Home Innovatie & Strategie De inrichting van ons werk wordt écht anders

De inrichting van ons werk wordt écht anders

173

Net als talloze anderen werk ik van medio maart tot op de dag van vandaag thuis. We kwamen natuurlijk terecht in een geforceerde situatie, maar ik zag al snel de inmiddels bekende voordelen. Een hogere productiviteit door veel efficiënter verlopende virtuele contacten. En geen files meer, wat het milieu duidelijk ten goede is gekomen. Willen we nog wel terug naar de oude situatie?

Want nadelen zijn er natuurlijk ook. Het echt persoonlijke contact heb ik wel gemist. Contact met klanten is door overleg op afstand veel afstandelijker. Aan de andere kant zagen we elkaar in een thuissituatie, aan de keukentafel, in de tuin op een terras en dat maakt het contact weer wat persoonlijker. Een digitaal alternatief voor echte sociale contacten is er niet. Je communiceert in elkaars fysieke aanwezigheid anders. Voor sommige soorten overleg is het sociale contact daarom onmisbaar, denk aan strategisch overleg of zware onderhandelingen.

Soepele overgang

Het thuiswerken is voor onze organisatie eigenlijk verbazingwekkend makkelijk gegaan. Nu waren we door een toeval goed voorbereid. Veenman had net een verhuizing van Rotterdam naar De Meern achter de rug. Veel medewerkers wonen in de Rotterdamse regio en daarom hadden we begin dit jaar met elke medewerker bekeken wat in zijn of haar situatie de beste balans zou zijn tussen werken op kantoor en thuiswerken. Toen corona kwam zijn we dankzij deze ervaring soepel overgegaan naar de nieuwe situatie.

Hybride model

Nu de grootste coronapiek voorbij lijkt te zijn, kijken we hoe we weer veilig naar kantoor kunnen. Dat zal niet full time zijn, want ik ben er van overtuigd dat de situatie na COVID-19 het niet hetzelfde zal zijn als daarvoor. We zullen uitkomen op een hybride model, bijvoorbeeld 2 of 3 dagen thuiswerken en de overige dagen op kantoor. Op die manier kunnen we de voordelen van beide vormen van werken combineren. En dat is ook de verwachting van de meeste bedrijven, zo wijst een recent onderzoek van Xerox (mei 2020) uit.

Printer gemist?

We hebben nu enkele maanden ervaring met bewust volledig digitaal werken. Voor de printer is er geen plaats meer, zou je denken. Toch wijst bovengenoemd onderzoek van Xerox iets anders uit. Van de bedrijven met meer dan 5.000 thuiswerkers zegt 66% van hen dat ze de printer missen. Voor kleinere bedrijven loopt dat percentage op tot 90% van de thuiswerkers. Ik vermoed dat in Nederland, waar de digitalisering verder is dan in de meeste andere landen, dat percentage lager ligt.

Nog meer focus op informatielogistiek

We moeten reëel zijn: ons werk zal anders – veel digitaler – worden ingericht dan vóór corona. Xerox en Veenman waren al bezig met een verbreding van hun portfolio om de digitalisering bij hun klanten verder te ondersteunen. Die verbreding gaan we de komende tijd versnellen, met nog meer focus op wat we informatielogistiek noemen: mensen sneller voorzien van de juiste informatie en de informatiestromen vereenvoudigen en stroomlijnen. Zodat zij betere beslissingen kunnen nemen, meer uit zichzelf kunnen halen en hun organisatie verder brengen. Hoe belangrijk dat is hebben we de afgelopen maanden allemaal kunnen ervaren.

Wilco van Bezooijen, algemeen directeur van Xerox Nederland en algemeen directeur van Veenman

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in