Home Innovatie & Strategie De nieuwe ICT-er wordt een duizendpoot

De nieuwe ICT-er wordt een duizendpoot

46
ICT

Er is een constante waarneembaar waarin zowel nationaal als internationaal de technologie-analisten en de marktonderzoekers zich zullen herkennen: de snelheid van technologische ontwikkelingen neemt per jaar toe en zal dat blijven doen. Normaliter zorgt dit fenomeen alleen al voor behoorlijke aandachtsverschuivingen bij de ICT-, communicatietechniek- en informatie datamanagement specialist. Maar er is meer aan de hand.

Wanneer we kijken naar de stormachtige ontwikkeling van sociale netwerken en hun steeds belangrijkere plaats in de communicatie van organisaties naar het individu, is er voor Nederland een kans weggelegd om hierin voorloper te zijn. Immers, het gebruik van sociale netwerken ligt momenteel in ons land op een bijna eenzaam hoog niveau in vergelijking met andere landen. Met name die beroepsrollen, die met communicatie en het gebruik van media te maken hebben zouden zich sterk moeten richten op het ‘verweven’ van de rol van sociale netwerken in de communicatie van organisaties met de meer traditionele manieren van communicatie.

Een andere structurele ontwikkeling is, dat door de hoeveelheid van informatie en de mogelijkheid die de technologie ons biedt om die informatie zo te gebruiken, het individu steeds meer op persoonlijk relevante wijze kan worden benaderd en bediend. Los van het al zeer snel opdoemende privacyvraagstuk, schuilt hier een enorme mogelijkheid voor bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van narrow casting. Hierbij zijn voor een professional op gebied van communicatiesystemen en secundair voor de professional op gebied van informatie dienstverlening en informatie management duidelijk veel kansen weggelegd.

Wat zal gaan overheersen in onze samenleving zijn de verschillende wijzen waarop we als individu, maar ook als organisatie, afhankelijk zullen zijn van informatietechnologie. Er zal onder druk van het reeds vaak vermelde (toekomstig) tekort aan ICT-ers een noodzaak ontstaan voor het goed uitleggen van de mogelijkheden die nieuwe technieken, informatiesystemen en communicatievoorzieningen bieden. Dit taak- of aandachtsgebied zal in vrijwel elke toekomstige beroepsrol een belangrijk aandachtspunt worden. Denk alleen al aan de snel toenemende vergrijzing, die ervoor zal zorgen dat een relatief klein aantal professionals de schakel zal worden tussen snel voortschrijdende techniek en de gebruiker.

De communicatieve vaardigheden van de beginnende ICT-er moeten zijn afgestemd op wat hem of haar te wachten staat in de praktijk. En dat is een snel wisselende werkomgeving, waarin de professional meerdere rollen per dag moet kunnen aannemen. Goede afstemming (dus communicatie), heldere uitleg (goede presentatievaardigheden) en overtuigingskracht zijn dus een vereiste.

In informatiemanagement zal er een duidelijke vraag ontstaan naar creativiteit in analyse. Simpelweg, omdat het aanbod aan informatie zeer groot, misschien wel te groot, wordt. Het beheer maar vooral het ontsluiten van informatie zal een specialisme op zich worden. Daarbij kan de ICT professional in informatiedienstverlening en informatiemanagement een verfrissende rol spelen door vernieuwend te zijn op dit gebied.

Onder een voortdurende druk van kostenbesparingen zal er veel gevraagd worden van de oplossingsgerichtheid van ICT-ers. Ruim bezette automatiseringsafdelingen zullen tot het verleden behoren. Eerder is het zo, dat het beheer van de ICT-organisatie van organisaties neer komt op een persoon. Deze persoon zal rigoureuze keuzes moeten maken. En deze keuzes zullen mede onder druk van kostenverlaging vaak in oplossingen buiten de organisatie liggen, of dat nu om beheerstaken, ontwikkelingstaken of om de nodige onderdelen van de ICT-infrastructuur gaat. Veel organisaties zullen zich beperken tot een flexibele invulling van werkplekautomatisering, Waarbij het centrale deel van de ICT-organisatie niet meer tot de organisatie behoort maar ingeschakeld is (outsourced, insourced, as a service/pay-per-use). De ICT professional dient in dit nieuwe speelveld zeer goed geïnformeerd te zijn over mogelijkheden (technologie) en diensten (leveringsvormen).

Ruud Alaerds is directeur van Keala Consultancy

 

1 REACTIE

  1. Dag Ruud,
    Je blog bevat veel jargon dus als het over “communicatieve vaardigheden” gaat hebben niet alleen ICT’ers nog iets te leren. Van 2002 tot 2006 heb ik Informatica gestudeerd en het stelt je wellicht gerust om te lezen dat er veel aandacht is voor communicatie en “de gebruiker” tijdens de opleiding. Ik denk dat je vrees onterecht is.
    Jonge professionals hebben de toekomst en zij voelen zich juist verantwoordelijk om goed te communiceren! Ook zijn de jonge professionals niet bang om kennis te delen en hebben zij niet de intentie om tot hun pensioen aan dezelfde werkgever verbonden te zijn waardoor zij min of meer verplicht zijn om hun werkzaamheden goed te documenteren. Daar kunnen de vergrijzers nog veel van leren…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here