Home Arbeidsmarkt & Onderwijs De WDBA maakt meer kapot dan ons lief is

De WDBA maakt meer kapot dan ons lief is

86

De geheime agenda van de WDBA: alle werkenden in loondienst. Tja, het is helaas niet anders.

Ik blijf stellig van mening dat werken buiten loondienst mogelijk moet zijn. Niet alleen voor creatieve, innovatieve en ondernemende mensen, maar ook voor degenen die gewoonweg niet voor een baas willen werken. Mensen die niet het talent hebben zich te binden aan een onderneming, maar wél voor hun eigen identiteit gaan.

De WDBA dwingt ons wel om eens kritisch naar de functie van de zelfstandig professional op de arbeidsmarkt te kijken. Toegegeven, momenteel worden veel zelfstandigen ingehuurd vanwege capaciteitsvraagstukken of vanwege het net even niet beschikbaar hebben van de benodigde kennis. Daar is niets mis mee, en moet, wat mij betreft, blijven. Maar je kunt het ook van een andere kant benaderen: de zzp-ers als kweekvijver voor innovatie. Er zijn zoveel verborgen talenten onder de mensen. Talenten die Nederland nodig heeft en waar we iets mee moeten doen. Talenten die de kans moeten krijgen zich te ontwikkelen, uiteraard voor zover ze dat zelf ook willen! Ik vergelijk het wel eens met de Voice of Holland. Iedereen kan wel een beetje zingen, maar er is een groep mensen die hun zangtalent boven alles stellen, meedoen met talentenjachten en hun eigen weg gaan. Enkelen breken zelfs door en worden nationale beroemdheden.

De arbeidsmarkt als platform voor talenten
Talenten zitten er in elke branche, in de IT, in de zorg, in de bouw en noem maar op. We weten alleen nog niet wie die talenten zijn en waar ze zitten. Er is ook geen talentenjacht om hen een platform te bieden zich te presenteren.
Voor hen is er wel een ánder platform en dat is, plat gezegd, de arbeidsmarkt.  en daardoor de arbeidsmarkt als platform verdwijnt. Want werkgevers zitten er niet op te wachten tijd en geld beschikbaar te stellen om talenten zich vrij te laten ontwikkelen. Werkgevers hebben hun eigen agenda, logisch. En zouden ze het al wel toestaan, dan gaan die bedrijven met de veren pronken en plukken er de revenuen van. Ook logisch, maar niet altijd gewenst.
De zelfstandig professional gaat daar anders mee om. Hij moet werken om geld te verdienen en doet dat graag, maar wel onder eigen vlag en wimpel, en buiten het regime van de gezagsregels die werkgevers nu eenmaal moeten stellen.
De talentvolle en creatieve zelfstandig professional weet tijd en ruimte voor zichzelf te creëren om zich, op zijn of haar manier, te ontwikkelen én zijn talent te profileren. De totale populatie van zelfstandigen kun je zien als kweekvijver voor talenten, innovatie en creativiteit. Enkelen zullen komen bovendrijven, niet allemaal, maar de kans dat het kan gebeuren mag je Nederland niet ontnemen.

 Een goed voorbeeld om dit te onderbouwen:
Anouschka Scholten is een onafhankelijk en zelfstandig Interactie-ontwerper en UX-consultant met ruim 20 jaar aan ervaring. Anouschka deelt haar kennis; zij geeft UX-trainingen aan online marketeers en afgestudeerden, is mentor van startups en geeft workshops aan vakgenoten. Ook internationaal deelt ze haar kennis, ze was onlangs één van de buitenlandse sprekers op de prestigieuze ConveyUX 2016 in Seattle. Zij heeft zich tot topspeler in het UX-veld kunnen ontwikkelen doordat zij niet in het vaste raamwerk van een dienstverband zat, maar als zelfstandige ruimte, tijd en geld heeft kunnen creëren om zich blijvend te ontwikkelen tot wat zij nu is.

Quote: “Het is hard werken om het simpel te maken.”

Speciaal voor BlogIT heb ik Anouschka geïnterviewd.

 Anouschka, wil je in het kort uitleggen waarom User Experience zo belangrijk is en wat de kernwaarden zijn?
Ha, ha… kort uitleggen is bijna onmogelijk voor dit brede vakgebied, maar ik doe een poging.
User experience is de ervaring die jij hebt met een organisatie, product of dienst op het moment dat je daar mee in aanraking komt.
Bijvoorbeeld: een telefoongesprek met een service medewerker; face to face geholpen worden in een winkel; reclame die je ziet op TV; het bezoek aan een website of het gebruik van een app op je computer, maar ook de vakantie die je uitzoekt, of het instellen van een Fitbit, en zelfs het programma waarmee het bestralingsapparaat wordt bediend in het ziekenhuis … en ga zo maar door. Het gaat erom hoe het ervaren wordt.
De digitale of online ervaring is mijn specialisme, deze moet naadloos aansluiten op offline ervaringen en nuttig, bruikbaar én plezierig in gebruik zijn. Het is eigenlijk heel logisch, wil je geld verdienen of excelleren in dienstverlening, dan moet de UX van jouw product of dienst aan de volgende voorwaarden voldoen:
– Los je het juiste probleem wel op? Ofwel is je product of service nuttig of relevant (genoeg) zodat het gebruikt gaat worden.
– In hoeverre kan en wil je een product of dienst gebruiken? Is het voldoende bruikbaar: effectief (bereik je je doel), efficiënt (eenvoudig en snel genoeg) en naar tevredenheid (aangenaam).
– Hoe plezierig is het gebruik, ook voor de langere termijn? Wordt er een band opgebouwd, is het persoonlijk genoeg, sluit het aan bij mijn verwachtingen, verrast het me voldoende of blijvend, is het blijvend integer of kwalitatief het beste zoals beloofd…
UX heeft vele lagen. Het ontwerpen van een site of app wordt ook niet door één ontwerper gedaan, het bestaat uit verschillende specialismen zoals een visueel ontwerper, schrijver en interactieontwerper, die nauw met elkaar samenwerken. Het gaat om het bedenken van een concept, de blauwdruk, detailinteracties, de content, de visuele uitwerking en de identiteit. Het is echt teamwerk, samen met de klant en eindgebruiker.

Wat is uniek in jouw benadering van UX?
Het betrekken van eindgebruikers is een cruciale factor voor het neerzetten en verbeteren van een UX. Die visie is zeker niet uniek in mijn vakgebied, maar het structureel betrekken van je eindgebruikers, daar heb ik een methodiek voor die helemaal past in de huidige tijdsgeest van lean en agile development. In korte iteraties, gebruikers betrekken, verbeteren en hertesten met gebruikers, daar komt het op neer. Ik heb het dan over usability testen: observeren van gedrag. Je observeert hoe een eindgebruiker uit zichzelf gebruik maakt van je product of dienst, je helpt hier niet bij en vraagt ook niet om een mening.
Ik ben van mening dat daar niet persé een UX-researcher of een UX-lab voor nodig is, dat moet je als ontwerper of product manager of front end ontwikkelaar, ook kunnen. Sterker, dat is noodzakelijk om het verschil te kunnen maken.

Wat is de reden dat ConveyUX jou heeft uitgenodigd om een presentatie te geven?
Ik vertel over ‘User Checks’, een methode voor agile usability testen. Over het structureel betrekken van eindgebruikers en hoe je dat ook als niet UX-specialist kunt toepassen. In de workshop gaan de deelnemers ook met de methode aan de slag. Er wordt geoefend met usability testen (het observeren van een eindgebruiker) en het verzamelen en prioriteren van bevindingen en vervolgens komen tot oplossingsrichtingen.

Hoe waren de reacties van het publiek?
Heel positief, ik vind het elke keer weer verrassend hoe betrokken en enthousiast de deelnemers zijn. Ook vakgenoten met ervaring met usability testen, geven aan er van te leren.

Denk je het Nederlandse bedrijfsleven voorop loopt op het gebied van UX design?
Ja en nee…Er is een versnelling gaande, een drive om te innoveren en werkelijk klant- of gebruikersgericht te ontwikkelen. Grotere, van oorsprong offline, organisaties staan hierbij voor grote uitdagingen, maar ook daar zie je structurele initiatieven waar UX een centrale rol in speelt. Bijvoorbeeld bij de Gemeente Amsterdam, ING, Philips en Sanoma. Bestaande silo’s en processen veranderen natuurlijk niet van de één op andere dag. Wat je ook nog vaak ziet is dat juist aan het hoofd van een organisatie er geen UX-commitment is met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat we wel op een punt zijn aanbeland dat UX niet meer genegeerd wordt door de meeste organisaties, Nederlandse bedrijven zijn serieus bezig met een transformatie naar een meer UX gedreven organisatie.

Zo niet, wat moet er veranderen en hoe kunnen we dat doen?
Ik denk dat de grootste kans voor bedrijven ligt in het adopteren van een voornamelijk agile filosofie. Agile stelt de gebruiker altijd centraal, is zeer iteratief en levert werkende producten op die direct waardevol zijn. Het werkt ook een lerende organisatie in de hand; fouten maken mag en moet om verder te komen, neem je verantwoordelijkheid daar in. Probeer uit met je klant, leer en verbeter.

Wat heeft jou doen besluiten om als zelfstandig professional aan de slag te gaan?
Als je onderdeel uitmaakt van een bedrijf krijg je al snel de waan van de dag. Ik wil steeds verder. Het onderwerp moet me blijven boeien, ik duik graag ergens helemaal fris in; of het nu een complexe webapplicatie is of het bedenken van een service of app voor een probleem.

Hoe kijk jij naar het fenomeen zzp-er (zelfstandig professional)?
Je moet mij niet vastpinnen in een vast dienstverband, want dan verdwijnt de mogelijkheid mijn creativiteit en drang tot innovatie verder te ontwikkelen. Ik zie te vaak dat start-ups opgaan in de massa of ingesnoerd worden in het beleid van grote ondernemingen.
Kennis delen kan op veel manieren, maar ervaring is nog steeds de beste leermeester. Opgedane ervaringen, onafhankelijk van een sturende werkgever, dragen bij aan innovatie en zijn weer toepasbaar bij nieuwe projecten. 

Wat voegt de zelfstandig professional toe aan de maatschappij en in het bijzonder aan de arbeidsmarkt?
Nederland loopt behoorlijk voorop met innovaties. Toen ik met mijn collega’s in Seattle sprak bemerkte ik dat zij ogenschijnlijk erg innovatief bezig zijn, maar in werkelijkheid gebonden zaten aan het denkpatroon van hun werkgever. Dat is niet goed om geprikkeld en geïnspireerd te raken en om tot grote hoogte te komen bij innovatieve ontwikkelingen.
De zelfstandig opdrachtnemer heeft daar geen last van en is derhalve een bron van onschatbare waarde voor de Nederlandse economie.

Zie je bedreigingen?
Ja, de ontwikkelingen rond de WDBA en de algemene houding van de politiek om het zelfstandig opdrachtnemerschap (let wel, dat is net iets anders dan ondernemerschap), in de kiem te smoren zie ik als grote bedreiging voor mijzelf, maar ook voor de ontwikkeling van nieuwe ‘out of the box’ toepassingen. Ervaring opdoen op heel verschillende vlakken bij verschillende opdrachtgevers, leert je buiten gebaande kaders te kijken en onverwachte combinaties te maken. Volgens mij hebben we dat hard nodig om onderscheidend te zijn.

Even terug naar je specialisatie. In hoeverre kun je stellen dat het zelfstandig opdrachtnemerschap heeft bijgedragen aan jou ontwikkeling tot UX-specialist?
Heel veel. Ik heb vrij van elke doctrine, maar wel vanuit oplossingsgericht denken, ervaringen kunnen opdoen die mij een voorsprong hebben gegeven en…. waar mijn opdrachtgevers nu van profiteren, hahaha.

 Je vindt Anouschka op twitter: @anous

 Anouschka, dank voor het interview. Wessel

 http://conveyux.com/speakers/anouschka-scholten/

Wessel van Alphen, Corporate Ambassador en oprichter van De Staffing Groep, toonaangevende staffingorganisatie voor interim professionals van Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in