Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Softe HR wordt harde business

Softe HR wordt harde business

112

Salesforce haalde een tijdje geleden het landelijk nieuws met de release van een CRM-systeem speciaal voor personeelsmanagement. Deze stap past mijn inziens in een bredere tendens in de HR-wereld. HR-managers maken daarbij steeds vaker gebruik van professionele digitale hulpmiddelen en vertrouwen steeds minder op buikgevoel

Human resource staat sinds jaar en dag bekend als een softe sector. ‘Soft’ omdat er weinig ‘harde’ cijfers worden gebruikt, aangezien deze ook niet voor handen waren, of niet accuraatHR-managers werven bijvoorbeeld voor een belangrijk deel op buikgevoel. Of iemand geschikt is voor een functie wordt bepaald aan de hand van een persoonlijke ‘klik’. En ook op de werkvloer is dit buikgevoel belangrijk. Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze open kunnen vertellen wat hen dwars zit. Belangrijke vragen voor een HR-manager zijn: is iedereen wel tevreden en wat zijn de ambities van al die verschillende werknemersEmpatisch vermogen is daarom een belangrijke eigenschap voor een HR-manager. 

Digitale transformatie
De HR-wereld is echter in rap tempo aan het veranderen. Met als belangrijkste oorzaak: de digitale transformatie die zich de afgelopen tien jaar van het bedrijfsleven meester heeft gemaakt. Door gebruik te maken van employee selfservice portals en HCM-systemen is het veel gemakkelijker geworden om ook digitaal te achterhalen wat werknemers willennodig hebben om te groeien en om gemotiveerd te blijven.

En belangrijker misschien nog: gegevens kunnen ook steeds gemakkelijker buiten de context van de applicatie waarmee ze zijn vastgelegd gebruikt worden. Gegevens over verzuim kunnen bijvoorbeeld in verband gebracht worden met informatie over medewerkerstevredenheid waardoor er inzicht komt in een mogelijk conflict. En door gegevens te bekijken over de achtergronden van je eigen medewerkers en die te matchen met bijvoorbeeld de lengte van een dienstverband, medewerkerstevredenheid of beoordelingen, kan je inzicht krijgen in wat voor mensen bij jouw bedrijf passen. 

Evidence based HR
Al die data geven inzichten dieen HR-afdeling vroeger niet hadBovendien vraagt het management ook steeds vaker naar ‘harde cijfers’. Waarom stijgen onze verzuimcijfers of, hoe houden we ons personeel voor langere tijd vast? Evidence based HR, zoals KPMG het noemt in een rapport dat ze laatst heeft opgesteld, zorgt ervoor dat het onderbuikgevoel van HR niet langer leidend is“De HR mindset van vroeger, door sommigen negatief gekarakteriseerd, zal onvermijdelijk verdwijnen en zichzelf langs nieuwe lijnen heruitvinden”, stellen de onderzoekers in het rapport.

Sterke opmars HR-tech
Tekenend voor de veranderingen zijn de ontwikkelingen in de vraag naar HR-managers zelf. Die daalde afgelopen paar jaren door de bank genomen. Die daling kwam vooral doordat uitvoerende en administratieve werkzaamheden langzaam aan het verdwijnen zijn en steeds vaker geautomatiseerd worden. Anderzijds is er wel een behoefte aan specialistische HRanalisten, die op een creatieve manier met data om kunnen gaan en dit kunnen vertalen naar inzichten in cijfers.  

HRtech is de afgelopen jaren aan een sterke opmars bezig. Ook dat is te zien in de cijfers. Volgens enquêteonderzoek van Towers Watson wil één op de drie HRmanagers meer geld aan HRtech besteden dan het jaar geleden. “Ondanks de kostenreductie in sommige HR-gebieden zien we een behoorlijke piek in de uitgaven voor nieuwe technologie. Bedrijven zijn zich bewust van de toegevoegde waarde van technologie voor HR en zijn bereid slimme investeringen te doen die mee kunnen groeien met de business,” aldus Mike DiClaudio, CEO van Towers Watson’s HR Service Delivery afdeling.

Voorsorteren 
In dit licht is het niet vreemd dat Salesforce, onze belangrijkste partner, zich ook op HR gaat richten. Salesforce heeft een sterke cloud propositie en uitstekende analytics componenten. Het nieuwe product, Salesforce for HR, gebruikt dezelfde technologieën die ook al door bestaande klanten worden gebruikt. Wij zijn ook al enige tijd aan het voorsorteren op HR, omdat we denken dat dit de volgende stap is in de digitalisering van een organisatie. Zo zijn we vorig jaar een strategische alliantie aangegaan met M|ployeeeen Employee Life Cycle Management platformVoor mij staat vast dat HR gaat de komende jaren sterk zal veranderen. Op deze digitale toekomst spelen wij in.

Ton van der Meer, CEO en oprichter van CRMWaypoint

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in