Home Cloud Tevreden gebruikers met een cloud desktop

Tevreden gebruikers met een cloud desktop

41

Het gebruiken van een op cloud gebaseerde werkplek is tegenwoordig een serieuze optie voor diverse organisaties. Veel cloud-aanbieders hebben daarbij een sterke focus op de techniek van de centrale desktopinfrastructuur. Helaas is er weinig aandacht voor de gebruiker. Die is echter juist bepalend voor een succesvolle introductie van een cloud desktop.

Verdiepen in cloud-technologie is tijdverspilling
De kracht van een cloud desktop is de grote mate van flexibiliteit, schaalbaarheid en het financieringsmodel. IT-afdelingen binnen de organisatie zijn nog te vaak bezig met de keuze voor een cloud-technologiepartner zoals Microsoft, VMware of Citrix. Vanuit gebruikersperspectief is dat een onnodige tijdverspilling. Alle gerenommeerde technologiepartners bieden gelijkwaardige functionaliteit met uiteraard ieder zijn eigen specifieke kenmerken en beheerlast. Echter, dit zijn technische zaken die voor de eigen organisatie niet van belang zijn bij afname van een cloud desktop.

Desktop-as-a-Service voldoet niet aan de verwachting
De gebruiker verwacht van een cloud desktop een ICT-dienst die altijd en overal beschikbaar is. Het antwoord hierop van veel cloud-aanbieders is een vorm van Desktop-as-a-Service (DaaS). De desktop als een dienst, ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor een gering bedrag per maand beschikt de organisatie al over een cloud desktop. De grote vraag is: wat kan de gebruiker ermee? Met een standaard cloud desktop krijgt de gebruiker beperkte functionaliteit.

Zolang bedrijfsapplicaties niet beschikbaar zijn in een cloud desktop blijft deze innovatie steken op versie 1.0
Om bedrijfsapplicaties optimaal te laten presteren in een cloud desktop is het noodzakelijk dat de gehele applicatieketen, inclusief backend componenten, met elkaar in verbinding staat. De minimale eis voor een cloud desktop is dan ook een Infrastructure-as-a-Service (IaaS). Een infrastructuur waarbij niet alleen een cloud desktop, maar ook de omliggende componenten beschikbaar zijn. Daarbij geldt: hoe groter de afstand tussen database en applicatie, hoe groter de impact op de performance en daarmee op de ‘User Experience’.

User Experience is commodity
Wanneer men spreekt over gebruikerstevredenheid bij een cloud desktop dan gaat het veelal over de User Experience. Gebruikerstevredenheid en gebruikersbeleving (User Experience) zijn echter twee verschillende aspecten.
Het overal en altijd, veilig en eenvoudig kunnen werken met de cloud is vandaag de dag een vanzelfsprekendheid. De beschikbaarheid, voldoende capaciteit en grafische afhandeling zijn daarbij een verantwoording voor de cloud-aanbieder. Een rijke User Experience is daarmee dus hooguit een garantie van de cloud-aanbieder maar zeker geen garantie voor gebruikerstevredenheid.

De keuze voor cloud-aanbieder maakt het verschil
Het operationeel beheer van een cloud desktop vergt diepgaande technische kennis. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat een goede infrastructuurspecialist daadwerkelijk een bijdrage levert aan de gebruikerstevredenheid. Dit is namelijk sterk afhankelijk van de behoefte en werkwijze van de gebruiker ten aanzien van een cloud desktop. Een goede vertrouwensrelatie met de cloud-aanbieder is een eerste stap om inhoudelijke kennis uit te wisselen over de bedrijfsvoering die er écht toe doet. Die kennis is essentieel om actief mee te denken in ICT-functionaliteit en daarmee aansluiting te vinden met de dagelijkse werkzaamheden van de gebruiker, de business.
De criteria voor een goede cloud-aanbieder omvatten daarom meer dan technische kennis. Het gaat in dit geval om de mensen achter het bedrijf en dan met name het enthousiasme en empatisch vermogen van de consultants. Het is de kunde om behoefte te analyseren, een gedegen advies te geven en dit advies als beheerde dienst te continueren. Dat maakt het succes van een tevreden gebruiker met een cloud desktop.

Edwin Friesen, Ictivity

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here