Home Cloud De toekomst van financiële sector ligt in de cloud

De toekomst van financiële sector ligt in de cloud

118

De digitale transformatie van de financiële sector versnelt onder druk van nieuwe spelers. Dit is een ingrijpende transformatie met een grondige herziening van traditionele IT-systemen waarin de cloud een prominente rol speelt.

Technologie heeft diensten van banken opengesteld voor nieuwe spelers

Het financiële landschap is ingrijpend veranderd door digitale technologieën en de nieuwe gebruiksmogelijkheden die zijn ontstaan. De pandemie heeft de verwachtingen van de klanten dat diensten op elk moment online toegankelijk zijn versterkt. De gebruikelijke manier van werken van traditionele banken is verstoord door de komst van nieuwe vormen van concurrentie, en de opkomst van fintechs verandert de hele sector aanzienlijk. Deze nieuwe bankmodellen, die een breed scala aan online diensten aanbieden via “Banking as a Services”-ondernemingen, hebben niet de verplichting om een eigen bankvergunning te hebben. Een neobank kan dus in minder dan een jaar met een beperkt budget worden gelanceerd. Andere fintechs ontwikkelen robo-adviseurs om tegen minimale kosten beleggingen te beheren. Sommige van de grote digitale spelers (big tech) hebben hun diensten al uitgebreid tot betalingen via mobiele telefoons.

De IT-systemen van de traditionele banken hebben hun deugdelijkheid bewezen, maar door hun complexiteit zijn zij niet in staat om in hetzelfde tempo te innoveren als deze nieuwe spelers. De kosten van het onderhoud van bestaande systemen maken het moeilijk te investeren in de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Om de relatie met hun klanten in stand te houden, moeten banken zich echter concentreren op het snel aanbieden van nieuwe diensten, met behoud van de operationele kwaliteit en rekening houdend met het verhoogde risico op cyberaanvallen.

De rol van de cloud in de transformatie van de financiële sector

Traditionele banken moeten nadenken over hun IT-systemen om de bank van morgen te bouwen. De cloud vormt steeds meer de basis voor deze modernisering. Het brede scala aan diensten dat in de cloud wordt aangeboden, maakt een echte innovatiestrategie mogelijk, terwijl het de operationele efficiëntie verbetert en de kosten optimaliseert.

Met de cloud zijn banken in staat om meer applicaties te produceren, in een korter tijdsbestek, en beter op te schalen door een eenvoudigere toepassing van DevOps-tools. Door gebruik te maken van de flexibiliteit van het data lake met analytische of kunstmatige intelligentie tools, kunnen banken effectief gebruik maken van de hoeveelheid gegevens waarover zij beschikken. Hierdoor kunnen zij de relatie met hun klanten verbeteren, de nauwkeurigheid van fraudedetectie-modellen vergroten en financiële risicoanalyses uitvoeren.

Artificial Intelligence (AI) wordt in de financiële sector gezien als veelbelovende technologie en het zal zich tot vele gebieden kunnen uitbreiden. De cloud biedt een scala aan AI-diensten om snel modellen voor machine learning te maken, te trainen en in te zetten voor alle use-cases.

Banken worden dus niet alleen wendbaarder, maar profiteren ook van de cloud om de veerkracht van hun IT-systemen en cyberbeveiliging te versterken.

Verschillende trajecten met de cloud in gedachten

Banken kunnen verschillende strategieën ontwikkelen, afhankelijk van hun markt en de werkwijze waar ze aan gewend zijn. Sommige gaan samenwerkingen aan met fintech-startups om snel nieuwe diensten te integreren. Deze fintechs hebben over het algemeen van het begin af aan voor de cloud gekozen om een state-of-the-art technologische infrastructuur te hebben zonder grote investeringen te hoeven doen. Andere banken kiezen ervoor een eigen digitale bank ‘from scratch’ op te richten in een afzonderlijke dochteronderneming. Zo’n digitale bank wordt direct in de cloud gebouwd om snel te kunnen innoveren terwijl de kosten onder controle blijven.

De belangrijkste uitdaging blijft de evolutie van het IT-systeem dat de kernactiviteiten van een bank ondersteunt (core banking). De meeste banken zien deze evolutie in de vorm van een geleidelijke migratie naar de cloud met een combinatie van “lift and shift” (migratie binnen het systeem) en “targeted refactoring” (modernisering). Verschillende banken hebben gekozen voor “Cloud First”- of “Move to Cloud”- strategieën om innovatie te versnellen en snel financieel en operationeel rendement te boeken. Dit is het geval bij Capital One, dat als eerste Amerikaanse bank de migratie van al zijn acht datacenters naar de cloud in 2020 heeft voltooid.

Loyaliteit aan een bank is niet langer een gegeven en klanten kiezen voor diensten die beter bij hun levensstijl passen. Om aan de nieuwe verwachtingen van de klanten te voldoen heeft de bank van de toekomst niet genoeg aan een eenvoudige modernisering van de traditionele diensten in digitale vorm. De bank zal voortdurend moeten inspelen op de klantervaring door innovatie, waarbij technologie in het teken van de klant moet staan.

Stephan Hadinger, CTO AWS Frankrijk

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in