Home Innovatie & Strategie De klant als aandeelhouder: crowdfunding

De klant als aandeelhouder: crowdfunding

92

Na jaren als ondernemer in de consultancy-diensten te hebben gezeten ben ik vorige jaar samen met 2 compagnons een nieuwe venture gestart.

Uitgangspunt bij het opzetten van deze nieuwe organisatie is, dat we in al onze producten, uitingen en support onze klanten centraal zetten. Voor een bestaande organisatie vaak lastig om te realiseren maar als je greenfield met een nieuwe organisatie gaat starten kun je dat vanaf de basis inrichten.

Dit heeft ook als consequentie gehad, dat we onze financiering niet direct naar een bank zijn gestapt, maar dat we middels crowdfunding investeerders hebben gezocht. Crowdfunding is relatief nieuw en een bijzondere vorm van financiering. Het bijzondere hieraan is, dat je naast een allemaal (relatief) kleine investeerders, ook direct een grote club aan ambassadeurs en kritische volgers van je business hebt gekregen.

Uiteindelijk hebben wij via Symbid (www.symbid.com) ons crowdfunding ‘in de markt gezet’. Binnen 3 weken was onze investeringsbehoefte vervuld en hadden we er 30 nieuwe certificaathouders (aandeelhouders) bij en het gewenste investeringsbedrag.

Blijft natuurlijk de vraag: is dit voor herhaling vatbaar en is dit aan te bevelen aan andere organisaties. En wat zijn dan de lessons-learned? Hier even kort enkele voor en nadelen van crowdfunding zoals wij die ervaren hebben:

Voordelen:

–       Innovatieve manier van financiering, waardoor je de bank niet nodig hebt

–       Klanten, relaties en medewerkers kunnen eenvoudig een aandeel in de organisatie kopen

–       Aandeelhouders hebben belang bij het laten groeien van de organisatie en kijken allemaal hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan het succes

–       Platformen, zoals Symbid, regelen de operationele afhandeling, waardoor je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden voor wat betreft contracten, internetplatform voor communicatie en verhandeling van certificaten

–       Positieve marketing.

Nadelen:

–       Je moet je businessplannen al heel snel delen met ‘de crowd’ omdat je transparant moet zijn over hetgeen je investeerders zoekt

–       Veel communicatie vooraf en gedurende de investeringsronde met geïnteresseerde investeerders die soms voor een heel klein bedrag instappen

–       Voor het ophalen van bedragen onder de 100.000 euro goed te managen (als je een goed plan, een goed netwerk en een goed trackrecord hebt). Voor bedragen boven de 100.000 zou ik andere kanalen zoeken.

Al met al is crowdfunding de ideale manier om op een relatief eenvoudige manier investeerders te vinden voor je businessplan. Wat misschien nog belangrijker is, deze investeerders zijn direct je springplank naar nieuwe klanten, mogelijkheden en je kritische klankbord bij de verdere productontwikkeling.

Zijn er meer organisaties met hun (potentiele) klanten als aandeelhouder?

Eelco Veltenaar, Co-Founder, CEO at TruQu.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here