Home Internet De invloed van sociale media op leadgeneratie

De invloed van sociale media op leadgeneratie

89

Sociale media worden steeds meer geïntegreerd binnen bedrijven. 2013 biedt vele mogelijkheden en kansen op het gebied sociale media, maar hoeveel invloed heeft het gebruik van sociale media eigenlijk als het gaat om het genereren van leads?

Er zijn mogelijkheden om deze invloed te berekenen. Denk daarbij aan Klout en PeerIndex. Deze berekeningen kunnen goed van pas komen bij het begrijpen hoe sociale media inspanningen hun vruchten afwerpen in het aantrekken van leads.

In de B2B markt is het vaak erg lastig om te zien hoeveel invloed sociale media hebben op het genereren van leads. En hoewel deze invloed niet altijd een goede maatstaf is, is sociale media wel degelijk een belangrijk element in iedere marketing toolkit, aldus Jon VanZile.

Bij ‘Marsden & Associates’, worden alle bezoekers van sociale netwerken gevolgd met een ‘Klout score’. Deze score laat precies zien wat wel en niet werkt. Per week kun je met behulp van Klout’s analytics een overzicht zien met wat er in die week allemaal geplaatst is op de verschillende netwerken en kun je vervolgens zien welke delen van jouw content het sterkst waren, welke sociale netwerken het beste werken en niet te vergeten: welke content de meeste prospects, leads en interactie heeft opgeleverd. Op deze manier laat de Klout score precies zien hoeveel invloed sociale media hadden op de leadgeneratie.

Naast het genereren van leads zijn sociale media een goede manier om een relatie met leads op te bouwen. Een simpele post op Twitter kan zorgen voor een retweet of interactie met je volgers.

Uit het artikel van VanZile blijkt, dat je met een simpele post gemakkelijk een lage ‘Klout score’ kunt halen. Wil je echter een hoge Klout score scoren, dan betekent dit dat je content moet creëren die interactie veroorzaakt. Heb je niet veel ervaring met sociale media, maar wil je het toch inzetten dan is Klout analytics een goede manier om op een rustig tempo diverse sociale netwerken uit te proberen en erachter te komen of jouw sociale media activiteiten in de smaak vallen bij het publiek.

Tessa Sulkers. Deze tekst verscheen eerder op de blogpagina van MarqIT

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in