hele publiek in het ADO stadion had gescandeerd dat een van de voetbalvrouwen van Ajax “…de hoer van Amsterdam” was. Zijn droge antwoord: “Nou… als zoveel mensen het zeggen zal er toch wel een kern van waarheid in zitten…”

Misschien ligt het aan mij en mijn netwerk, maar ik krijg vooral endorsements van mensen die nu actief zijn op LinkedIn omdat ze op zoek zijn naar een andere baan en met spoed hun profiel willen opleuken. Mensen kunnen je endorsen op skills die je zelf kunt aangeven. Daar gaat het al mis. Je komt moeiteloos mensen tegen die het maximale aantal van 50 skills hebben ingevuld. En als LinkedIn je dan voorstelt om die allemaal in één keer te endorsen (selectief wegstrepen kost veel meer moeite) dan is dat reuzehandig! Maar zinloos.

Ik denk dat het nu bijna zo is dat hoe meer endorsements iemand heeft, hoe meer tijd hij op LinkedIn heeft doorgebracht om ze binnen te harken, en hoe meer relaties hij dus in zijn netwerk heeft die ook niet veel beters te doen hebben dan dat. Dus hoe meer endorsements, hoe lager de kwaliteit ervan, en van je netwerk. En je kunt ze ook niet weigeren. Endorsemenst als the ‘kiss of death’. Van steuntje in de rug naar mesje in de rug.

Het is gewoon net iets te makkelijk, te achteloos. De recommendation was ook al niet heel ingewikkeld (vaak zag je twee mensen in je netwerk elkaar op dezelfde dag ‘aanbevelen’ hetgeen erg grappig was) maar had toch nog meer waarde dan deze random clicks.

Sociaal gezien voorzien ze natuurlijk wel in een behoefte. Iemand een compliment geven is het soort activiteit dat met name de gever ervan altijd een erg goed gevoel over zichzelf geeft. Maar de CV-inhoudelijke waarde van de LinkedIn Endorsements, de betrouwbaarheid ervan, is volgens mij nihil. In LinkedIn werd al heel wat afgelogen, en dat is hiermee zeker niet minder geworden. Wél makkelijker.

En voor degenen die nu gaan kijken hoe consequent ik zelf dan ben op LinkedIn… Dat ben ik niet. Ik heb ook maar liefst 23 skills weten te bedenken, en kijk met stijgende verbazing naar de ‘binnenstromende’ endorsements. De entertainmentwaarde ervan is wat mij betreft namelijk wél hoog.

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

5 REACTIES

  1. Vlot artikel en leest lekker weg, een skill die ik terugvind in je LinkedIn profiel.

    Ik snap je redenatie, toch wil ik wat gedachten toevoegen.

    Allereerst, veel mensen krijgen notificatie van endorsements, klikken komen zo weer op de site = commercieel handig voor LinkedIn en staat mooi in de (SAS) rapportages naar aandeelhouders.

    Ja, wat je makkelijk geeft is wellicht niet veel waard, toch zijn er subtiele zaken waarbij je niet uit moet gaan van wat jij vind, maar wat de lezer van je profiel vind (voer voor onderzoek).

    Zo staat de skill waarvoor je het meest herkend wordt bovenaan. Nu kan dit gemanupileerd zijn, je zou er nadrukkelijk om kunnen vragen, maar het geeft een indicatie. Als je in een carriere switch zit zou dat ook wel eens tegen je kunnen werken, maar het zegt iets, ook over je capaciteit om andere blijkbaar te bewegen tot zo’n endorsement.

    Zelf geef ik geen endorsements waar ik niet achter sta en velen wellicht met mij. Omdat ik zo handel ga ik er onbewust van uit dat anderen dat ook doen en dan geeft het toch weer wat waarde. Een soort “aanbeveling”-light.

    Zo kennen veel mensen wellicht ook onbewust meer waarde toe aan een Twitter profiel van 38.000 volgers dan een profiel met 900 volgers. Dit lijkt mij in aardig wat gevallen onterecht, zo kijk ik zelf naar hoeveel iemand zelf volgt. Als dat gelijk is aan de volgers (bijvoorbeeld 37.250), dan weet ik dat het aantal volgers niet zoveel voor stelt. Als iemand met 900 volgers zelf maar tien andere mensen volgt, geeft me dat al meer gevoel van waarde hoe onterecht misschien ook.

    Voor LinkedIn is het in ieder geval business! En zelf zie ik het als entertainment met ietsje pietsje meerwaarde.

  2. enig mogelijke conclusie: zowel aanbevelingen als endorsements worden gestuurd door dezelfde handjeklap-mechanismen en zijn dus waardeloos – onachterhaalbare uitzonderingen daargelaten.

  3. Een sceptische houding ten aanzien van recommendations, endorsements, likes, share en ga zo maar door is wel een beetje achterhaald. Het is als die ene argwanende consument anno 2001, die Philips er van verdenkt alle kieskeurig-recensies te schrijven en de hoteleigenaar er van verdenkt vijf sterren toe te kennen aan zijn smerige kamers. Het is zoals professor doctorandus Van der Gijp terecht zegt “Nou… als zoveel mensen het zeggen zal er toch wel een kern van waarheid in zitten…”

  4. @Mark, Persoonlijk geloof ik niet dat sceptische houdingen ooit achterhaald zijn. De gebeurtenissen rond SNS van vandaag illustreren dat nog maar. Veel endorsements hebben zegt straks vast wel iets. Maar wat precies…?
    @Henri, een soort ‘Aanbeveling Light’ kan het misschien zijn, maar ik krijgt door linkedIn ook automatisch een skill van iemand voorgelegd om te endorsen, is dat dan al de meestgenoemde? Of juist de minstgenoemde? Ik ga dan niet eerst kijken uit welke skills bij die persoon ik allemaal kan kiezen…
    Dus LinkedIn bepaalt wat ik bij wie endorse…

  5. Hallo Ward,
    Volgens mij hebben ze wel degelijk waarde, omdat niet iedereen aan het harken is of “over-the-top” aan het uitdelen is. Maar toegegeven, leuk geschreven en veel waarheden. Volgens mij is het grote probleem dat Linkedin er zo spammerig mee te koop loopt (de grote blauwe banners).

    Je kunt ze trouwens WEL weigeren, althans verwijderen, door naar manage Endorsements te gaan. Daar kun je zowel hele Skills elimineren, als specifieke personen weigeren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in