Home Arbeidsmarkt & Onderwijs De moderne informaticus?

De moderne informaticus?

13

Toen ik zo’n zes jaar geleden bij Sun Labs. werd geconfronteerd met de visie rond intelligente sensorsystemen en pogingen ondernam om e.e.a. aan de “wereld” duidelijk te maken, waren mijn toehoorders bijzonder sceptisch. Bijna niemand geloofde er in, men was nauwelijks bijgekomen van al het rumoer rond de internet-hype, rond “bricks & clicks” en de veranderingen die dat te weeg had gebracht. Gelukkig is dat nu wel anders!

Een paar weken geleden bezocht ik een congres waar het onderwerp: big data en extreme analytics centraal stond. Het viel me op, dat naast veel consultancyfirma’s en grote bedrijven, ook het midden- en kleinbedrijf goed vertegenwoordigd was. Blijkbaar realiseren zich steeds meer bedrijven dat roepen dat je de grootste en de beste bent niet meer werkt. Maar dat er vandaag de dag middelen dienen te worden ingezet die verder gaan dan aardige websites, om je producten en diensten te verkopen. Middelen als social-media en Apps – noodzakelijk om succesvol te zijn en vooral blijven.

Kijk ik als informaticus naar deze trend, dan weet ik dat nieuwe, erg interessante uitdagingen ons deel worden. Immers, we zijn vandaag de dag niet meer uitsluitend bezig met traditionele gestructureerde gegevens, waarover we uit steeds groter wordende databases kunnen beschikken. Nee, er komen inmiddels enorme hoeveelheden ongestructureerde real-time gegevens op ons af en ook die verdwijnen in grote data-bases. En ook die worden steeds belangrijker om verantwoorde bedrijfseconomische beslissingen te nemen.

Die bewustwording is een goede zaak vooral omdat deze bewustwording economisch, van uit de business, wordt gestuurd (m.a.w. er valt mee te verdienen). Daarnaast gaat voor ons informatici een compleet andere wereld open. Wij zullen niet alleen moeten leren omgaan met andere informatica-gereedschappen als waarmee we tot nu toe geconfronteerd werden. We zullen ook anders moeten gaan denken, andere eigenschappen gaan inzetten, onze vakbekwaamheid zal zich uitbreiden. Informatici krijgen direct en intensief te maken met andere disciplines.

Net zo goed als in het verleden de inhoud van professies, ambachten, veranderde en dit spanningen gaf in de bedrijven en opleidingen, is dat nu ook weer het geval.

Daar zijn onder andere Sensor Architecten een mooi voorbeeld van. Zij immers kunnen ons, informatici, helpen bij het meten van ongestructureerde real-time gegevens, waarbij dikwijls tijdens het meten al intelligentie kan worden ingebouwd.

Hierbij gaat het om grote hoeveelheden gegevens uit bestaande databases, die snel met “sensor” informatie moet worden samen gebracht om uiteindelijk waarde te genereren in business processen. We stevenen af op een zakenwereld waar het onderzoeken van gegevens en het combineren van niet voor de hand liggende gegeven-combinaties meer regel wordt dan uitzondering. We zullen meer frequent vooraf onze vraag niet kunnen formuleren, laat staan dat we weten welk data-model moet worden gebruikt. We zullen met speciaal gereedschap op onderzoek uit gaan, op een manier die we bij het “Google-en” gewend zijn.

Ik zie als gevolg van deze trend de informaticaprofessie behoorlijk veranderen. Hadden we in het verleden veel behoefte aan vooral infrastructuurdeskundigen en zogenaamde applicatie deskundigen, nu gaan de weg op van de analytici die in een multidisciplinaire wereld hun werk doen. We noemen dat zelfs “extreme analytics”. Zij moeten kunnen omgaan met grote volumes, waarin snel kan worden gezocht, in combinatie met onvertraagde onvoorspelbare extra invoer en daarmee waarde creëren voor de producten en/of diensten die door een bedrijf worden geleverd. Het accent van de opleiding zal verschuiven naar een meer wiskundige (algoritmische) aanpak. Vooral bij onze Nederlandse HBO opleidingen zal dit nog al wat teweeg brengen (en laten we de middelbare scholen ook niet vergeten in deze context). Zolang wij in het propedeuse jaar nog studenten tegen komen die geen idee hebben van wat differentiëren en integreren is, en er opleidingen zijn die wiskunde als vak maar weglaten uit de het curriculum omdat dit te moeilijk is voor de studenten, valt er nog veel te doen in onze delta!

Hans Appel, Professor Computer Science & Sensor Technology. Hanze University of Applied Sciences, Groningen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here