Home Innovatie & Strategie De veranderende rol van CIO’s

De veranderende rol van CIO’s

111

Het management van veel bedrijven roept steeds luider om de inzet van
constant vernieuwende technologie zoals consumerisatie, social media,
mobiliteit en cloud. Die ontwrichtende trends en het feit dat de
IT-processen door de financiële crisis onder druk staan, maken dat de CIO in een
lastig parket zit als sturende regisseur tussen IT en de business.
Ondertussen nemen CMO’s, CFO’s en andere C-level bestuurders steeds meer
budget en bewegingsruimte weg van de IT-afdeling.

We weten allemaal dat CIO’s primair verantwoordelijk zijn voor het inkopen,
ontwikkelen en uitrollen van IT-diensten en -infrastructuur. Deze rol is
vooral technisch en dienend van aard maar draagt in belangrijke mate bij aan
het concurrentievoordeel van organisaties. In toenemende mate houden CIO’s
zich naast IT-management ook bezig met processen en mensen en daarmee hebben
zij een bredere rol gekregen. Om die rol te kunnen blijven vervullen, is
goed en frequent contact met de business uitermate belangrijk. U wilt als
CIO immers bovendien vertrouwd blijven met de strategie van de onderneming
en de voordelen van IT vertalen naar waarde voor klanten.

In de gesprekken met klanten en prospects merk ik echter dat CIO’s in Europa
niet vaak genoeg samenwerken met hun business collega’s of
marketingafdelingen. En daar schrik ik een beetje van. Menig CIO zet de
kaarten nog te sterk op de relatie met finance, is mijn indruk. Het feit dat
veel CIO’s formeel aan de CFO rapporteren, werkt deze trend in de hand. Die
opstelling is risicovol omdat de business in toenemende mate door directies
verantwoordelijk worden gemaakt voor de inkoop van hun eigen IT-diensten en
-infrastructuur. Buiten u als CIO om dus en met nog minder contact als
gevolg. Hoewel deze keuze door de trend naar ‘allerlei techniek as a
service’ steeds eenvoudiger kan worden uitgevoerd, diskwalificeert het uw
expertise als CIO.

Informele relaties
Als de verantwoordelijkheid voor IT op termijn daadwerkelijk naar de
business verschuift, dan is het hoog tijd om te reageren. Immers, u bent als
CIO de juiste persoon bij het beoordelen van de mogelijkheden van ICT om de
corporate doelen te bereiken en het garanderen van de bedrijfsprestaties.

Mijn suggestie om deze ontwikkeling te keren, is te kiezen voor meer
informele maar frequentere relaties met uw business collega’s. Kies voor
kleinere maar slimme en praktische projecten die leiden tot snellere
‘overwinningen’. Ondersteun uw afdelingen met bijvoorbeeld mobiele
oplossingen die medewerkers in staat te stellen hun werkzaamheden sneller en
efficiënter uit te voeren. Of implementeer toepassingen en middelen zoals
Google Docs, waarmee collega’s beter samenwerken, om maar wat voorbeelden te
noemen. Zorg bovendien voor korte uitrolperiodes van deze nieuwe interne
IT-diensten. Lever de projecten binnen 6 tot 9 maanden op en wacht niet tot
alle eisen in detail worden bepaald en vastgelegd. Gebruik uw tijd om te
bouwen en te implementeren en zorg op die manier voor concrete resultaten.

Terrein terugwinnen
Zorg er uiteraard wel altijd voor dat uw IT-afdeling de nieuwe diensten als
eerste test en controleert en dat u ze uitrolt voordat ze bedrijfsbreed
worden ingezet, waarmee u uw relevantie en draagvlak vergroot. En eenmaal
geïnstalleerd, overhandigt u het project aan de business managers die er als
ambassadeurs mee de organisatie in gaan. Dergelijke kleine tastbare maar
relevante projecten zorgen voor een brede ‘opvoeding’ van medewerkers en ze
vragen om concreet overleg met de afdelingen wat uw relatie met hen kan
verbeteren. In een tijd van grote veranderingen zorgt het motto ‘klein en
concreet beginnen’ voor de belangrijkste stap naar het terugwinnen van het
terrein voor u als CIO.

Sander Kerkhoffs, algemeen directeur Benelux en Nordics, Colt

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in