Al vóór de coronacrisis begon, was volgens de Europese Investeringsbank al zo’n 82% van de Nederlandse organisaties gedigitaliseerd. Snel na het uitbreken van de crisis kreeg digitalisering vleugels en maakten steeds meer organisaties (noodgedwongen) de stap naar de cloud. Maar wat gebeurt er ná de crisis, wanneer we weer terug naar kantoor gaan? Er zijn nog steeds tal van on-premises netwerken. Is het misschien tijd om daar permanent afscheid van te nemen en de cloud te omarmen?
Cloud als uitdaging
Een cloudstrategie kan een fikse uitdaging lijken voor bedrijven die een diepgewortelde on-premises infrastructuur hebben. Maar het gedwongen thuiswerken in het afgelopen jaar was voor veel van deze organisaties een flinke reality check.
On-premises apps en data zijn misschien toereikend als de medewerkers óók op locatie werken. Maar als iedereen op afstand werkt, moeten off-cloud apps en data-workflows flexibeler en veilig toegankelijk zijn.
Dit is een dilemma voor bedrijven die hun dagelijkse werkzaamheden en bedrijfscontinuïteit op de oude manier willen handhaven. Maar het onderstreept ook de voordelen van de cloud: vanuit iedere locatie en vanaf elk apparaat toegankelijke apps en gegevens.
De onbetwiste voordelen van de cloud
Hoewel veel bedrijven zich door corona gedwongen voelden om voor de cloud te kiezen, waren de voordelen al snel duidelijk. Daarbij kwam het belangrijke besef dat de cloud geen complete vervanging van traditionele netwerken hoeft te zijn, maar ook gezien kan worden als een uitbreiding van alle on-premises activiteiten.
Dankzij een business cloudomgeving kunnen werknemers waar dan ook productief blijven, wat doorgaans gepaard gaat met minder overheadkosten en obstakels.
Een essentieel voordeel van cloudomgevingen is dat teams veel beter kunnen samenwerken. Hun vermogen om effectief samen te werken is veel groter als ze worden verbonden via een robuuste business cloud.
Natuurlijke workflows
Een voorbeeld: medewerker A slaat data op in de cloud, zodat deze toegankelijk is in andere applicaties. Hierdoor kunnen medewerkers B en C specifieke taken verrichten, terwijl tegelijkertijd medewerkers D, E en F in een gezamenlijk document kunnen werken. Al deze data wordt vervolgens door medewerkers G en H gebruikt om rapportages te maken. Je ziet in dit voorbeeld hoe business clouds natuurlijke workflows ondersteunen, ongeacht hoeveel medewerkers erbij betrokken zijn of waar en wanneer ze werken.
Uit deze verbeterde samenwerking vloeien andere voordelen voort, zoals kostenbesparingen. Tijd is geld, en een cloudomgeving zorgt voor meer efficiëntie en productiviteit, wat leidt tot meer omzet.
Vaak noemen bedrijven schaalbaarheid en security als redenen om niet naar de cloud te migreren. Maar gek genoeg is de cloud hier juist in het voordeel.
Veiliger
Veelgebruikte beveiligingsmethoden in de cloud, zoals single sign-on en multifactor authenticatie, zijn veiliger dan een simpele log-in met gebruikersnaam en wachtwoord. De meeste clouddiensten zorgen ook voor zeer goede data-encryptie die voldoet aan standaarden zoals SOC 2 en ISO 27001 en wetgeving zoals de AVG.
Daarnaast is het makkelijker om op afstand de omgeving te monitoren en onderhouden, zodat direct tegen dreigingen kan worden opgetreden. En waar het op schaalbaarheid aankomt, is er geen limiet in de cloud. Bedrijven kunnen gebruikmaken van alle integraties, datastromen en toegangspunten die nodig zijn voor zakelijk succes.
De migratie van on-premises naar de cloud is dus geen last, maar een kans. Het is bovendien een onvermijdelijke stap, die bedrijven zo snel mogelijk moeten omarmen.
Uitdagingen van de overstap naar een business cloud
Sommige aspecten van de migratie naar de cloud zijn eenvoudig. Neem het overzetten van je data: het kost weinig moeite om bestanden te verplaatsen en medewerkers toegang te geven. Het is doorgaans in ieder geval een stuk makkelijker dan het uitvoeren van software-integraties.
Andere aspecten van de overstap zijn lastiger. Er zijn twee grote uitdagingen bij het omzetten van on-premises applicaties naar de cloud. De eerste uitdaging draait om de beschikbaarheid van een cloudinfrastructuur. De applicaties die je het vaakst gebruikt, zoals Salesforce, Slack en Adobe-programma’s, hebben ook cloudversies. Oudere software heeft dit vaak niet, maar het is toch essentieel dat deze applicaties ook op afstand toegankelijk worden gemaakt.
Integratie
De tweede uitdaging is dat je ervoor moet zorgen dat alle functionaliteiten en integratiemogelijkheden van het gehele software-ecosysteem goed in de cloud werken. Toegang tot applicaties op afstand is nutteloos als de software onbetrouwbaar is of als het moeilijk is om data te verkrijgen.
Beide uitdagingen kunnen worden overwonnen met dezelfde oplossing: met behulp van integration-Platform-as-a-Service (iPaaS). iPaaS is een brug tussen de cloud en een on-premises omgeving. Het faciliteert de integraties tussen datastromen en applicaties in de cloud en brengt alles samen in één naadloos ecosysteem.
Dankzij iPaaS is de overstap naar de cloud simpel
De grootste uitdagingen van een cloudmigratie worden opgelost door iPaaS. Het is het bindweefsel dat alle verschillende systemen en applicaties bijeenhoudt. iPaaS integreert niet alleen applicaties in de cloud, maar ook hybride en on-premises systemen.
Gegevens zijn hierdoor consistenter binnen de gehele organisatie. Handmatige processen worden geautomatiseerd. Gegevens zijn beter toegankelijk omdat de muren tussen afdelingen, die vaak het resultaat zijn van legacy-systemen, worden afgebroken. De vrijheid die de cloud biedt, geeft alle medewerkers toegang tot de data die ze nodig hebben om efficiënter te werken en klanten beter te helpen.
Als je dus klaar bent om afscheid te nemen van het ‘oude normaal’ en de cloud te omarmen, zorgt iPaaS voor een stuk minder kopzorgen en een veel beter eindresultaat: een ecosysteem dat barrières voor bedrijfsgroei wegneemt.
Max van Eeghen is Director Benelux, Scandinavië & Israël bij Boomi