Home Ondernemen & Business De werkplek van de toekomst: de toename van werken op afstand na...

De werkplek van de toekomst: de toename van werken op afstand na COVID-19

74
Verizon

Elk jaar geven denktanks, academici en analisten van bedrijven hun visie op de technologische trends die volgens hen het meest van invloed zullen zijn op de werkplek van de toekomst. En op de manier waarop deze technologieën de investeringen in bedrijfstechnologie vormgeven. In de loop der jaren is de druk om op afstand te werken toegenomen, maar niemand kon de aardverschuiving die door COVID-19 werd veroorzaakt, voorspellen.

Hele afdelingen van veel wereldwijde organisaties werken nu op afstand en dit lijkt de manier waarop mensen denken over de werkomgeving blijvend te veranderen. Werken op afstand is niet langer een voordeel, luxe of gemak. Het is ook meer dan een tijdelijke kunstgreep voor organisaties die op zoek zijn naar ‘business as usual’. Toch zullen senior leiders dit moment moeten aangrijpen om een duurzaam concurrentievoordeel voor hun organisaties in de nieuwe norm te bewerkstelligen.

COVID-19 veroorzaakte een aardverschuiving
Voordat het coronavirus toesloeg, nam het werken op afstand gestaag toe. Maar de meeste organisaties zijn grotendeels trouw gebleven aan het idee van de kantoorwerkplek. Een van de redenen hiervoor zou kunnen zijn dat veel bedrijven in de vorige eeuw zijn gestart. Daarbij wordt de kantoorwereld gedomineerd door de babyboomers – een groep die al voor de komst van mobiele telefoons, pc’s en internet in het personeelsbestand zat. Voor hen is het kantoor de plaats waar het werk wordt gedaan, en het concept van werken op afstand kan hen zorgen baren rond de productiviteit en de motivatie. Daarom hebben veel organisaties het werken op afstand niet eerder als vast onderdeel van hun bedrijfsvoering mogelijk gemaakt. De organisaties die nog grotendeels waren opgebouwd rond een kantoormodel zijn degenen die de afgelopen weken het hardst hebben moeten knokken om werken op afstand mogelijk te maken.

De vier fases van werken op afstand
Er zijn vier fases van op afstand werken, en op dit moment zitten we in het midden van de door COVID-19 veroorzaakte derde fase. De COVID-19-crisis versnelt de ambities van organisaties om werken op afstand als de nieuwe norm te omarmen. Waar CIO’s over de hele wereld aan moeten denken is hoe ze dit kunnen realiseren.

Interessant is dat we de afgelopen jaren al hebben gezien dat ‘traditionele’ manieren van werken onder druk staan vanuit verschillende richtingen. Denk bijvoorbeeld aan de impact van de deeleconomie op de levensstijl, de geleidelijke afname van de efficiëntie van het woon-werkverkeer, de strijd om de meest talentvolle millennials en de impact van de klimaatcrisis op het vliegverkeer. Dit is misschien wel de reden waarom veel banen al op afstand mogelijk werden gemaakt. Van contactcentra tot klantenservice, van computerprogrammering tot verkoop, van gegevensinvoer tot medische facturering, van codering tot ontwerp.

Wat duidelijk wordt, is dat de nieuwe norm post-COVID-19 anders zal zijn. Boston Consulting Group is van mening dat de omarming van werken op afstand onze toekomstige werkplek zal herdefiniëren, waar flexibele werkafspraken steeds meer de norm zullen zijn. In de vierde golf van werken op afstand die na COVID-19 plaatsvindt, zullen organisaties die duurzaam concurrentievoordeel willen behalen een aantal uitdagingen moeten oplossen. Zowel op het gebied van de technologie als op het gebied van mensen. Zij moeten het aantrekken en behouden van talent, de betrokkenheid van werknemers en de effectieve betrokkenheid van partners samenbrengen. Aan de basis van deze golf ligt de toenemende inzet van een reeks nieuwe technologieën die nu vorm krijgen, zoals kunstmatige intelligentie (AI), machinaal leren (ML) en ruimtelijke detectie en het in kaart brengen.

Zo zullen bijvoorbeeld werknemers op afstand toegang moeten krijgen tot deskundigen. Callcenter-operators zullen een omgeving nodig hebben waar problemen op het gebied van veiligheid en privacy van gegevens goed worden aangepakt. En leerkrachten zullen een manier nodig hebben om toetsen en examens te controleren. Het is van cruciaal belang om te beginnen met de behoeften van de gebruiker en een gebruikerservaring te creëren die door de ondersteunende technologieën heen loopt om een gebruikersvriendelijke en zeer functionele werkomgeving te creëren.

CIO’s moeten zich snel aanpassen
De unieke reeks uitdagingen die gepaard gaan met een extern personeelslid, vereist dat alle senior leiders van een organisatie -CIO’s, CHRO’s, CISO’s- samenwerken om ze op te lossen. De CIO moet een proactieve deelnemer zijn in het leiden en aansturen van veranderingen en duidelijk het verband aantonen tussen de technologie-agenda en de waardepropositie van de medewerker. Het mogelijk maken voor meer medewerkers om op afstand te werken, toont aan dat het kan werken (en wel binnen enkele dagen in plaats van maanden), zodat het een onderdeel kan zijn van het nieuwe operationele plan.

Het is natuurlijk niet zo dat CIO’s geen plannen maken voor onverwachte gebeurtenissen. Maar de meeste bedrijfscontinuïteitsplannen hielden rekening met regionale pandemieën en richtten zich op de manier waarop andere regio’s in de wereld hun werk kunnen doen. Het wereldwijde karakter van de COVID-19-pandemie is ongekend en heeft veel CIO’s verrast.

Binnen deze nieuwe golf blijft de rol van de CIO in het beheer van de agenda hetzelfde als in de vorige drie golven. Van activiteiten op de werkvloer (zoals ervoor zorgen dat technologische systemen en procedures zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen) tot het plannen van de toekomst (zoals het begrijpen van digitale technologieën en hoe deze kostenefficiënt te gebruiken), de CIO speelt nog steeds een integrale rol. Maar nu moet er een extra focus worden gelegd op de toekomstgerichte “volgende golf” van technisch bouwen, die verder gaat dan de al bekende prioriteiten. En een vroege voorbereiding is essentieel, want er zijn veel “nieuwe” overwegingen voor CIO’s, waaronder:

  • Is de infrastructuur robuust genoeg om de overgang van de meeste werknemers naar werken op afstand aan te kunnen?
  • Zijn de kernactiviteiten klaar voor de cloud? Of vertrouw je op omvangrijke oplossingen die niet gebruiksvriendelijk zijn als een workaround?
  • Kunnen je samenwerkingsoplossingen een enorme toename aan dataverkeer aan, wanneer gebruikers overschakelen op virtuele samenwerkingsoplossingen?
  • Is je versnipperde kantooromgeving veilig?

Zodra je de kantooromgeving verplaatst naar het gebruikersapparaat, is het essentieel om een veilige omgeving te creëren om de gegevens van klanten, financiële of persoonlijke gegevens te beschermen. We hebben al een enorme toename van cybercriminaliteit gezien die inspeelt op COVID-19.

Het is duidelijk dat CIO’s de kans moeten grijpen om nu al plannen te maken voor de toekomst. Ze moeten kijken hoe ze een netwerkarchitectuur kunnen opzetten die hen in staat stelt zich snel aan te passen aan de nieuwe, flexibele wereld van het werken op afstand. Meer details over dit onderwerp zijn te vinden in de whitepaper die ik samen met Boston Consulting Group heb geschreven, over de terugkeer naar ‘business as unusual’. Deze is hier te vinden.

Sampath Sowmyanarayan, President, Global Enterprise, Verizon Business

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here