Home Ondernemen & Business De praktijken van een SaaS aanbieder: agressief of acceptabel?

De praktijken van een SaaS aanbieder: agressief of acceptabel?

132

Voor u begint met lezen het volgende: iedere gelijkenis met bestaande personen en/of bestaande organisaties berust op toeval.

Ik raakte laatst in gesprek met een collega van een andere organisatie: Antoine. Hij vertelde dat hij bij het uitvoeren van een opdracht een collaboration tool had ingezet om de communicatie met zijn opdrachtgever en andere externe partijen te vereenvoudigen. Zijn organisatie had gekozen voor een SaaS oplossing. Mijn reactie was: goed idee. Altijd de juiste versie beschikbaar. Tot zover geen nieuws.

Vervolgens vertelt Antoine, dat hij een bericht heeft ontvangen van zijn opdrachtgever Hendrik, die hem informeert dat hij een e-mail kreeg van accountmanager Jasper van de SaaS aanbieder. Ik kan jullie verklappen, dat was geen vriendelijke e-mail. In deze e-mail zoekt Jasper contact met Hendrik en zijn organisatie om zijn collaboration tool aan de man te brengen.

Hierbij verwijst Jasper naar het gebruik van deze tool door Hendrik en zijn organisatie in de opdracht van Antoine. Niet dat het een geheim project was, maar wel werd  tijdens dat project zeer veel, uiterst vertrouwelijke, informatie gedeeld. Antoine: “Dat was even schrikken. Ik heb Jasper toch maar eens uitgenodigd voor een gesprekje bij mij op kantoor om hem uit te leggen dat dit niet helemaal de bedoeling was”. Ik was wel benieuwd naar zijn reactie. Gelukkig voor Antoine reageerde Jasper begripvol. Hij bleek nog maar kort in dienst te zijn van de SaaS aanbieder. Daarmee zou je zeggen beginnersfoutje. Eind goed, al goed.

Maar Hendrik vervolgt zijn verhaal: “Los van zijn uiterst correcte excuus e-mail aan mij, vertelt Jasper doodleuk dat de meeste gebruikers zelf akkoord geven voor commerciële benadering als ze klant worden van de aanbieder en zich registreren. Zo worden ze ook op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen en handige tips en trucs.”

Voor mij is er nog een groot verschil tussen gebruikers die zelf actief toestemming geven om op de hoogte gehouden te worden over een product en een akkoord voor commerciële benadering van gebruikers van andere organisaties. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat er organisaties zijn die een contract ondertekenen en hier bewust voor kiezen.

Ik zou nog wel een stap verder durven gaan, het commercieel benaderen is in alle gevallen niet acceptabel en ronduit agressief. De SaaS aanbieder zou zich in de schoenen van Hendrik moeten verplaatsen voor ze hun account managers opdracht geven om met de lijst van e-mail adressen van gebruikers te gaan spammen. Het zou voor mij een reden zijn om in zee te gaan met een andere SaaS aanbieder!

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel


2 REACTIES

  1. Dag Erik,

    Leuk artikel, goed geschreven en makkelijk om te lezen. Maar in mijn ogen heeft dit niet veel met SaaS te maken. Dit is niet uniek voor SaaS al is het door online gebruik wel makkelijker om aan e-mail adressen te komen.

    Net als dat telefonische verkoop steeds minder wordt, zowel zakelijk als privé, is dit iets wat op termijn ook minder zal worden. In dit beschreven geval zal de SaaS aanbieder alleen maar nadelen ondervinden voor zijn manier van handelen.

    Ook weet ik niet of de collaboration tool gratis was, want ook dan vind ik dat er een verschil is.

  2. Beste Henri,

    Dank voor je reactie, mijn blog gaat over “een” SaaS aanbieder. Er zijn inderdaad veel bedrijven die e-mail adressen gebruiken om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten.
    Ik hoop inderdaad van ganser harte dat het gebruik van e-mail adressen in de toekomst zal verminderen.
    Verder biedt deze SaaS aanbieder functionaliteit aan op basis van een licentiemodel en moet de organisatie van Antoine ook nog een vergoeding betalen voor de data die gedeeld wordt op het platform. Dat maakt het inderdaad nog een graadje erger.
    De toekomst zal ons leren of SaaS aanbieders en andere organisaties hun leven gaan beteren. Wordt vervolgd.

    Met vriendelijke groet,
    Erik Beulen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in