Home ongecategoriseerd Zzp-community van consultants helpt bedrijven en de wereld verder

Zzp-community van consultants helpt bedrijven en de wereld verder

120
startup

Consultants die geld-slurpende gebakken-lucht verkopen verdwijnen

Organisaties zitten vaak met de vraag: de wereld verandert snel, hoe moeten we onszelf opnieuw uitvinden om er morgen beter voor te staan dan nu? Daarnaast is er de noodzaak de wereld te verbeteren. Dit zijn complexe vraagstukken die culturele, politieke, nationale en financiële grenzen kunnen overstijgen. In de consultancywereld moet worden gereageerd op deze klantbehoefte. Het businessmodel van high-end consulting, zoals we dat kennen van bijvoorbeeld de Big Four, is hiervoor niet meer toereikend. Een tikje generaliserend zeg ik: vier junior consultants die een, in eerste instantie door associates geformuleerd, one-size-fits-all-advies implementeren, daar zit niemand op te wachten. Een andere aanpak van consulting is nodig, bijvoorbeeld door Consulting as a Service (CaaS), On Demand Consulting of Networked Consulting. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor netwerken van zelfstandige consultants.

Meer dan de helft van de klanten van traditionele consultancy-bedrijven is teleurgesteld vanwege overstated cv’s, niet waargemaakte claims en standaardoplossingen die een beetje aangepast worden om op elk probleem te passen. Voor het oplossen van de huidige vraagstukken is een andere benadering nodig: een open mind en het lef om buiten de gebaande paden te treden. Bestuurders beseffen dat werkelijk originele oplossingen ontstaan als out of the box wordt gedacht. Om deze stap te zetten, dient geborgd te zijn dat dit kan zonder afbreuk van imago.

Kop tot staart oplossing door beste professional
Bij deze ontwikkelingen in de consultancy zien we dat de rol van communities van zelfstandige consultants in belang toeneemt. Volgens Arjan van den Born, hoogleraar Creatief Ondernemerschap, is dat niet verwonderlijk. Want een netwerk of community bevordert het gevoel van onderlinge verbondenheid waardoor professionals aan de community willen bijdragen. De zzp’ers versterken elkaar en de kosten van de verkregen kennis van leden van de community zijn flexibel; Knowledge as a Service (KaaS). Binnen een community is het aantrekken van de juiste professional effectiever, efficiënter en sneller en is er minder kennisverlies, doordat professionals veelal binnen het netwerk werkzaam blijven. Bovendien kunnen zelfstandige consultants via een netwerk/community samen authentieke, creatieve oplossingen creëren en kunnen zij van kop tot staart verantwoordelijk zijn voor het advies tot en met de implementatie. Ze kunnen samen interessantere opdrachten aanpakken, wat high-end zelfstandige consultants aantrekt die het uiterste van zichzelf vergen. Voor de opdrachtgevers betekent dit niet alleen dat zij de beste consultants krijgen, maar ook dat het niet bij een advies blijft dat vervolgens op de plank terecht komt. Er wordt echt aan de oplossing gewerkt.

Consulting community
Een voorbeeld van een consulting community is VirtualCC. Het ontsluit de kennis van zelfstandige experts via een wereldwijde community waarin vooraanstaande consultants en ervaren managers authentieke, creatieve antwoorden op belangrijke vraagstukken geven. De eigen werkwijze maakt het mogelijk om de meest uitdagende en complexe vraagstukken op het gebied van strategie en management aan te pakken en op te lossen, gebruikmakend van de mogelijkheden van bijvoorbeeld internet en big data.

De top-consultants zitten al lang niet meer bij de bekende bureaus. Juist door consultants met uiteenlopende achtergronden bij elkaar te brengen in een virtueel projectteam overstijgen de oplossingen het gangbare niveau. Via internet zijn duizenden ervaren specialisten en managers bereikbaar die elkaar kunnen versterken, mits dat goed gestuurd wordt. Door de inzet van eigen software zullen alle adviezen ook worden gecontroleerd en gechallanged door tientallen consultants, zodat hergebruik van oude oplossingen uitgesloten is en niet-passende adviezen vroegtijdig naar de prullenbak worden verwezen. Omdat inzet van zelfstandige professionals niet afhankelijk is van wie er op de bank zit, kunnen klanten uit de crème de la crème kiezen, desnoods om het team kort te versterken voor een enkelvoudig diepgaand advies dat niet meer dan een paar uur per week kost.

Hierdoor maakt een community als VirtualCC strategie en management consulting bereikbaar voor alle ondernemingen, overheden en NGO’s, over culturele, politieke, nationale en financiële grenzen heen. Een aanwinst in de consultancywereld waar we nog veel van zullen gaan horen en waarmee de geldslurpende gebakken-lucht-consultancy, die geen echte oplossingen biedt, aan zijn einde zal komen. Een ontwikkeling die ik alleen maar kan aanmoedigen.

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties, met name op het gebied van ICT.

2 REACTIES

  1. Dag Rick,

    Als je bedoelt dat goed presterende consultants overleven ben ik het met je eens. Volgens mij maakt het daarbij niet zoveel uit in welk verband ze bijdragen. Je schetst nu een beeld dat een ZZP-community een soort walhalla is voor klanten. Dat mag wat mij betreft wat genuanceerder.

    Vriendelijke groet,
    Leon Dohmen

  2. Een herkenbare trend. Naast genoemde oorzaken (generalistische adviezen, template based) zie ik in de praktijk een aantal andere tendensen die het voor de generalistische consultants van de big-4 lastig maken
    1. de meeste opdrachtgevers zijn zelf ook niet ‘van gisteren’ en hebben een bedrijfskundige opleiding gedaan en houden hun vak ook bij. Slimmer zijn en meer kennis hebben dan je klant, daar komt een consultant nu niet meer mee weg.
    2. Lange termijn strategie bestaat niet meer. Vroeger mochten strategen in alle rust een half jaar werken aan een Strategisch Plan voor de komende vijf jaar, inmiddels is de wereld dynamischer geworden en is ‘het komende jaar zien te overleven’ het devies.
    3. Opdrachtgevers weten dat ze niche- players nodig hebben die HUN vraagstuk kunnen beschouwen en kunnen behandelen. Voor generalisten die de ene dag bij een telco en de andere dag bij een bank over de vloer komen, is helaas weinig plaats meer.

    En gelukkig gaan de tarieven door transparantie en ‘lean back offices’ ook wat naar beneden…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here