Home Internet De evolutie van Search, deel IV

De evolutie van Search, deel IV

72

In de eerste drie afleveringen van de evolutie van Search heb ik u meegenomen in de reis door de evolutie van Search. In dit deel ga ik verder met dit reisverslag.

Fase 4a: Zoeken in “context” door bronnen
Eerder werd de mogelijkheid geboden om informatie te filteren nadat de zoekvraag was gesteld. Je begint in feit met de hele berg informatie of producten en navigeert / filtert je een weg naar de juiste verzameling.
Wat we echter steeds meer zien, is dat de zoekvraag van de gebruiker in “context” wordt uitgevoerd, of dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om een “context” aan te geven.
In eerste instantie werd de houvast geboden om te kiezen welke “bron” van informatie je wilt doorzoeken. Naast de inperking van de zoekvraag vanaf het eerste begin, geeft dit de bezoeker of gebruiker ook gelijk zicht op de aanwezige verzamelingen of indeling van informatie.

 

Fase 4b: Zoeken in “context” door categorieën
Zeer nauw gelieerd aan het bieden van context door de “bron” aan te geven, is het contextueel zoeken binnen categorieën. In essentie is dit mechanisme gelijk als het aanbieden van context of bron, het vergt echter meer aandacht voor de indeling en het kost meer tijd om deze structuur toe te passen.
Uit welke bron iets komt is meestal makkelijk te bepalen. Tot welke categorie iets behoort moet worden beoordeeld en daarna toegewezen.
Deze structuren komen vrijwel altijd overeen met de algemene indeling van de website (generieke informatie-architectuur). Wanneer je naar de sectie “Gift cards” bent genavigeerd, en je gaat daar zoeken, dan kan de contextuele zoekopdracht dit gegeven meenemen in de zoekvraag. Je doorzoekt dan dus niet weer de hele website, maar alleen het deel waar je geïnteresseerd in bent.

 

Fase 4c: Zoeken in “context” via personalisatie
De “holy grail” van zoeken en vinden is ervoor zorgen dat je informatie automatisch krijgt aangereikt op het moment dat je er behoefte aan hebt.
Die behoefte kan expliciet zijn (je zit in een bepaald proces of activiteit), maar zeker ook impliciet (“heeft u hieraan gedacht?”).
Wanneer we spreken over personaliseren, dan gaat het om de volgende gegevens:
– Locatie

– Zoekhistorie

– Klikgedrag (zoals zoekresultaten, maar ook aankopen)

– Persoonlijke omstandigheden (leeftijd, geslacht, taal)

Een goede zoekoplossing houdt rekening met deze personalisatiekenmerken en probeert hier op een slimme manier gebruik van te maken.
In het voorbeeld links staan twee kaartjes. Op het moment dat Google mijn locatie niet kent en ik zoek op een bepaalde plaatsnaam, dan zal de applicatie mij de kaart van de meest (voor Google) logische of populaire plaats op de wereld laten zien.
Wanneer mijn huidige locatie echter bekend is, dan zal dat gegeven worden betrokken in de zoekopdracht naar de plaats die ik heb opgegeven en zal Google mij de kaart van de plaats laten zien die geografisch het dichtst bij ligt.

Een ander voorbeeld betreft reclame-uitingen op websites. Om effectief te zijn moeten deze zeer specifiek worden afgestemd op een doelgroep. In de afbeelding zijn drie reclame-uitingen te zien die allemaal van dezelfde website komen en die in basis dezelfde content bevatten. De manier waarop de boodschap wordt verpakt is echter zeer verschillend. Als je naar de site gaat als je in Amerika bent, dan krijg je de eerste intro te zien.
Ben je in Japan, dan verschijnt er een totaal verschillende boodschap. “Retail” in Amerika wordt geassocieerd met het verkopen van fruit en kleding. Voor Japan wordt een “high-tech” plaatje gebruikt.
Als laatste het voorbeeld van de reclame’s die je te zien krijgt wanneer je gebruik maakt van GMail. Deze reclames zijn niet alleen gebaseerd op de inhoud van de e-mail die je aan het lezen bent. Google maakt zeer slim gebruik van je zoek- en klikgedrag op Google.com om deze reclames te tonen.

Het grote nadeel van “personalisatie” op basis van wat je in het verleden hebt gedaan,  is dat het de diversiteit en verrassingen beperkt. Soms wil je geïnspireerd worden door iets nieuws of je bent gewoon niet meer die persoon van een aantal jaren geleden omdat je bijvoorbeeld van baan bent gewisseld. Een machine kijkt naar wie je was en niet naar wie je wilt worden!

Lees ook de eerdere teksten over Search van Stauthamer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in