Home Cloud De opbouw van een Passbook platform voor retailers

De opbouw van een Passbook platform voor retailers

84

Als mobile marketeer adviseer ik normaliter bedrijven altijd om mobiele toepassingen op een strategische wijze uit te rollen niet gewoon maar een app te ontwikkelen. Begin november zat ik echter met een vakgenoot koffie te drinken en kwamen we op het idee om een Passbook platform te ontwikkelen voor retailers.  Alle iPhone’s met iOS versie 6 of hoger beschikken standaard over de Passbook App. Het is een mobiele portefeuille om eenvoudig bioscoopkaarten, instapkaarten, kortingskaarten en klantenkaarten te bewaren op je iPhone.

Tegen al mijn strategische principes in zijn we zonder uitgewerkt plan gewoon aan de slag gegaan, om in zeer korte tijd het Passbook platform mypassbook.nl op te zetten. Haast was geboden, want we wilden het eerste platform in Nederland zijn, dat alle Passbook coupons verzamelt, maar ook nog nieuwe Passbook coupons ontwikkelt om zo het ‘ownership’ van Apple’s Passbook naar ons toe te trekken. We hadden het geluk dat we door onze goede relaties in de retailbranche en hands-on ontwikkelaars snel konden schakelen. In nog geen drie weken was mypassbook.nl live met retailers als Kijkshop, Scheer&Foppen, Hunkemöller en ANWB. Dit met features zoals location based push bericht reminders en de mogelijkheid Passbook-coupons te veranderen ‘via’ de cloud.  Het is, eerlijk gezegd, zeker nog geen top-notch platform, maar wel het eerste. We hebben daardoor goed op de Passbook hype en bijbehorende publiciteitsgolf kunnen surfen.

Tot nu toe vooral Passbook kortingscoupons

De ‘Just Do It!’-keuze bij dit project brengt wel met zich mee dat door de snelle stappen, die we nu hebben gemaakt, we ook snelheid erin moeten houden op gebied van techniek. Tot op heden zijn het voornamelijk Passbook kortingscoupons die we op het platform hebben staan, maar we moeten uiteraard the full monty bieden op gebied van Passbook. Toekomstige features zijn onder meer verbeterde Facebook en Twitter integratie, een online dashboard voor retailers, en betalings- en loyalty programma mogelijkheden.

Het is toch wel leuk om te zien dat de Nederlandse retailers en de media open staan voor brutale kickstart projecten. Zonder enige vorm van advertising hebben we voldoende aandacht gekregen om in nog geen twee weken tijd 25 duizend bezoekers op de website te krijgen en  die tienduizend Passbook coupons gedownload hebben. 2013 gaan we gebruiken om technisch de puntjes op de i te zetten en een grote partnership aan te gaan met een mediapartij.

Richard Otto, Mobile Marketing Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in