Home Arbeidsmarkt & Onderwijs De kracht van digitaal leren

De kracht van digitaal leren

86

Het ‘ontvoerings-alarm’ dat een Spaans vliegtuig onlangs op Schiphol verstuurde blijft voor veel kenners van de luchtvaartwereld een merkwaardig verhaal. De gezagvoerder zou een leerling piloot, of zelfs ‘een stagiair’, het ingeven van de bewuste code gedemonstreerd hebben. Wie zich realiseert dat de opleiding tot piloot voor het allergrootste deel in de simulator plaatsvindt, en het juist afwijkende situaties zijn die daarin kunnen worden getraind, plaatst vraagtekens bij de verklaring.

Computertraining

Het is met piloten niet anders dan met races in de Formule 1. Ook in zijn eerste seizoen als coureur kende Max Verstappen alle circuits al. Niet omdat hij er fysiek op reed. Maar omdat hij er eindeloos op trainde op de computer. De training van coureurs is, net als de pilotenopleiding, een goed voorbeeld van gamification. Een groot scala aan externe omstandigheden (het weer, de verschillende soorten banden, de prestaties van anderen) wordt digitaal aangeboden.

Zo wordt tijdens een Formule 1 race meer dan een terabyte aan data verstuurd vanuit de bolide. Razendsnelle analyse van die data leidt niet alleen tot het real time veranderen van de configuratie van de wagen of tot verbeteringen bij komende races. De gegevens vinden ook hun weg naar de trainingsprogramma’s. Zo kan Max niet alleen de wagen en de circuits steeds weer beter leren kennen. Maar ook aan zijn zwakke punten werken.

Bij trainingen en opleidingen in de beroepspraktijk hoeft dat niet anders te gaan. Met een doordacht en goed ingericht Leermanagement Systeem (LMS) halen werkgever en cursist, trainer en organisatie het maximale uit een opleiding én uit de werknemer.

Lagere kosten

De tijd dat opleidingen bestonden uit een vaststaand curriculum dat fysiek in een opleidingslokaal afgewerkt moet worden binnen een bepaalde vaststaande periode is voorbij. Dat betekent niet dat fysieke bijeenkomsten nooit meer plaatsvinden (tussen de trainingen op de computer en de race zelf hebben coureurs nog steeds een vrije training, en piloten maken echt hun vlieguren wel voordat ze copiloot worden), maar een digitale leeromgeving zorgt voor meer flexibiliteit, een hoger percentage cursisten dat de training met succes afrond (onder meer door het gericht trainen op kwaliteiten die vooralsnog minder ontwikkeld zijn bij de cursist), en voor lagere kosten.

Natuurlijk stelt dit wel eisen aan de betreffende leermanagement omgeving. Ten eerste moet het intuïtief te bedienen zijn. Dit, zowel voor de cursist als voor degene die deze medewerker vanuit de organisatie begeleidt. Dat kan de leidinggevende zijn, maar ook een HR-professional.

Always on

Daarnaast profiteer je uit de aard der zaak alleen optimaal van een flexibel systeem, als het ook werkelijk always on – 24/7 te gebruiken is. Als een medewerker tijden een buitenlandse vakantie op zondagochtend wil inloggen, dan moet dat kunnen.

Ten slotte heeft een goed opgezet LMS de beschikking over een brede bibliotheek. We kennen allemaal de situatie waarin een docent niet direct antwoord weet op een vraag en belooft er later bij de leerling of cursist op terug te komen. Een modern en digitaal LMS heeft het antwoord niet alleen direct paraat maar zal ook verwijzen naar relevante documenten.

Een modern LMS geeft cursist en werkgever poleposition!

Robert Schendstok, Commercieel Directeur MyCademy.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in