Home Cloud De Green Wheels onder de telefoonsystemen

De Green Wheels onder de telefoonsystemen

94

Volgens het cliché biedt het leven geen enkele zekerheid. Hoewel clichés vaak waar zijn, werken datacenters en cloud-serviceproviders er hard aan om het tegendeel te bewijzen. De vaak gehoorde claim van 99,9 procent uptime, maken ze vaak waar en ondergraaft op een haar na het bovenstaande cliché. En het pareert de scepsis bij veel bedrijven om diensten uit de cloud af te nemen, laat staan cloudgebaseerde telefonie.

Zeker, clouddiensten in het algemeen en cloudgebaseerde telefoniesystemen in het bijzonder hebben wel een imago-uitdaging. Vooral omdat tien jaar geleden datacenters en data onvoldoende werden beveiligd en het internet niet als een nutsvoorziening werd beschouwd, zoals elektriciteit, gas en water. Tegenwoordig veroorzaakt het uitvallen van IP-netwerken grote problemen en wordt het als onacceptabel beschouwd. Er bestaat zelfs een ‘Uptime Institute’ voor het certificeren van de beschikbaarheid van IT-diensten. Elk jaar vraagt NFON het TÜV-instituut om de spraakkwaliteit te testen en om duizenden telefoontjes te plegen om de beschikbaarheid van ons systeem te analyseren. Voor zover ik weet, en corrigeer me als ik het fout heb, schept geen enkele energiemaatschappij op over haar uptime. Het moge duidelijk zijn, het feit dat datacenters en cloud-serviceproviders hun uptime prominent op de website vermelden, bewijst dat dit nog een jonge bedrijfstak is.

Stabiel en betrouwbaar
En ik ga nog een stap verder in mijn positieve kijk op cloudgebaseerde telefonie. Ze zijn stabieler en betrouwbaarder dan lokaal geïmplementeerde oplossingen. Omdat de meeste clouddiensten redundant zijn opgezet; bij downtime neemt een ander datacenter de diensten over, inclusief alle functionaliteit. Een ‘on-premise’-PBX kan deze garantie nooit geven. In de komende drie jaar zal meer dan vijftig procent van de bedrijven in Duitsland zijn PBX moeten vervangen; we hebben het dan over meer dan 3,1 miljoen bedrijven alleen al in Duitsland. Ze worden geconfronteerd met de vraag: investeren we nog een keer in een eigen PBX of kopen we deze in als een ‘as-a-service’-businessmodel?

Mocht u besluiten om een PBX-systeem aan te schaffen, dan bent u eigenlijk verplicht om er twee te kopen. Een als een redundant back-upsysteem. Tenminste, als u de garantie wilt hebben van 99,9 procent uptime. Vergelijk het met een auto. Als u er zeker van wilt zijn dat u elke dag op tijd op het werk verschijnt, dan hebt u een tweede auto nodig. Een die werkloos op de oprit staat voor het geval de eerste een servicebeurt nodig heeft of uitvalt. De meeste mensen vinden zo’n investering onverstandig, want als zo’n situatie zich voordoet dan is het huren van een Green Wheels-auto veel kostenefficiënter.

Green Wheels
Het goede nieuws is dat cloudgebaseerde telefoniesystemen de Green Wheels van de moderne telefonie zijn. Geen grote investeringen vooraf, scherp geprijsd, met een contract dat elke maand kan worden opgezegd, pay-per-use, enorm veel functies, tot wel 249.000 extensies (telefoontoestellen), integratie met ERP- en CRM-systemen, schaalbaar en zonder onderhoudskosten. Mocht de 99,9 procent uptime u niet overtuigen, dan zou deze kennis u zeker over de streep moeten trekken.

Jürgen Städing, Chief Product Officer bij NFON

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in